Avatar billede krofar Nybegynder
13. februar 2002 - 00:42 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Router

I konfigurationen for min 2601 router er der mulighed for at ændre i følgende ting, hvad bruges de forskellige til?
DNS  . . .
Finger  . . .
FTP  . . .
Gopher  . . .
Mail (SMTP)  . . .
Mail (POP3)  . . .
News  . . .
Telnet  . . .
Web  . . .
Whois  . . .

Avatar billede e.p. Nybegynder
13. februar 2002 - 00:49 #1
DNS - domain name server
finger ?
gopher ?
ftp - file transfer protokol
mail - siger sig selv
Avatar billede krofar Nybegynder
13. februar 2002 - 00:51 #2
F. eks. ved mail, hvis jeg skriver interne ipadresse i den, tillader den så at jeg fra andre pcér kan tjekke min mail?
Avatar billede knallerthjernen Nybegynder
13. februar 2002 - 01:00 #3
Nej, det er kun beregnet til server formål.
Avatar billede krofar Nybegynder
13. februar 2002 - 01:01 #4
ok, på hvilken måde?
Avatar billede knallerthjernen Nybegynder
13. februar 2002 - 01:04 #5
Lad os sige du vil lave en webserver. Du aktivere NAPT på web og allle forespørgsler på din WAN ip's port 80 (http) - vil via routeren blive ruted til den webserver du angiver ip-adressen på....eks 192.168.0.2
Avatar billede vistodk Nybegynder
13. februar 2002 - 01:30 #6
Dns - Domain name service - En slags telefonbog, der oversætter domæne (eks www.ditnavn.dk) til ip-adresse ( eks 212.242.40.3 )
Finger - Tager for lang tid at forklare :-)
Ftp - protocol du bruger til at flytte filer fra sted til sted.. Eks når du uploader til en vebsite
Gopher - Gammel webservice, bruges NÆSTEN ikke mere
Mail Smtp - Udgående mail - eller mailsender adresse
mail pop3 - Indgående mail, eller mailserver adresse
news - service der kører eks nyhedsgrupper / usenet
Telnet - en terminal klient hvormed du via. noget ligende en dossprompt kan logge dig på en anden maskine, og eksekvere komandoer
web - Webservice som kan være en vebserver
Whois - en funktion der kan vise dig hvem der står bag et domæne, hvem eget evt www.dr.dk

.: Visto.dk IT-service