Avatar billede morten.h Nybegynder
16. maj 2000 - 17:40 Der er 9 kommentarer

Formatering af Harddisk

Hej Jeg er helt på herrens mark efter at have fået anbefalet at købe igennem edbpriser, for at kunne spare nogle penge, da vi studerende generelt ikke har al for mange penge at gøre godt med. Jeg har nu fået købt dele nok til at samle et komplet system, min Harddiske, en IBM Deskstar25GP 20,3GB-5400rpm-IDE66, nu kommer problemmet så... Det er den første rigtige computer jeg nogen sinde har haft, og det vil sige at jeg ikke ved noget somhelst om hvordan sådan noget virker, da jeg mest har brugt computere til word og den slags. Hvordan skal jeg fomatere? jeg leder efter en komplet guide, jeg vil også gerne have delt Harddisken op i minimum 2 drev så jeg kan have de nødvendige programmer på det ene drev og alt det sjove på et andet, så der er system over sagerne.
Jeg giver point for en god og grundig gennemgang af tingene, ikke noget med at skrive 1 linie med underlige kommandoer, for så fatter jeg ingenting, i må også gerne komme med links til sidder der omhandler emnet.
Morten Hansen
Avatar billede morten.h Nybegynder
16. maj 2000 - 17:43 #1
ups jeg var vist lidt fedtet med pointene, så den der laver den bedste gennemgang får 60point oveni
Morten H
Avatar billede tigerdyr Nybegynder
16. maj 2000 - 17:58 #2
1. Lav en boot disk, med både Fdisk og Format på den...(begge er vist nok .exe)
2. Boot fra din floppy og start med at Fdiske din disk... primary partitions er din boot partition (maks 4 på hele disken og kun NT4.0+ kan se mere end en primary)
Så du skal oprette en Primary partition som det første...
Når den er oprettet kan du så roligt lave en Extended partition, hvor du kan dele den op i flere "logiske drev"... når det er gjort skal du så bare formatere alle drevne (format Drev: [enter]) og så ellers til at installere!!
Avatar billede kjalle Nybegynder
16. maj 2000 - 17:59 #3
Hej morten !!!!

Du skal først og fremmest skaffe dig en Windows 98 boot-diskette !!
Avatar billede tigerdyr Nybegynder
16. maj 2000 - 18:00 #4
Hvis du laver en extended partition, kan der maks være 3 primary på disken...
Men du kan ROLIGT nøjes med EN primary (som sagt er det kun NT der kan se flere primary partitions)
Avatar billede kjalle Nybegynder
16. maj 2000 - 18:03 #5
Jeg kan sende dig en eller du kan downloade den fra nettet eller få den af en ven !!!!

Du booter så op på den .....

Når du står i a:\ skriver du fdisk (trykker enter)

her opretter du du opretter så en primær partition og angiver størrelse feks. 10 gb. derefter opretter du en udvidet partition som du deler og i logiske drev på eks. 5 gb hver !!

Du genstarter herefter og begynder formateringen af alle drev: format c: osv.

Så er du klar til at installere Windows ????

//Kjalle :o)
Avatar billede kjalle Nybegynder
16. maj 2000 - 18:09 #6
Hvis du har købt HD'en løst hos edb-prser har du sansynligvis fået en disk med ?? En disk med utilities til din HD

start evt. op på den - der er formateringen og opdeling af drev mm nemmere *s*

//Kjalle :o)
Avatar billede flimmermand Nybegynder
16. maj 2000 - 20:53 #7
Hejsa

Allerførst. Kan din computer boote fra cd-rom? kan den det er det bare at starte computeren op og sætte cd-rommen i og sætte computeren til at boote fra cd-rom. Nå den så er startet op vælger du boot fra cd-rom (altså på cd-rom booten) og derefter vælger du start computeren med cd-rom support...
Når du så er i MS-Dos skriver du "fdisk"
så starter programmet. Så er det ellers bare at oprette de partitioner som du skal have.
Avatar billede jannickl Nybegynder
18. maj 2000 - 19:30 #8
Format og fdisk er ikke exe filer men com filer!!
Avatar billede hrawj1 Nybegynder
27. november 2000 - 13:33 #9
skriv i dos fdisk