Avatar billede bobotu Nybegynder
09. februar 2002 - 15:12 Der er 27 kommentarer og
1 løsning

boot problemer

Hej håber nogle kan hjælpe
Jeg har lige købt følgende pc(i løsdele fra shg)

Soltek sl-75drv2 bundkort
Athlon xp 1700 cpu
thermal take v6cu køler
Microstar ms-8855 gf2 ti 64 ddr ram
codegen 6013-1 miditower med 300 w strømforsyning
segate bara. 4 hd på 60 gb
256 mb ddr ram pc266 fra tech-trade
+ diverse løsdele som ikke burde ha nogen betydning

jeg har det problem at nogle gange vil comp. ikke starte op, problemet kommer periodisk. Når jeg fx en morgen prøver at starte pcén, kan jeg prøve at starte den 10 gange før det lykkes, andre gange starter den problem frit.
Når den ikke gider at starte op går den fast før den når at vise noget skærmbillede, den når heller ikke at kommer med det boot bib som skal komme. hd lampe giver et blink som den skal, div ledpærer på bundkortet lyser, blæserne på cpu, gpu og bk kører også. Men så sker der ikke mere, reset knappen i kabinettet virker heller ikke, hvilket den gør når det lykkes at kommer ind i xp. Jeg føler at problemt kommer oftere nu hvor jeg har haft den i en uge.
Jeg har opdateret bios til version k3.5, efter jeg læste på soltek´s hjemmeside at det skulle man gøre hvis man havde en xp cpu, det hjalp ikke på problemet. jeg har nu taget alt ud at pcén undtagen bk, cpu, køler, grafikkort og ram, men problemet er der stadig periodisk. Jeg tror selv at det er ved bundkortet skoen trykker, nogen der kan hjælpe?
Avatar billede peet-49 Novice
09. februar 2002 - 15:24 #1
Jeg har somme tider haft, at soklen til CPU ikke har grebet rigtig på benene af CPU. Jeg har så taget CPU ud og i et par gange, og så kørte det.
Avatar billede retaxes Nybegynder
09. februar 2002 - 16:24 #2
når du monterer bundkortet skal du passe på at der ikke er metalskruer imellem print og kabinettet.
Når du alligevel har den bå bordet, så sæt minmum af enheder på, grafikkort, ram og en harddisk, højtaleren i kabinettet og ledninger fra startkanppen.
Prøv den opsætning og se om den starter hver gang.
Det kunne godt tænkes at strømforsyningen har en periodisk fejl, prøv en anden.
Avatar billede Slettet bruger
09. februar 2002 - 18:00 #3
ATX motherboards'ne har jo standbyfunktion, tror du ikke det er et problem i jumperopsætningen?

(Hint: prøv at se på keyboard-on i manualen)
Avatar billede bobotu Nybegynder
09. februar 2002 - 20:12 #4
Re
Avatar billede bjarne52 Nybegynder
09. februar 2002 - 21:30 #5
Prøv at tage dit grafikkort ud og sæt det ind igen.Er problemet kommet efter du har installeret en ny driver til dit grafikkort?
Avatar billede carstengp Nybegynder
09. februar 2002 - 22:56 #6
Hvor gammelt er dit bundkort?
Avatar billede carstengp Nybegynder
09. februar 2002 - 22:57 #7
glem det. jeg kan jo se, at det er nyt.... (min dumhed)
Avatar billede 49152 Nybegynder
10. februar 2002 - 11:22 #8
Jeg har haft det samme problem med min PC, siden jeg satte 256 mb ram i.

Men jeg har fundet ud af at jeg bare skal tænde for den, og så lade den stå i nogen minutter (med sort skærm). Når jeg så resseter går alt fint. Den er vist blevet varm eller noget.
Avatar billede bobotu Nybegynder
10. februar 2002 - 18:40 #9
retaxes, der er god plads mellem bundkort og bagplade så det er ikke det(har kigget efter igen). Lige nu har jeg kun bk, ram, cpu og grafikkort i og der er stadig problemer. Jeg har prøvet med andre ram, grafikkort og strømforsyning uden nogen forbedringer.
Nu er problemerne blevet værer og den fryser under winxp opstart og nogle gange også i bios. Forresten var problemet under opstart der også den alder første gang jeg satte strøm til dyret for en uge siden.
Jeg har lige afmonteret køleren til cpuen, det ser fint nok ud. Feg afprøve peet49 teori, men jeg har ingen kølepasta, så det bliver spændende imorgen om det hjælper når jeg får fat i noget pasta.
Avatar billede retaxes Nybegynder
11. februar 2002 - 00:15 #10
jeg kan ikke rigtigt se at peet49 har anbefalet kølepasta, se efter at ikke er en kølepude imellem køler og CPU.
Manglende køling vil ikke få den til at starte periodisk, jeg er mest tilbøjelig til at tro det er din strømforsyning (PSU) der strejker, så mit råd er stadig - prøv en anden PSU!
Avatar billede bobotu Nybegynder
11. februar 2002 - 09:38 #11
Jeg har prøvet med en 300 w strømforsyning fra et nyt aopenkabinet og det hjalp ikke.
Der var vist et par slåfejl i min sidste kommentar. Det jeg mener er at jeg vil prøve at afmonter cpuén for at montere den igen. Men jeg vil ikke bruge det gamle kølepasta igen og skal derfor ha´ fat i noget nyt.
Der sad en kølepude på fra ny af, den pillede jeg forsigtigt af, rensede kølepladen med isopropylalkohol(før jeg brugte den første gang). Derefter monterede jeg den istedet for med pasta hvilket jeg havde hørt der var bedre.
Avatar billede retaxes Nybegynder
11. februar 2002 - 10:25 #12
det er ok med at du har prøvet en anden PSU.

Husk at laget af pasta skal være så tyndt at du næsten kan se kølepladen, brug et barberblad til at skrabe det overflødige af.
Avatar billede bobotu Nybegynder
12. februar 2002 - 10:42 #13
Det hjalp heller ikke, så må jeg gå ud fra at det er en fabriktions fejl i bundkortet eller cpu. Jeg prøver at reklamere over for shg.
Avatar billede retaxes Nybegynder
12. februar 2002 - 11:46 #14
dette råd er måske lidt langt ude, men prøv når den er kold, at kortslutte det 2 pins, hvorpå ledningerne fra startknappen går til, man kan aldrig vide!
Avatar billede bobotu Nybegynder
12. februar 2002 - 12:00 #15
Ja det kan jeg lige prøve, men tror nu at det er en kold lodning eller lignende, og at der er mindre modstand det sted når der kommer lidt varme og materialerne udvider derfor
Avatar billede bobotu Nybegynder
12. februar 2002 - 12:01 #16
......materialerne derfor udvider sig
Avatar billede retaxes Nybegynder
12. februar 2002 - 12:15 #17
jeg tror ikke på at det lodninger der løsner sig, der skal meget mere varme til end der kan forekomme på mobo, et printbrud kunne måske forårsage det!
Avatar billede bobotu Nybegynder
12. februar 2002 - 13:57 #18
Det er heller ikke startknappen
Avatar billede retaxes Nybegynder
12. februar 2002 - 15:26 #19
Prøv at tage backup batteriet til bioskredsen ud et øjeblik, start PC, stil klokke, dato og harddiske, save & Exit
Avatar billede retaxes Nybegynder
12. februar 2002 - 15:27 #20
prøv også at trykke bioskredsen ned i soklen.
Avatar billede bobotu Nybegynder
12. februar 2002 - 18:40 #21
Jeg prøvede at fjerne strømmen et par min den anden dag, det kan gøres med en jumper. Det hjalp ikke.
Jeg har afleveret mit bundkort til shg, så jeg får forhåbenligt et nyt velfungerene bk en af dagene.
Avatar billede retaxes Nybegynder
12. februar 2002 - 19:56 #22
sikkert en fornuftig disposition du har gjort, det er sandsynligvis en fejl på mobo, eftersom du har prøvet alt der var muligt.
Avatar billede bobotu Nybegynder
12. februar 2002 - 19:59 #23
Foreløbigt tak for hjælpen, vender tilbage når jeg har smidt det nye bundkort i.
Avatar billede konex Nybegynder
16. februar 2002 - 10:16 #24
Har du prøvet med nogle andre ram?
Avatar billede bobotu Nybegynder
16. februar 2002 - 20:41 #25
Ja jeg har prøvet med andre ram. Nu kunne shg.dk os´ godt tage sig sammen, og sende mig et andet bundkort. Jeg afleverede det selv tirsdag, men de sagde at en af deres "teknikere" skulle undersøge det før jeg kunne få en ombytter.
Avatar billede bobotu Nybegynder
26. februar 2002 - 13:42 #26
Så virker det!!!
Jeg satte det nye bundkort i, igår aftes og det har været 100 % stabilt. Tak til alle for gode råd.
> retaxes, hvis du smider et svar kan du få nogle point for din tålmodighed.
Avatar billede retaxes Nybegynder
26. februar 2002 - 13:45 #27
ja, men det var da herligt, det betaler sig at være tålmodig og stædig når man leverer sit grej til ombytning eller rep.
Avatar billede retaxes Nybegynder
26. februar 2002 - 21:12 #28
takker for pointene!

www.fotx.net/retaxes