Avatar billede botha Nybegynder
17. maj 2000 - 00:14 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

læg moms til

jeg har en hel række med ca 2000 priser på varer (eks. række D)
er det muligt at markere hele rækken på en gang og bede programmet om at gange med 1,25 = lægge moms til priserne?
hvordan kan det gøres ENKELT, da jeg ikke er en ørn til Excel
Avatar billede sa Nybegynder
17. maj 2000 - 00:22 #1
Hvis du i den øverste række i eks. i kolonne E (lad os antage at den hedder E1) skriver =D1*1,25 finder den i dette felt beløbet i D1 + moms.

Herefter markerer du celle E1 og trækker i det nederste højre hjørne i den lille firkant, så alle de andre felter i kolonne E (altså E2, E3 osv.) kommer til at indeholde samme formel.

Så er momsen beregnet på alle beløbene.
Avatar billede nerøs Nybegynder
17. maj 2000 - 19:29 #2
En anden metode:
1) skriv 1,25 i en tilfældig celle
2)højreklik på cellen og vælg kopier
3) Marker dine 2000 celler
4)Højreklik mens du har musen over markeringen
5) vælg indsæt speciel
6) Vælg multiplicer (nr 4 i anden kolonne)
7) tryk OK
8) Alle værdier er nu ganget med 1,25
Avatar billede ploughgaard Nybegynder
18. maj 2000 - 11:55 #3
Kommentar til svar fra nerøs:

Vær opmærksom på at de oprindelige værdier forsvinder ved den metode
Avatar billede akselsen Nybegynder
05. juni 2000 - 10:25 #4
Hej.
Du har sikkert brug for priser både med og uden moms, så opret en kolonne ved siden af kolonne E og i øverste celle skriver du =Sum(E1*1,25)derefter kopierer du cellen/ markerere hele kolonnen/ klikker på sæt ind.
Så vil der automatisk blive lagt moms til både i de eksisterende og i nye priser.
MVH.Akselsen
Avatar billede frankgrevil Praktikant
19. juni 2000 - 15:47 #5
Hvad h... skal funktionen SUM gøre godt for? Den er beregnet til at lægge flere tal sammen.

Du skal bare skrive =E1*1,25 (eller =1,25*E1).
Avatar billede frankgrevil Praktikant
08. juli 2000 - 13:14 #6
Er der nogen hjemme?
Avatar billede skøt Nybegynder
13. juli 2000 - 20:17 #7
Hvis du har priserne i række D og vil have priserne + moms i række E, tager du E1 og skriver =D1*1,25 og trykker enter, så har du første pris + moms i E1. Derpå tager du i nederst i højre hjørne i E1 den lille sorte firkant som så bliver til et sort kryds og trækker (mens du holder venstre musetast inde, selvfølgelig…) nedad indtil der ikke er flere priser i kolonne D.
Avatar billede sa Nybegynder
01. august 2000 - 02:20 #8
=> Botha

Fik du klaret det? - I så fald må du gerne dele lidt point ud..
Avatar billede pr Nybegynder
17. august 2000 - 20:44 #9
Hej Botha
Jeg kan hurtigt klare en makro, som kan håndtere et markeret range.
Interesseret?
Avatar billede teknik Juniormester
03. september 2000 - 22:37 #10
Point til sa !