Avatar billede dasrobot Nybegynder
11. februar 2002 - 16:05 Der er 9 kommentarer og
3 løsninger

MD eller Mp3 - fordele & ulemper?

Jeg står over for at skulle til at købe enten en MiniDisk man eller en Mp3 man, da jeg har opgivet min almindelige Discman for længst.Og så er det jo godt at have lidt musik med når man er ude og stå på snowboard =).

Så, hvad er fordelen og ulemperne ved de to formater/typer?
Avatar billede mc.lucifer Praktikant
11. februar 2002 - 16:10 #1
Som jeg ser det

Er Minidisk bedst

GRUND

Minidisk kan du skifte ud, DVS en lang bus tur er du ikke tvunget til de samme 16 mb musik "Lang tur til Eks östrig"

Man kan selvfølgelig også skifte ram kort i Mp3afspilleren

Men ifølge de nye love fra Copydan kommer der jo afgifter på alle Ram kort og hvad koster 32 mb på et ram kort Hmmmm 500 KR "ret mig hvis jeg tager fejl"

En MD kan købes for noget der ligner 30 kr og køber du så en minidisk der kan ptage dobbelt på minidisk har du jo en helt andet MB pris

Begge formater Komprimere lyden, Men jeg vil mene at jeg kan høre forskel på Mp3 Kontra Minidisk

Minidisken lyder bedere
"Syntes Jeg"

Mp3´en slår MD´en på et punkt. hvis du skal løbe mnarton er en mp3 at fortrække da den ikke vil hoppe , men en Md leveres som Std med 40 sek antisahok så mon ikke det skulle kunne klare det

MC
Avatar billede mc.lucifer Praktikant
11. februar 2002 - 16:11 #2
Ok ret skal være ret

anden fordel ved mp3

mp3 kan du ligger filerne over på kortne

MD skal optages i realtime.

Sony har noget kørende med at kopiere filer på MD men det kender jeg ikke noget til

MC
Avatar billede mosquito Nybegynder
11. februar 2002 - 16:14 #3
mp3 er udelukkende elektronisk.. ingen bevægelige dele.. ideelt når man som dig står på snowboard... fordelen er mængden af musik der kan lagres, det bestemmes af hvor meget ram der er i apparatet og hvor kraftigt lyden er komprimeret.... ulempen er at lyden er komprimeret og dermed forringet lydkvalitet og at lyden skal overføres fra en anden kilde der har mp3 format... computeren er dog en glimrende løsning... ups jeg glemte størrelse og vægt er væsentlig mindre ved mp3 afspilleren...
minidisk... jeg kan ikke se fordelen ud over at den er billigere at anskaffe... og at lyden er som en cd... ulemperne er mp3 afspillerens fordele
Avatar billede mc.lucifer Praktikant
11. februar 2002 - 16:15 #4
Mosquit>>>

MD´en komprimeres også

En MD plade indeholder 120 Mb
SÅ helt som en cd er det ikke :o)

MC
Avatar billede repsac Nybegynder
11. februar 2002 - 16:19 #5
Med Sonys MZ-R700PC kan man overføre musik via usb-kabel til en minidisc med plads til ca. 4 gange mere musik end den "almindelige" minidisc.

Fordelen ved en mp3-man:
Der KAN(!) være plads til _rigtig_ meget musik (vi snakker 30GB)
Kan indeholde andre STORE filer
etc. ...

Fordele ved en mindisc:
Meget lang afspildningstid (48 timer med MZ-R700 (MZ-R700PC er bare en MZ-R700 med et ekstra kabel og lidt mere))
etc. ...

MZ-R700PC'eren kan erhverves hos www.mistersuper.com for ca. 2000,- så vidt jeg husker :)
Avatar billede repsac Nybegynder
11. februar 2002 - 16:21 #6
=>MC: man skal da ikke optage i realtime på en md ... (eks. MZ-R700PC'eren ;))
Avatar billede mc.lucifer Praktikant
11. februar 2002 - 16:22 #7
Som også sagt så ved jeg ikke helt hvad det er Sony oa. har gang i med det USB

Men i mine velmagts dage da jeg købte min første MD 1998 skulle mand

Da jeg købte nr 2 i 2000 skulle man også hvad man skal nu ved jeg ikke

Men det ville da være rart hvis man ikke skulle
MC
Avatar billede mc.lucifer Praktikant
11. februar 2002 - 16:23 #8
Har altid haft SHARP

Kun varme anbefalinger fra mig

MC
Avatar billede repsac Nybegynder
11. februar 2002 - 16:48 #9
Tag nu et kig på MZ-R700PC'eren på www.mistersuper.com :)
Avatar billede repsac Nybegynder
11. februar 2002 - 16:53 #10
'hvad koster 32 mb på et ram kort Hmmmm 500 KR "ret mig hvis jeg tager fejl"'

30GB for 4588,- ... det er ca. 153,- pr. GB ...
- http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1604947893
Avatar billede dasrobot Nybegynder
11. februar 2002 - 23:55 #11
Tak gutter, det var jo nærmest overvældende med svar =D
Jeg tror jeg vil gå efter MD'en, da den ud over at den er lidt billigere (ak, os der endnu ikke tjener "rigtige" penge), er lidt mere fleksibel med hvilken musik man skal lytte til. Godt nok er Mp3 fri for hak, men da jeg jo kun står på snowboard en uge om året, og det er ikke det helt vilde offpist vi snakker om, så virker MD'en mere attraktiv.
Avatar billede tfswebguy Nybegynder
09. marts 2002 - 00:01 #12
Nu i også fik Sharp med ind i billedet, er der så nogen der ved hvor man kan finde manualer til det.???

//WeBgUy