Avatar billede thomasha Nybegynder
11. februar 2002 - 13:21 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

lyd MP3

Jeg har en computer hvor der er problemer med afspilning af især MP3, det skratter helt vildt når man afspiller, det gælder også al lyd fra nettet og spil. Det eneste tidspunkt det ikke er til at høre er når man afspiller audio cd. Jeg har haft min computer til rep hvor de har skiftet bundkortet (og lyd kort = onboard) Nu har jeg et K7SEM bundkort med AC97 lyd, men det er stadig det samme ??? Er der nogle som kender dette problem og en løsning på dette ??? Er det soft eller hardware problem??

Jeg har en AMD 800 Duron, kører med WIN ME bruger WINAMP til afspilling....

PS det er ikke mine højtaler/højtaler ledninger som er problemet, er tjekket.
Avatar billede getline.dk Nybegynder
11. februar 2002 - 13:47 #1
det er et hardware problem 100%....
det du skal er at købe et billidt lydkort til pci.
Avatar billede 1986 Nybegynder
11. februar 2002 - 14:29 #2
Det er lydkortet et onboard som er orginalt er tit skyld i sådan noget hvis du vil have et godt så køb et 128 pci klik ind på www.edbpriser.dk der er gode tilbud på sådan noget
Avatar billede thomasha Nybegynder
11. februar 2002 - 14:35 #3
Er det muligt at installere et ekstra lydkort og så "kører" udenom det som sidder onboard, skaber det ikke konflikter?
Avatar billede sila Nybegynder
11. februar 2002 - 16:43 #4
Måske har du installeret et pro. der går ind, og ja ødelægger lyden når du vil afspille lyden!!!!!!
Havde samme problem men så afintallerede jeg et optage pro. og der efter virkede det!!!!!!!!!!!!
Avatar billede halifax Nybegynder
11. februar 2002 - 16:45 #5
Har to PC med AC97 lyd. Duron 600 og Athlon 1.1. Ingen prob. på nogen af dem. Er du sikker på dit onboard lyd er sat rigtigt i BIOS? Er det vel, når du kan høre cd-musik. Bruger du de rigtige drivere til onboard AC97? Har du prøvet at afinstallere dem, genstarte pc og geninstallere. Du fik vel drivere med til dit ny bundkort, og herunder også til lyddelen? Det mærkelige er, at du kan afspille cd-musik, som sker gennem wave-kanalen. Det gør mp3 også, men det skratter, siger du.
Avatar billede halifax Nybegynder
11. februar 2002 - 16:51 #6
Vises nogen konflikter, når du går i Enhedshåndtering, åbner Enheder til lyd, video og spil, markerer AC97 Audio Controler og klikker Egenskaber? Bruger du VIA's drivere?
Avatar billede thomasha Nybegynder
12. februar 2002 - 14:16 #7
Jeg har prøvet at afinstallere driver og genindlæse dem flere gange. Bruger den driver der følger med bundkortet (K7SEM) og den version der passer til Win ME som jeg kører med. Men går jeg ind i enhedshåndtering, åbner lyd, video og spil, står der ikke AC97 Audio Controler men der er 3 som hedder:MPU-401-kompatibel MIDI-enhed og SIS 7018 Audio driver og Spilport joystik. Der er ingen konflikter ved nogle af dem de virker alle korrekt. Men jeg har bestilt et Sound Blast Live! lydkort for at se om det kan hjælpe på problemet (kan jo altid retuneres hvis det ikke virker)
Avatar billede thomasha Nybegynder
12. februar 2002 - 14:36 #8
Har lige været inde og tjekke min BIOS den står umiddelbart rigtig...
Avatar billede halifax Nybegynder
12. februar 2002 - 17:25 #9
De tre enheder du nævner er OK. Dit bundkort er altså ikke med VIA chipset, med med SIS. Det er også OK. Bare pudsigt, at den så måske ikke hedder SIS AC97 Audio. Er der mon forskellige SIS drivere, der fulgte med bundkortet, eller hedder den bare SIS 7018 Audio. AC97 er en standard som flere chipproducenter har udviklet til. SIS har måske andre lydchip på andre bundkort, mens det er den samme cd-rom der udleveres til flere forskellige. Så er det med at vælge rigtigt. På min bundkort cd-rom er der fx også Soundblaster drivere, i tilfælde af, at det er til et bundkort med SB chip og ikke AC97.
Det sidste du kan tjek'e er Kontrolpanel - Multimedier. Er der under faneblad LYD - Afspilning - Foretrukket enhed: angivet den rigtige driver?
Avatar billede thomasha Nybegynder
12. februar 2002 - 21:39 #10
Har lige kontrolleret dette og det er også indstillet korrekt, dvs. den samme driver SIS 7018 Audio driver. Syntes snart jeg har prøvet det meste. Nu er jeg spændt på at få det lydkort jeg har bestilt, for at se om det kan hjælpe.... men er der flere gode forslag, er jeg meget interesseret i at høre og afprøve dem.
Avatar billede thomasha Nybegynder
14. februar 2002 - 09:00 #11
Nu har jeg installeret et SB Live lydkort og problemmet er stadig det samme, har afinstalleret(disabled i BIOS) mit onboard lydkort (AC97. Bruger de korrekte driver som følger med til kortet. Kan problemmet ikke være mit netkort, da det er den lyd som kommer der igennem som er problemmet???? For som sagt er der ingen problemmer med at afspille, alm. audio Cdér.
Avatar billede halifax Nybegynder
14. februar 2002 - 12:24 #12
Har du sammenlignet ressourcer, fx IRQ, for lydkort og netkort. Bruger de samme?
Der har i tidl. spørgsmål været givet råd om at flytte netkort til et andet PCI slot. Du angiver selv netkortet som mulig synder - både for dit AC97 og nu for det nye SB Live. Tillykke med det, for øvrigt! Prøv at flytte netkortet.
Avatar billede thomasha Nybegynder
14. februar 2002 - 19:19 #13
Halifax> Jeg tænkte bare at mit netkort måske kunne være årsagen når problemmerne er når jeg er på nettet..... Jeg har jo ikke så meget forstand på det, ellers ville jeg nok ikke stille de her spørgsmål.... :-)

Nå men nu har jeg prøvet at formatere min harddisk og startet forfra med installeringerne for at udlukke denne mulighed. Efter install af WIN, installerede jeg driver til lyd.... og en test... det samme pis!!! Ved snart ikke hvad det kan være?? Jeg kan ikke flytte netkortet for det er et speciel et meget lille og sidder nærmest onboard ??? (måske er det kun stikket som er "synligt" og resten sidder onbard ?) Problemmet må kunne løses på en eller anden måde, jeg er bare løbet tør for ideer. Tror I stadig at det er et hardware problem?

PS min IRQ er ikke i konflikt og derved bruger de ikke adresse (har tjekket for en sikkerheds skyld)
Avatar billede halifax Nybegynder
15. februar 2002 - 00:50 #14
Jeg tror stadig, det er hardwareproblem, relateret til netkortet, som godt kan tænkes at være onboard, som du nu oplyser.Forstår godt, du er ved at løbe tør for ideer. Det samme her.
Du kan prøve at disable netkortet, og så teste lyden. Se i bundkortmanualen, hvordan det slås fra, i bios eller via jumper.
Er lydproblemet så løst, tyder det på fejl på bundkortet. Det må være omfattet af noget garanti efter nævnte rep.
Avatar billede thomasha Nybegynder
15. februar 2002 - 17:14 #15
Jeg kan desværre ikke finde ud af hvordan jeg slår netkortet fra? Har gennemlæst manualen, der står ikke noget om det..... Har nu fundet ud af problemmet er alt MP3 musik som ikke kan afspilles uden skratten, har fået en CD med MP3 musik som virker perfekt hos en ven, i min computer lyder det ad h...... til. Kan det så ikke være et sofware problem? Når det er alt Mp3 musik og ikke alm. audio musik? Som om at computeren ikke kan tolke MP3 filer???? Har jo prøvet med WINAMP og andre MP3 afspiller så det kan ikke være dem. Tror snart jeg køber en helt ny computer :-)
Avatar billede halifax Nybegynder
15. februar 2002 - 18:35 #16
Nu kender jeg ikke dit bundkort og hvordan onboard netkort slås fra. Men det må kunne gøres - li'som dit onboard AC97 lyd. Prøv at gå i Enhedshåndtering, maæker dit netkort (under Netkort) og klik på Fjern. Det burde fjerne det. Prøv dernæst lyden.
Mit bud på hvorfor du kan afspille musik-cd. Lydsignalet afspilles i cd-rom'en og overføres via det lille kabel til lydkortet, hvor det forstærkes op og sendes ud gennem udgangen Speakers. Der er ikke andet hardware indvolveret. Afspilning af mp3 med Winamp sker digitalt (det er jo data). Disse data overføres via bussen på bundkortet til PCI slot'et med dit lydkort. (og ikke via kabel som fra din cd-rom). Der optræder altså en fejl/konflikt i overførsel af disse data tl lydkortets A/D converter (D/A=digital/analog). Hvis du ikke kan lokalicere fejlen efter fjernelse/afinstallering af onboard netkortet, bør du foreligge problemet i forretningen, der solgte dig det ny bundkort, og også fastholde din ret om garanti (1 år) på produktet.
Det er surt med et så massivt problem, hvor du oven i købet har investeret i et andet lydkort, men du skal stå fast på din ret og forlange at problemet bliver løst.
Avatar billede thomasha Nybegynder
16. februar 2002 - 15:43 #17
Halifax> Jeg takker mange gange for din indsats og du får point for dit forsøg selv om jeg ikke har løst problemmet men det ligger vist udenfor os normale mennesker at fixe dette problem :-)Der skal vist skiftes noget hardware, og tro mig jeg skal nok kræve at problemmet bliver løst af forhandleren. Så tak for hjælpen :-)
Avatar billede halifax Nybegynder
16. februar 2002 - 16:22 #18
Tak for point. Poster du lige et indlæg med forklaringen, når du får den retur fra forhandleren? - Nu håber jeg ikke, han er lige så genstridig som dit problem. Good Luck.  :)