Avatar billede _olsen Nybegynder
09. februar 2002 - 19:43 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Master / slave

Jeg har nogle problemer med hvilken rækkefølge og hvilken bus jeg skal placere hhv. hardiske/dvd/cd-brænder.
Jeg har forsøgt flg. IDE 1: Primær harddisk(master) DVD(slave)
IDE 2: CD-Brænder(master), Harddisk 2(slave). Det giver mig problemer, idet jeg ikke kan boote fra hardisk unden der sidder en CD i DVD-drevet. Er der nogen der har en ide om hvordan jeg skal forbinde disse enheder.
På forhånd tak
Avatar billede Lasse Novice
09. februar 2002 - 19:45 #1
Prop begge HD paa samme bus, og derefter begge CD'er paa samme bus
Idet du konfigurer slave, saa saet den til cable select istedet for slave
Avatar billede _olsen Nybegynder
09. februar 2002 - 19:45 #2
Jeg lukker lige dette spørgsmål igen
Avatar billede sukos Juniormester
09. februar 2002 - 19:48 #3
Det er vel din bios du skal kikke i?
Avatar billede sukos Juniormester
09. februar 2002 - 19:51 #4
Nogle brænderprogrammer kan godt ha' lidt bøvl med at kopiere en cd, hvis cd'erne sidder på samme controller.
Avatar billede zenze Nybegynder
09. februar 2002 - 19:53 #5
Systemdisk på sidste stik på IDE 1 som master - data-disk på samme som slave.
Brænder som master på sidste stik på IDE 2 - CD ROM som slave.
Hvis du kører ultra ATA 66 eller 100 med 80 conductor-kabler er dette den anbefalede opsætning!
Avatar billede zeppelin Nybegynder
09. februar 2002 - 19:54 #6
gooky >> Mener du han skal sætte brænder og DVD på samme kabel??
Det er en meget dårlig ide, hvis du skal kopiere en cd direkte over, da et kabel har svært ved at sende og modtage på samme tid, og resultere en fejlbrænding.

I Bios vælger man hvad du vil boote op på, du sætter den til Floppy,HD og cd-rom..  Et andet sted vælger du så hvad for en af dine HD du vil boote op på.
Det vil sige at som du har forbundet kablerne er helt perfekt.:)
Avatar billede Lasse Novice
09. februar 2002 - 20:09 #7
zeppelin.... din bus er hurtig nok til at sende og modtage samtidig.
Avatar billede zenze Nybegynder
09. februar 2002 - 20:10 #8
....se bl.a. her:
http://www.pcguide.com/ref/hdd/if/ide/confCable80-c.html
Hastigheden for HD vil blive sløvet en hel del, hvis du sætter CDR eller CDRW på samme kabel/controller som en hurtig HD!
Avatar billede Lasse Novice
09. februar 2002 - 20:10 #9
og ioevrigt "samtidig"
Avatar billede trismegistos Nybegynder
09. februar 2002 - 20:15 #10
Jeg tror at olsen har lukket spm. men har glemt at acceptere sit eget svar...
Avatar billede zeppelin Nybegynder
09. februar 2002 - 20:24 #11
gooky >> Hvad så når der ikke kan gå data begge veje samtidig gennem kablet?
Avatar billede zenze Nybegynder
09. februar 2002 - 20:37 #12
Avatar billede Lasse Novice
09. februar 2002 - 20:49 #13
Vi skal lige huske paa at det er spaendinger vi taler om paa bussen. Proever en enhed at tvinge 3 volt mens en anden proever at tvinge 0 volt, ja, saa er fanden loes i laksegade. Det maa selvfoelgelig ikke forekomme. Det har en synkroniseringsbus(del af bussen) saa der ikke bliver sendt data begge veje. Det kan betyde at braenderen selvfoelgelig ikke faar det den skal bruge(hurtigt nok), men busserne skulle vaere RIGELIG hurtige til at forsyne. Du maa huske paa at det naesten kun er envejskommunikation, CDRW kun skal sende "godkendt pakke" tilbage til CDR, mens den anden vej bliver sendt data afsted paa fuld skru.

Skulle man vaere i den uheldige situation at det alligevel gaar galt(bussen er for langsom) saa vil jeg mene at alle nye CDRW har ..... ja, jeg kan ikke lige huske navnet for det, men det hvor den ikke behoever at braende med et konstant flow. Der vil ikke, som i de gode gamle dage, ske fejlbraendinger hvis dataen lige pludselig staar og mangler.
Avatar billede summer Mester
09. februar 2002 - 21:08 #14
_olsen jamen så luk det da. Acc. et svar
Avatar billede _olsen Nybegynder
09. februar 2002 - 21:09 #15
Jeg har nu sat system disk og datadisk på ide1 og brænder på ide2.
Jeg har åbenbart problemer med at køre både dvd og brænder på samme bus, da den kun genkender den ene af dem. Hvis jeg sætter dem  på enkeltvis er der ikke problemer med nogen af dem.
Avatar billede zenze Nybegynder
09. februar 2002 - 21:14 #16
Chek lige jumper-indstilling på CDRW og DVD-drev!
Tak for point.
Avatar billede Lasse Novice
09. februar 2002 - 21:41 #17
Det var egentlig det jeg proevede at fortaelle dig til at starte med olsen. Proev at saette dem til Cable select istedet for slave. Det virker nogen gange - hvorfor ved jeg ikke