Avatar billede svalgaard Nybegynder
16. maj 2000 - 17:17 Der er 12 kommentarer

Masquade halflife og fil-delling

Jeg har et netværk der ser sådan ud:
eth0: 172.16.33.4
mask: 255.255.0.0

eth1: 192.168.0.1
mask: 255.255.255.0

Default gateway: 172.16.1.1

jeg kører med ip_masq.....som virker fint.....
jeg har en ipchains commando på:
ipchains -A forward -s 192.168.0.0/24 -j MASQ

dette virker også fint.....jeg kan surfe og bruge icq osv.

men jeg kan ikke få halflife til at se igennem min linux....(min Windows client  sidder på 192.168.0.2), og det samme med windows sharing....

Kan du hjælpe mig?
Avatar billede steffen Nybegynder
16. maj 2000 - 18:33 #1
Netbios / windows sharing er desværre ikke lige sådan at dele - idet broadcasts kun meget sjældent hopper over en gateway .. så der skal du have sat noget WINS op for at få det til at spille - og det betyder nok desværre en Windows NT som server.

Halflife kender jeg desværre ikke noget til. Formentligt kræver det en dobbeltrettet forbindelse, så måske du skal bruge "redir" el. lign.
Avatar billede svalgaard Nybegynder
16. maj 2000 - 19:08 #2
prøv at definer hvad redir er? jeg kan ikke lige se hvad du mener med det! eller hvordan du vil bruge den....
Avatar billede steffen Nybegynder
16. maj 2000 - 22:45 #3
Det er bare en portmapper til linux .. som sagt, kender ikke halflife, så jeg har ingen anelse om den ville kunne gøre noget godt. :-(

Har du nogen mulighed for at beskrive hvilke porte etc HalfLife kræver? Hvis ja, skulle det ikke være så svært at beskrive en fremgangsmåde - men umiddelbart burde det virke som du har gjort ovenfor (i hvert tilfælde så længe du ikke ønsker at være server).
Avatar billede victor44 Nybegynder
16. maj 2000 - 23:52 #4
Jeg formoder at du bruger LINUX kassen som router til internettet. Eller ?
Hvis du gør skal du have LINUX kassen sat som default gateway på begge subnet.
Hvad er du vil med Halflife ?
Er det maskinerne på dine to net der skal kunne se hinanden ?
Prøv at beskive dit net mere indgående.
Hvordan kobler du op til Internettet ?
Har du en router der hedder 172.16.1.1 på det ene net ?
Hvis du har og det er din udgang til internettet skal du for at kunne få 'pakker' tilbage til 192.168.0.0 nettet lave en rute på 172.16.1.1 som fortæller hvilken IPadresse der kan skabe forbindelse til 192.168.0.0 nettet.
Håber du fik lidt at tygge i.
Avatar billede svalgaard Nybegynder
17. maj 2000 - 09:51 #5
halflife bruger port 27015

ja...172.16.1.1 er min route og dns, server.....

ja...jeg skal have halflife til at se igennem linux'en......

Angående routing på min linux, så bruger jeg masquade...dette er ikke helt det samme som routing....tror jeg
Avatar billede victor44 Nybegynder
17. maj 2000 - 10:32 #6
Nu tror jeg at jeg har dit net:
www -- 172.. -- linux -- 192.. M$

Hvis det er korrekt er det ikke nødvendigt for dig at MASQ'e mellem de to net. Aktiver IP_FORWARD på din LINUX box og drop alle firewall regler.

Din router laver allerede 'MASQ' 'NAT' til Internettet så det problem er der taget hånd om.

For at pakker kan komme fra 192... til Internettet og tilbage igen skal din router kende vejen. Så du bliver nødt til at add'e en route tilbage fra den til dit 192... net.

MASQurade er ikke helt det samme som routing.
MASQ er en metode til at omdanne 'private' IPadresser til Offentlige IPadresser og tilbage igen. Dette gør man fordi det ikke er muligt at route private IPadresser på internettet.
Avatar billede steffen Nybegynder
17. maj 2000 - 14:52 #7
Husk at dine klienter / PC'ere på begge sider af linux'en skal have linux'en som gateway.
Avatar billede victor44 Nybegynder
17. maj 2000 - 17:39 #8
Tak steffen.
Jeg fik ikke det hele med ;-)

Avatar billede svalgaard Nybegynder
17. maj 2000 - 17:48 #9
Hvad så med med RIP.....skal den ikke slåes til?

Det kan jeg nemlig også prøvet.....og så ikke have nogen ipchain slået til....
Så er det som om linux ikke gider at forwarde og route noget som helst?
Avatar billede victor44 Nybegynder
17. maj 2000 - 17:59 #10
Der er ikke nogen grund til at køre rip når du kun behøver en statisk rute på routeren som peger på linux kassen som gw til 192... nettet og hvis du sætter linux kassen til at have routeren som GW og maskinerne i 192... nettet til at have linux kassen som gw så spiller det.
Hvis du vil bruge rip skal både linux kassen og routeren 'rippe'.
Avatar billede svalgaard Nybegynder
19. februar 2001 - 21:29 #11
jeg har løst problemmet!!! Men ikke pågrund af jeres svar...desværre
Avatar billede steffen Nybegynder
19. februar 2001 - 22:38 #12
OK, almindelig høflighed: Skriv selv løsningen på dit svar op, og accepter så dette.