Avatar billede bobob Nybegynder
18. maj 2000 - 03:28 Der er 10 kommentarer og
3 løsninger

Windows98SE HÆNGER I NEDLUKNING???

Hej,

Jeg har et problem som jeg ikke rigtig ved hvordan skal løses.
Mit System er:
WindowsSE OEM version.
CPU:Pentium III 600mhz 133MHZ bus
RAM: 384 133mhz
ASUS P3V4X 133MHZ

Jeg kan ikke få windows til og lukke ned efter brug.Den hænger bare med sort skærm og med musepilen på skærmen som så heller ikke kan flyttes.Problemet opstår efter jeg har formateret HD installeret fuld windows og vil til og installere mit netværkskort eller lydkort eller andet software.Jeg har prøvet at installere microsofts patch for nedlukningsproblem men dette hjælper ikke selv med en ren installation.Ligeledes har jeg fået tilsendt af en computerforretning en patch på dansk: shutsupp_dan.exe og 239887up.exe men somsagt virker intet..hvis du kan hjælpe eller kender til problemet må du meget gerne skrive til mig?

Venlig Hilsen.
K.C
resultater@hotmail.com
Avatar billede morten_b Nybegynder
18. maj 2000 - 10:18 #1
Vi har det samme problem med flere computere ude på arbejdet. IT-afdelingen har snakket flere gange med både computerleverandøren (Dell) og Microsoft. Og det eneste svar vi fik var: tjahhh. Det er simpelthen et generelt problem med Win98 og der er, som du selv skriver, lavet flere patches der skulle løse problemet. Men hver patch virker kun på nogle computere, mens det ingen virkning har på andre, så indtil Microsoft får lavet en der virker på din - er der desværre ikke så meget at gøre...
Avatar billede steffen Nybegynder
18. maj 2000 - 10:29 #2
Brug "Update" funktionen i din windows og hent patchet fra microsoft.

Er ikke stødt på pc'ere hvor det ikke virkede - har installeret det på omkring 10.

morten_b: Vidste ikke at der var flere patches. Hvor findes disse?

Iøvrigt kan genstarten oven på installationen af fx et netkort godt få pc'en til at se ud som du beskriver, i op til et minut - men hvor den så endelig tager sig sammen og fortsætter.

Hvis du giver op kan det anbefales at installere den alm. 98 og opgradere derfra. IE 5.5 installationen (den opgraderer også mediaplayeren med dens nye udvidelser) og directx skal vel alligevel opgraderes, og så er du faktisk på 98 SE niveau.
Avatar billede bobob Nybegynder
18. maj 2000 - 13:28 #3
Hej Morten og Steffen.

Tak for jeres svar selvom det ikke rigtig løser problemet:)

Morten_b..er glad for andre har samme problem:)

Steffen,jeg har selvfølgelig osse prøvet at hentet alt på windows update og installere deres patch som det første.Tro mig jeg har installeret og formateret hundrede af coms men aldrig oplevet dette før.Jeg har ladet den stå også mens jeg spiste og det var omkring en halv times tid men det lukkede den somsagt ikke af:(
Jeg har ligeledes kigget i newsgroups og der bliver forslået en helt masse med og disable alt hardware drivere etc for at finde problemet.I dag ringede jeg så igen til min lokale computer forretning og de begyndte bare at bande fordi så mange kunder klager over netop dette problem med at windows patch ikke virker.

Hvis i kan komme på andet der kunne hjælpe må i meget gerne skrive igen!

Venligste hilsner
K.C
Avatar billede kjalle Nybegynder
18. maj 2000 - 16:20 #4
hey .... Vent nu lige lidt !!!!!!

//Kjalle :o)
Avatar billede kjalle Nybegynder
18. maj 2000 - 16:21 #5
Hvis Windows ikke vil lukke ned er det skam IKKE en fejl ..... Dvs. det er det på en måde - Windows har tydeligvis problemer med at lukke et af dine programmer ned - så prøv med Ctrl+Alt+Delete og luk ALLE dine programmer ned manuelt, se så om Windows så ikke lukker korrekt !!!! Ellers kør en scandisk ?!?

//Kjalle :o)
Avatar billede bobob Nybegynder
18. maj 2000 - 16:55 #6
Hej Kjalle.
Tak for tippet men er allerede prøvet:(
ctrl+alt+del virker ikke det vil den ikke genstarte af.
Scandisk bliver automatisk kørt hver gang fordi windows jo ikke lukker selv:)
Har også prøvet systemoplysninger kontrol systemoplysninger osv.
Jeg vil mene at jeg selv er rimlig habil inden for windows så alle de "naturlige" løsninger på et sådan  problem er allered prøvet:)
Det jeg søger er nogle som selv har/haft dette problem og fik det løst.

Anyway tak for forsøget!!

MVH
K.C
Avatar billede steffen Nybegynder
18. maj 2000 - 18:22 #7
Jeg havde problemet en gang med den alm. windows 98 - fordi jeg kørte Abit BH6 med en tidlig BIOS. Der kom så simpelthen senere en BIOS update der fjernede problemet.

Jeg skyder på det er det der også driller dig. Prøv at kontakte ASUS og hør om de har et update på vej.
Avatar billede kjalle Nybegynder
18. maj 2000 - 20:59 #8
Øhm jeg er bange for du måske har misforstået mig *s* du skal ikke prøve at genstarte den med Ctrl+Alt+Del .... Men derimod lukke alle andre programmer ned med denne funktion og derefter lukke windows ned som du plejer .....

Hey hvor længe har du haft den kørende ?? Og er du sikker på det ikke er en beta udgave du sidder med ??

//Kjalle :o)
Avatar billede bobob Nybegynder
19. maj 2000 - 01:23 #9
Hej Kjalle,

Der var ingen andre programmer installeret kun REN windows.
Derefter når et eller andet program er installeret og man skal genstarte ,som mange af programmer kræver efter installation, begynder den og hænge.Ingen "vent mens windows lukkes" skærm kun sort skærm med en pil tast og intet andet sker.
Har aldrig installeret windows98SE før så man kan jo sige den aldrig har kørt med hardwaren (kun med alm windows98.)
Steffen:
Biosen er den sidste nye fra Asus af og den gav ingen problemer i alm windows98.

MVH
K.C
Avatar billede steffen Nybegynder
19. maj 2000 - 11:57 #10
Vi må ha' kontakt til 'uopklaret' :-)
Avatar billede kjalle Nybegynder
19. maj 2000 - 13:59 #11
Lyder temmelig mystisk - hvis du har lukket alle programmer ned så kan det vel kun være et driverproblem ....

//Kjalle :o)
Avatar billede august99 Nybegynder
24. maj 2000 - 08:37 #12
Det er et Windows problem, der er ikke kommet det fulde Patch endnu, men de har lovet det kommer

Avatar billede magician Nybegynder
24. juni 2000 - 13:42 #13
Problemet skal efter sigende skyldes at Windows 98 SE har et nedluknings problem med mappede drev, har du prøvet at checke om du har mappet nogle netværks drev,hvis det er tilfældet så fjern mapningen og luk så windows, hjalp det ? Ellers prøv en genstart til fejlsikret tilstand med  deaktiveret swapfil, defragmenter så din harddisk og genstart windows og aktiver din swapfil igen, prøv så at lukke ned nu !