Avatar billede excoder Nybegynder
18. maj 2000 - 21:29 Der er 33 kommentarer og
2 løsninger

IBM 17" eller 19" monitor

På mit arbejde har vi fået tilbudt en IBM Aptiva 851 firma-pc, hvor der kan vælges enten en IBM 17" eller en 19" monitor, men hvor god er kvaliteten på en IBM monitore ? Jeg har forsøgt at finde info på de to skærme uden held, den ene af skærmene kan jeg ud fra reklamen se at der står C72 på, det gætter jeg på er 17"ern. Er der en som har nogle oplysninger på IBM monitore, og evt. gode/dårlige erfaringer med IBM ?

Bliver det iøvrigt for voldsomt med en 19" skærm ?
Avatar billede snipper Nybegynder
18. maj 2000 - 21:47 #1
HVis du kun kan vælge mellem IBM og IBM *lol" bør du vælge 19" monitoren. Den har de samme specifikationer som 17" monitoren.

Hvis der er tale om et såkaldt "typiskt" firmatilbud hvor du kommer til at betale markedsværdien for din nyerhvervelse efter 1 år eller 2, er det en ganske lille merværdi du kommer til at betale for 19" skærmen.

Jo større jo bedre, som de siger. Især hvis du arbejder med grafiske programmer.
Avatar billede limemedia Nybegynder
18. maj 2000 - 21:57 #2
Jeg har en sådan Aptiva med en P92 monitor (19").

Monitoren er god, klare farver og er overordnet god - men ikke hvad man vil kalde en professionel skærm. De sædvanlige trinitron linier er der også.

DOG ! Aptiva er hjemmepc... Tænk dig godt om ! Jeg kan ikke installere anden OS end Win95/98 på min !
Avatar billede excoder Nybegynder
18. maj 2000 - 21:58 #3
snipper -> Hvad mener du iøvrigt, skal man holde nallerne fra disse (IBM) firma-tilbud ?

På mit arbejde er det først efter 3 år, at 20 % af værdien på det tidspunkt som skal betales, hvis man vælger at beholde pc'ern. Der er også mulighed for før de 3 år at lev. maskinen tilbage, så man faktisk kun har lejet den.
Avatar billede snipper Nybegynder
18. maj 2000 - 23:15 #4
Njah, selve IBM maskinerne har jeg ikke så stor erfaring med, til gengæld har jeg brugt en del IBM-skærme som alle har fungeret upåklageligt med en rimelig god kvalitet.

Rygtet siger dog at de nyeste IBM-maskiner skulle være ganske godt med på noderne, efter en årrække med en noget tvivlsom kvalitet.
Avatar billede snipper Nybegynder
18. maj 2000 - 23:22 #5
Hvad står der iøvrigt omkring det tilbud du har fået. Bliver maskinen leveret med win2k, eller blot med win98, som "ljweb" er inde på?
Avatar billede excoder Nybegynder
19. maj 2000 - 12:33 #6
ljweb -> Det lyder meget mystisk at din maskine ikke virker med andet end W95/98.

Har du forsøgt at inst. W2000/Linux, og har du en fornemmelse af om det er fordi at det er en IBM PC at der er problemer ?
Avatar billede excoder Nybegynder
19. maj 2000 - 12:37 #7
snpper -> Har kan du se konf. på maskinen: 800Mhz PIII, 128Mb ram, 20 Gb HD, 4x4x32x cd-r, 8x/40x DVD/CD, ESS Allera PCI lydkort, 32Mb nVidia gfx kort med tv-out, 56K modem, Scrollpoint II mus, Infinity højtalere, Rapid Access II tastatur. Der kan vælges mellem en 17 eller 19 IBM skærm, en HP Laserjet 1100 eller en Lexmark Z51 farveprinter, samt en HP Scanjet 3300C.
Maskinen bliver lev. med W98 Rel. 2, samt div. hælpeprg., pc-kørekort på selvstudium,  mm.

Prisen pr. måned bliver omkring 200-230 kr. efter skat i 36 månder som bliver trukket i lønnen.
Avatar billede excoder Nybegynder
19. maj 2000 - 12:38 #8
snipper -> Jeg fandt nogle oplysninger på IBM's hjemmeside hvor der står at 17" har 0.27 dpi, og 19" har 0.25dpi. Opløsningen på 19" er som følger: 800x600/75Hz NI, 85Hz NI, 1024x768/75Hz NI, 85Hz NI, 1280x1024/75Hz NI, 85Hz NI, 1600x1200/75Hz NI. Men er det godt nok så skærmen ikke flimre ? Hvad menes der med "NI" ?

Avatar billede snipper Nybegynder
19. maj 2000 - 19:39 #9
excoder>>> NI betyder Non-Interlaced, og er klart bedst.

Nedenfor en lille engelsk tekst jeg fandt, som forklarer hvorfor:

Interlaced vs Non-Interlaced

Some graphics adapters use a technique called interlacing, meaning the adapter and monitor scan lines 1, 3, 5, and so forth, and then go back and fill in lines 2, 4 and 6. This is a cheap way to get higher resolution, but most users find interlacing causes flicker. In a non-interlaced monitor, the electron gun paints each line in turn as it moves down the screen.

Make sure your monitor can handle the highest resolution you want in non-interlaced mode.

Ellers ser specifikationerne ganske fornuftige ud. Dit valg af printer kommer ganske an på dit "udskriftsbehov".
Avatar billede excoder Nybegynder
19. maj 2000 - 20:20 #10
snipper -> Tak for info vedr. "Non-interlaced mode".

Jeg undre mig over at Hz på IBM skærmen er de samme for alle indstillinger (på nær 1600x1200) plejer der ikke at være forskel på det iforhold hvor høj opløsningen er sat til ?

Mht. printer valg, så tror jeg at jeg vælger laserprinteren, har hidtil brugt en HP690C inkjet, men den er jeg godt og grundig træt af. Ofte er udskriften vildt dålig, selv om den bliver renset fra a-z. Jeg ved at der flere har det samme problem som mit, så måske er det en "børnesygdom" fra HP's side.
Avatar billede snipper Nybegynder
19. maj 2000 - 22:12 #11
excoder>> Jo, for ikke så forfærdeligt længe siden var der markant forskel i Hz jo højere skærmopløsningen var sat til.

Nutidens teknologi er imidlertid ved at udviske denne forskel.
Avatar billede excoder Nybegynder
20. maj 2000 - 23:35 #12
ljweb -> Du skrev at også har nævnte IBM PC, er det en som du har købt/lejet igennem dit firma? Isåfald, hvor meget giver du pr. måned, og mener du at det er et godt tilbud ?
Avatar billede limemedia Nybegynder
21. maj 2000 - 00:08 #13
brutto giver jeg mellem 600 og 700 kr. Jeg mener det primært er et godt tilbud, men jeg er blevet noget irriteret over min pc grundet at jeg ikke kan installere  WinNT, Win2000, Linux m.v. på denne maskine.
Avatar billede excoder Nybegynder
21. maj 2000 - 00:16 #14
ljweb -> jeg ville også være godt og grundig træt at maskinen hvis der ikke kunne inst. Win2000 og Linux.

Iøvrigt nævnte du at IBM 19" ikke er en prof. skærm, men en prof. skærm koster vel en hulens masse penge ?
Avatar billede snipper Nybegynder
21. maj 2000 - 01:30 #15
excoder>>> Prøv at kontakte IBM, eller det firma som står bag dette tilbud.
De SKAL kunne svare dig helt konkret på om man kan installere Win2000 osv. uden problemer.
Du skal efter min mening have et klart JA, til ovenstående uden videre dikkedarer.
Får du ikke det, bør du overveje en ekstra gang om du vil satse på denne maskine.
Avatar billede limemedia Nybegynder
21. maj 2000 - 10:41 #16
snipper -> konkret vil IBM ikke ud med sproget... De fortæller dig blot hvilket OS din maskine er født med og der holder deres service op ! ;(

excoder -> Jeg har en EIZO skærm hvor jeg arbejder, der er kanon. Den koster dog også lige 8000 kr
Avatar billede excoder Nybegynder
21. maj 2000 - 14:56 #17
Snipper / ljweb -> Jeg kontakter IBM's support afdeling i morgen. Sidste frist for at tilmelde sig ordningen er her i morgen Mandag kl. 12.00. Men jeg ved ikke rigtigt helt endnu om jeg tager i mod tilbudet. Der skal jo også tages hensyn til at man mister noget i f.eks feriepenge mm. pga. at man har en mindre indkomst.
Avatar billede excoder Nybegynder
21. maj 2000 - 14:57 #18
ljweb -> Til hjemmebrug vil det nok være ret vildt med med Eizo skærm til 8000.- men det må helt sikkert være rigtig fedt at arbejde med sådan en sag.
Avatar billede limemedia Nybegynder
21. maj 2000 - 16:29 #19
excoder >> hav tolmodighed... sidste gang jeg kontaktede IBM support, ventede jeg 45 min på svar... Deres melodi er "LIDT" kedelig !
Avatar billede maft Nybegynder
21. maj 2000 - 18:49 #20
tag den 19" fra IBM den er ganske glimrende
Avatar billede snipper Nybegynder
21. maj 2000 - 23:08 #21
Tjah, det er jo altid svært at overskue den lønmæssige del af sagen, og din privatøkonomi kender jeg naturligvis ikke noget til.

Umiddelbart lyder det dog som et rimeligt godt tilbud, HVIS der ikke er nogen problemer i at installere/opdatere andre styresystemer.

Du har ikke beskrevet hvilket system du har pt., så dine overvejelser må også bunde i, om det kan betale sig at opdatere dette på nuværende tidspunkt.
Avatar billede snipper Nybegynder
21. maj 2000 - 23:11 #22
Du burde ikke miste noget i feriepenge!!!
Avatar billede snipper Nybegynder
21. maj 2000 - 23:13 #23
Rettelse: Du mister ikke noget i feriepenge!
Avatar billede excoder Nybegynder
22. maj 2000 - 20:17 #24
Mht. til mistede feriepenge, så var den opdrindelige pris 512 kr.- pr. måned med en 19" skræm før skat, men den pris var udregnet for en funktionær ansat, som jo får løn når der holdes ferie. Vi som er 14 dages lønnede har fået 102.- i kompentation for mistede feriepenge mm. Det er jo faktisk en løn-nedgang vi har ved at tilmelde os pc-ordningen, og derved får vi heller ikke det samme i feriepenge (15% af hvad der tjenes)

Avatar billede snipper Nybegynder
22. maj 2000 - 20:20 #25
Tjah, når det fungerer på DEN måde, har du naturligvis ret!
Avatar billede snipper Nybegynder
22. maj 2000 - 20:22 #26
excoder>>>

Af ren nysgerrighed: Du skrev at sidste tilmelding var idag (22/5) kl. 12.00.

Hvad besluttede du dig egentligt til, og hvad svarede IBM dig?
Avatar billede excoder Nybegynder
22. maj 2000 - 20:25 #27
snipper -> Hvis det viser sig at det skulle blive helt tosset f.eks. med at der ikke kan inst. andre OS'er end 95/98, så er der jo ikke andet for en at skifte bundkortet. Jeg fik at vide at det (desværre) ikke var et kendt bundkort som sidder i (f.eks Asus/Abit), men et af ibm's egne. Rammen skulle være 133Mhz, og chipsettet Via (Pro 133Mhz ?)
Jeg havde dog helst set et BX chipset.

Min nuværende pc er en Pentium 133 med 32 Mb ram + div. scsi ting, som jeg egenlig er tilfreds med til det jeg bruger en pc til Pt. Men der er efterhånden så mange ting der skal udskftes, at prisen ville bliver over 7000.- så kan denne ordningen bedre betal sig. Jeg håber at der er bare en lille mærkbar forskel på fra 133Mhz til 800Mhz...

Avatar billede snipper Nybegynder
22. maj 2000 - 20:34 #28
excoder>>> Det var et noget kryptisk svar fra IBM. Det ville dog være irriterende at skulle skifte bundkortet på en splinterny PC, bare fordi man ønsker at opgradere sit styresystem.

Forskellen på 133Mhz vs. 800Mhz er temmelig mærkbar :-)
Avatar billede excoder Nybegynder
22. maj 2000 - 20:34 #29
snipper -> Jeg glemte at skrive at jeg har besluttet mig. Jeg valgte at købe/leje med en 19" skærm, en HP 1100 laser printer, og en HP 3300C scanner.

Der var rigtig mange som og tilmeldte sig, jeg var ellers lige ved at melde fra, men når der var SÅ mange som var intresseret, så kunne det ikke være helt tosset. Jeg fik desværre ikke fat i IBM, men jeg fik fat i firmaet som levere maskinerne, og de mente ikke at det var noget problem med win2000 - selv om de dog ikke havde en maskine hvor Win2000 var inst. på. Det svar kunne jeg ligesom ikke rigtig bruge til noget..

Desværre viser det sig at grafikkortet kun er et 32Mb nVidia M64, jeg synes det er lidt ringe at de ikke mont. et 128 bit gfx kort i sådan en maskine.
Avatar billede excoder Nybegynder
22. maj 2000 - 20:39 #30
ljweb -> Er der IDE/66 understøttelse på den Aptiva pc du har?

Det glemte jeg at sprøge om da jeg ringede til supporten.
Avatar billede excoder Nybegynder
22. maj 2000 - 20:44 #31
snipper -> Ja, jeg ville da også synes at det ville være ringe hvis man var nød til at ud skifte MB.

Men har man egenligt noget at bruge Win2000 til som privat bruger, er det ikke mest til firmabrug, hvor maskinen skal indgå i et netværk?

Nu bliver det nok ikke lige aktuelt med det samme, men har du noget kendskab til om man kan clocke en P3 800Mhz cpu ?

Avatar billede snipper Nybegynder
22. maj 2000 - 20:47 #32
excoder>>>

Jamen, så tillykke med din nye maskine, som også efter min mening lyder som en rigtig fornuftig sag!

HP 1100 laserprinteren bliver du glad for, den er rigtig god!
Avatar billede snipper Nybegynder
22. maj 2000 - 20:54 #33
excoder>>> UPS, der kommenterede vi samtidig!

Det er rigtigt at det måske ikke ummiddelbart kan betale sig at opgradere til win2k. Men der vil jo med tiden komme et behov for at udskifte styresytemet, og så må vi håbe at du kan gøre det uden problemer!

Nej, jeg ved ikke om man kan clocke en P3 800Mhz cpu...
Avatar billede excoder Nybegynder
22. maj 2000 - 20:55 #34
snipper -> Takker... jeg får dog først lev. maskinen den 20. i næste måned.

Jeg finder ud af hvor mange der har tilmeldt sig i morgen, eller overmorgen, så kan jeg lige kaste tallet her, jeg har på fornemelsen at det faktisk er en hel del.
Avatar billede excoder Nybegynder
23. maj 2000 - 20:31 #35
Der er 67 på mit arbejde som har tilmeldt sig firma-pc ordningen, så det er jo en hel god ordre for leverendøren.