Avatar billede ottosten Nybegynder
14. februar 2002 - 13:41 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Konvertering af cyrillisk txt-fil

Jeg har nogle txt filer som er skrevet med cyrilliske (russiske) bogstaver. De åbner fint i en computer med russisk version af Win95 og MS Office, både i Notepad og Word. PÅ min computer med dansk version af Win98 med cyrillisk understøttelse aktiveret og MS Office 97 kommer der kun en række latinske bogstaver med forskellige accenter over: accent grave, accent circonflexe, tilde, umlautprikker o.s.v.

Jeg har prøvet at blokmarkere og skifte mellem forskellige fonte både med dansk og med russisk sprogopsætning på min PC, men intet hjælper.
Jeg kan godt udføre en søg og erstat funktion, men der er 2 gange 30 bogstaver plus alle tegnene, så det er ret omstændeligt.

Hvordan får jeg disse filer åbnet på min danske PC så der kommer de rigtige cyrilliske tegn?

Er der et prg. der kan konvertere disse tegn til rigtige cyrilliske bogstaver?

Avatar billede ottosten Nybegynder
14. februar 2002 - 13:47 #1
Jeg forestiller mig at nogen kan henvise mig til et prg., derfor kun 15 point, hvis der er nogen der kommer med en brugbar besvarelse der kræver større indsats, kan jeg godt ryste op med flere.
Avatar billede nicksos Nybegynder
01. marts 2002 - 16:49 #2
Måske kan du åbne din oprindelige fil som en ASCII fil. Microsoft hader at konvertere ting, men Corel WordPerfect kan finde ud af konvertere flere.
Avatar billede ottosten Nybegynder
04. marts 2002 - 15:40 #3
Tak for forslaget, men det virkede desværre ikke.
Hvis jeg åbner filen i Corel WP, spørges der, hvilken slags fil det er - ASCII, ANSI, StarOffice og en del andre muligheder, men der er ingen af dem, der giver det rigtige resultat.
Avatar billede ottosten Nybegynder
02. september 2002 - 15:14 #4
Lukker spørgsmålet