Avatar billede jakez_c Nybegynder
17. maj 2000 - 15:42 Der er 19 kommentarer

Disable onboard AGP port?

Jeg har et rigtigt skod-bundkort (gigabyte GA-5SMM) og problemet er at jeg har fået et PCI grafikkort som er ret godt (ASUS v3800 m/ Tv-Out 32mb) Jeg ved ikke om min Onboard APG port er ordentlig disabled og det er egentlig problemet. Kan det ikke hænge sammen med at jeg skal finde driverne hver gang jeg starter min computer?(Driverne til grafikkortet er væk og PC'en starter i 640*480 og 16 farver. Bittert! Jeg kører desuden med en MEGET lav framerate i UT og div. andre spil og spillene fryser en gang imellem...
Avatar billede morten_b Nybegynder
17. maj 2000 - 15:53 #1
Du har ikke betalt penge for det PCI-grafikkort vel?
Avatar billede mjl Nybegynder
17. maj 2000 - 15:56 #2
Giga behøver ikke være et skod kort!!!

Hvilken skærm har du......og ved hvilken frekvens (hz) kører dit kort?

Måske kan en opdatering af din BIOS løse problemet....eller muligvis ny driver til kortet!
Avatar billede darth_wader Nybegynder
17. maj 2000 - 19:54 #3
Kan du ikke nøjes med at disable dit onboard kort gennem windows, i enhedshåndteringen ?

Og hvordan har du sat din opstartssekvens til at være i biosen..?
PCI/AGP eller omvendt ?
Avatar billede jakez_c Nybegynder
17. maj 2000 - 21:58 #4
Min skærm er en eller anden Amitech ting. Kortet kører normalt med 60 Hz og jeg har den nyeste driver til bundkortet fra Gigabyte. Disable i enhedshåndteringen.... Hmmm. Init display first er sat til PCI så det skulle vel være rigtigt nok.... Hvordan skulle jeg disable det i enhedshåndtering. Det er ikke under skærmkort. Så det er vel egentlig ordentlig disabled eller??
Avatar billede darth_wader Nybegynder
19. maj 2000 - 12:00 #5
Idet du installerer det som et standard vga grafikkort vil det maks yde 640x480 i 16 farver, men så har du oså mulighed for at disable det bagefter

Når du installerer det på den måde for du heller ikke noget udråbstegn foran det...!
Avatar billede jakez_c Nybegynder
21. maj 2000 - 20:24 #6
Dén skal jeg altså lige have uddybet... Installere som vga og disable bagefter (disable er det samme som deaktiver i denne hardwarepprofil??) Er det agp-chippen du mener?? Min computer finder normalt to P&P-kort. PCI-standard kort og Asus v3800 Riva TNT2.. Den finder et PCI-kort, men onboard kortet er jo AGP?!?
Avatar billede darth_wader Nybegynder
22. maj 2000 - 20:44 #7
Ja det er PCI standard kortet du skal deaktivere.
Det siger jo egentligt sig selv, når den finder driverne til lige netop det kort.
Og ja, disable er det samme som at deaktivere.
Avatar billede jakez_c Nybegynder
22. maj 2000 - 22:44 #8
Det er disabled, men det har det været hele tiden....
Avatar billede darth_wader Nybegynder
22. maj 2000 - 23:09 #9
Det er meget muligt, men har du også installeret det så der ikke er et gult udråbstegn ?
Og så lige en anden ting...
Har du prøvet at sætte refreshraten til 60hz og så prøvet at ændre farverne til 16 bit, for derefter at genstarte.

Hvis dette ikke hjælper så kan der næsten kun være tilbage at det onboarde grafikkort kan disables i enten biosen eller på bundkortet selv, via en jumper...

Hvad er det foriøvrigt for et mainboard du har ???
Avatar billede darth_wader Nybegynder
22. maj 2000 - 23:10 #10
Ups glem det sidste spørgesmål !!!
Avatar billede darth_wader Nybegynder
22. maj 2000 - 23:45 #11
Men ud over det...
Det er et SIS530 onboard grafikkort du har & du kan hente driverne her :
http://www.sis.com.tw/driver/mb_530.htm
Avatar billede darth_wader Nybegynder
22. maj 2000 - 23:51 #12
Hvis det er for meget kan de også findes her :
http://www.giga-byte.com/gigabyte-web/newindex.htm

Og så klikker du på support, for derefter at klikke på motherboards.
Her vælger du så "SiS Chipset-Based Motherboards".

Her helt nede i bunden er der diverse drivere du kan bruge
Avatar billede jakez_c Nybegynder
23. maj 2000 - 21:19 #13
Hvorfor skal AGP-kortet installeres ordentligt? Jeg skal jo kun bruge PCI-kortet! Jeg kan ikke installere AGP-kortet ordentligt (Som PCI-standard) Jeg kan altså ikke forstå hvorfor det skulle være nødvendigt. Der er jo ikke et kabel i AGP-kortets udgang alligevel!
Avatar billede joker73 Nybegynder
23. maj 2000 - 22:10 #14
Jakez_c>>> Kan du ikke bare disable dette AGP kort inde fra i BIOS??? Det ville være en del nemmere end ald det Windoze fjummer... Derudover bør du tjekke i manualen til dit MB om der er nogle jumpere der skal ændres/flyttes..
Joker
Avatar billede blondie Nybegynder
23. maj 2000 - 22:32 #15
Det du skal gøre er at højre klikke på denne computer og og gå ned i egenskaber. Herefter i enhedshåndtering.
Her fjerner du dit nuværende grafikkort. måske tilføje standard vga.
Nu lukker du ned og tænder igen.
Så går du i biosen, og vælger at den skal boote på pci før AGP. Dette kan stå på forskellige måder!!!
Når du så starter op vil den finde dit nye kort.
Husk at sætte opløsning til 800*600 i 16 bit farver. Dette vil give best performance i ut og lign. spil.

PS. tjeck din skærm om den kan klare det!!!
Avatar billede jakez_c Nybegynder
23. maj 2000 - 23:34 #16
AGP-chippen kan ikke disables i BIOS og i manualen er der ikke nævnt noget om hvordan man skal gøre det.

Init display first er sat til PCI, så det skulle jo være rigtigt. Den fremgangsmåde, du beskriver har jeg prøvet flere ange, og det virker ikke..
Avatar billede andersravn Nybegynder
05. juli 2000 - 01:14 #17
Man kan ikke "Jumpe" noget om på omtalte motherboard... Ike mht grafikkort, men jeg prøver at finde ud af noget hos min grossist...
Avatar billede danish Nybegynder
16. maj 2001 - 21:58 #18
I enhedshåndtering markerer du det uønskede skærmkort og deaktiverer denne under egenskaber.
Gør det samme ved den sekundære skærm.
Boot til bios; vælg disable video palette snoop.
Accepter at der er et udråbstegn ved den uønskede grafik-driver Sis530.
Eksperimenter med at nedsætte shared video ram i bios eller flyt ram fra slot 1 da agp-onboard kun kan køre med ram-lakridsen i slot 1.
Danish:)
Avatar billede peet49 Nybegynder
14. september 2005 - 13:35 #19
Lukketid??