Avatar billede nicolai_dk Nybegynder
08. februar 2002 - 20:06 Der er 25 kommentarer og
6 løsninger

Skærmen vil ikke starte :/

Jeg har lige købt en Athlon Xp 1700+ og et tilhørende bundkort (helt nyt), men skærmen vil ikke starte, og jeg kan ikk tror det er agp porten der er brændt af, fordi at blæseren på grafikkortet kører rundt! Jeg har prøvet med en anden skærm ! :/

Trykkede på accept sorry :/

Please help
Avatar billede 1003 Nybegynder
08. februar 2002 - 22:29 #1
Har du tjekket bios, om den er sat til agp porten eller en pci port!
Du kan prøve at sættte et pci skærmkort i og se om den starter op !

Ellers kan det være dit skærmkort der ikke virker.. :-(
Avatar billede nicolai_dk Nybegynder
08. februar 2002 - 22:43 #2
Jamen problemet er bare at jeg ikke kan komme ind i bios' :(

Skærmen vil overhovedet reagere :/

Og har prøvet en anden skærm
Avatar billede 1003 Nybegynder
08. februar 2002 - 23:07 #3
Jeg tror ikke det er din skærm!!
Har du ikke et pci skærmkort, du kan prøve med!
Avatar billede nicolai_dk Nybegynder
08. februar 2002 - 23:14 #4
Hmm nej :/

Men kan jo prøve at spørge omkring mig.. Eneste er voodoo2 men det er jo ikke direkte skærmkort :/
Avatar billede jdaugaard Nybegynder
08. februar 2002 - 23:28 #5
Det kan jo være så mange ting... har du tjekket at alle stik sidder rigtgt?? Også ram-klodserne?
Avatar billede nicolai_dk Nybegynder
08. februar 2002 - 23:36 #6
Ja har tjekket det mange gange, ellers tak for rådet!

Men .. det er helt nye ddr ram
Avatar billede jjense21 Nybegynder
09. februar 2002 - 00:05 #7
Undskyld jeg maser mig på, men jeg har altså samme problem.

Min nye PC AMD XP1700+ i ECS K7S5A med Zalman 5005 køler og Palit GForce 3, vil ikke starte.
Når jeg trykker på powerknappen kommer der strøm til systemet. Blæserne på grafikkort og CPU starter, og der er strøm til dvd-drev og brænder.
Skærmen forbliver dog sort. Der sendes intet signal til den :-(

Jeg har en gammel PC stående med et ATI grafikkort. Jeg har prøvet at bytte grafikkortene om. Den nye PC havde stadig sort skærm, men den gamle startede nogenlunde normalt, selvom den brummede lidt. Windows 2k startede ihvertfald.
Med dennne lille test mener jeg at kunne udelukke at grafikkortet er defekt.

Jeg har også prøvet at sætte nogle SD-RAM i, men uden resultat.

Jeg har naturligvis sikret mig at grafikkort, ram og kabler er presset helt ind hvor de skal være.

Det skal lige siges at PC´en ikke bipper eller noget som helst. Det kan dog være pga. speakeren ikke er forbundet rigtigt til bundkortet. På bundkortet er der 4 "ben", men speaker-stikket er delt i 2 stik, som hver kun kan sidde i et "ben". Jeg tror jeg har prøvet alle kombinationer. Er der nogen der ved om man skal have en slags converter ?

Jeg er ved at løbe tør for idéer, men jeg gætter på at det er enten CPU eller bundkort der er defekt. Jeg må nok hellere sende hele skidtet ned til SHG, selvom jeg ikke er glad for det.
Jeg har ikke købt køleren hos SHG, men jeg er 99,99% sikker på at jeg har monteret den korrekt. Overophedning mener jeg derfor ikke der kan være tale om.
Jeg har også været meget opmærksom på at undgå statisk elektricitet. Jeg har desværre ikke et armbånd til opgaven, men jeg har sørget for at holde kontakt med metallet på kabinenettet hele tiden.
Jeg håber og tror derfor ikke fejlen er selvforskyldt, men det kan jo være svært at bevise, hvis SHG påstår noget andet. Er der nogen der har nogle idéer til hvad jeg kan prøve, inden jeg sender det til rep.
Avatar billede nicolai_dk Nybegynder
09. februar 2002 - 00:15 #8
Det er nøjagtigt samme problem jeg har jjense21  .. Vil du ikke maile mig hvis du finder på noget ? eller får noget af vide på

Nicolai_dk@chicks.dk
Avatar billede jjense21 Nybegynder
09. februar 2002 - 00:36 #9
Jo. I lige måde.

Er der forresten nogen der ved om man kan se på en CPU om den er brændt af ?
Avatar billede ianfrank Nybegynder
09. februar 2002 - 15:49 #10
I skal tjekke, om kernen på jeres AMD processorer er 100% intakte... kernen på AMD's nye processorer er ekstremt følsomme - en rids på 1/8 millimeter kan være nok til, at pc'en ikke booter. Og vær nu forsigtige når i tager køleren af, og monterer den igen! :)
Avatar billede killer_bee Nybegynder
12. februar 2002 - 14:25 #11
Til problembørnene>>> hehe. :)

Jeg havde samme problem med min gamle comp.. det var en athlon 600.. Problemmet var at min kabinet kortsluttede MB på en af skruerne.. prøv begge to at ta jeres Mb ud af kabinettet og prøv at boote KUN med GFX en HD og Ram.. jeg fandt den lede skrue efter 3 dags "#=#"(/¤"#)&?) ..  :) håber det hjælper.
Avatar billede ianfrank Nybegynder
12. februar 2002 - 14:40 #12
Fik i tjekket om kernen var intakt? :)

Og til jjense21: Fik lige set dit spørgsmål omkring speakeren. De 2 ben skal sidde på de 2 yderste pins af de 4 på bundkortet! Det er ligegyldigt hvilken farve der sidder på hvilket ben, bare det er de yderste.
Avatar billede jjense21 Nybegynder
12. februar 2002 - 15:42 #13
ja, kernen var helt intakt så vidt jeg kunne vurdere vha. en lup.
Killer_bee:> Tak for rådet. Det havde jeg ikke tænkt på. Jeg har dog allerede sendt PC´en ned til shg, så jeg må vente og se hvad de siger.
IanFrank: Tak for rådet ang. speakeren. Det er mit mindste problem lige nu, men alligevel :-)
Har du samme type motherboard ?
for så kan du måske hjælpe mig med endnu et problem. Når jeg skal forbinde kabinettets stik (power-LED, HD-LED, power-on og reset) til motherboardet er der også noget der driller. De kan ikke sidde som det er angivet i manualen. Problemet er at man i manualen regner med at Power-LED kun skal dække to pins, men mit power-LED vil altså have 3 pin. Power-on som skal sidde ved siden af, skal have 2 pins. Problemet er at der kun er 4 pins til Power-on og Power-LED, og jeg har brug for 5. Hvis jeg lader Power-LED få sine 3 pins, så er der kun 1 tilbage til power-on, og power-knappen virker derfor ikke. Jeg lader derfor Power-LED nøjes med 2 pin, men så virker denne LED jo ikke.
I den anden række pins skal HDD-LED og reset sidde. De vil begge have 2 pins, og der er 5 ialt. Det virker, men underligt at der er en i overskud.
I første række pins (power-LED og power-on) er der ligeledes plads til 5 pins, men som sagt er der kun 4 pins sat i.
Jeg tænkte derfor om man kunne flytte det overskydende pin fra nederste række til øverste række. Jeg var dog nervøs for dette, da PC´en som sagt ikke ville boote, og derfor skulle til rep.

Det var en længere smøre, og indviklet var det sikkert også. Lidt svært at beskrive med ord, men håber I kan forstå hvad jeg mener :-)
Avatar billede ianfrank Nybegynder
13. februar 2002 - 08:12 #14
Til jjense21:
Yep, jeg har samme type, og måtte igennem det samme da jeg installerede mit! :) På din Power-LED-ledning skal du flytte den ene af de to pins ind på midten af stikket, så de begge har forbindelse til pins'ene på bundkortet. Kig grundigt på stikket, så kan du se hvordan du skal tage den ene ledning ud, og sætte den i midten istedet. Du skal bruge en spids lille ting til at løfte plastic'en, så du kan tage ledningen ud sammen med det metal der er monteret på den. Og sidst men ikke mindst skal du lige tjekke plus og minus på ledningerne, samt på bundkortet, sådan så den rigtige ledning rammer den rigtige pin (og jeg kan desv. ikke lige huske hvilken der skal sidde hvor.) - men sån' skal det gøres! :)
Avatar billede nicolai_dk Nybegynder
14. februar 2002 - 18:42 #15
Jeg har fundet ud af det .. Det var processeren der overhovedet ikk gav strøm fra sig, lige meget hvad end man gjorde !

Tak for hjælpen ellers
Avatar billede rungo Nybegynder
16. februar 2002 - 11:29 #16
Jeg har netop set disse spørgsmål, og nu er det min tur til at blande mig - jeg har nemlig samme problem som jjense21 og nicolai_dk!

Jeg har OGSÅ et K7S5A, købt hos SHG, som jeg selv har samlet med en T-bird 1133, og min skærm er også sort ved opstart, og højttaleren giver en række hurtige bip-lyde. Jeg er 100% på at grafikkortet er ok, og maskinen har også kørt i 2 uger med et andet grafikkort uden problemer, så jeg er temmelig sikker på at cpu/blæser er monteret korrekt.

Jeg er ret nervøs for at min AGP-port er brændt af, men har lidt svært ved at forstå hvordan dette skulle kunne lade sig gøre!

Jeg har selvfølgelig læst hele dette spørgsmål, men kan ikke se om nogen har fundet den ultimative løsning på et MEGET anstrengende problem....????
Avatar billede rungo Nybegynder
16. februar 2002 - 11:32 #17
Til jjense21:>
... og jeg vil meget gerne høre hvad SHG siger til problemet, inden jeg sender mit eget motherboard afsted!!
Avatar billede jemt Nybegynder
16. februar 2002 - 11:39 #18
Jeg har selv samlet min computer, og i starten havde jeg samme problem - intet billede på skærmen. Dette er næppe samme problem som i har, men i mit tilfælde var det simpelthen fordi, at PC'en var næsten 15 sek. om at tænde mit skærmkort. Så hvis i ikke har prøvet at vente, så prøv det...
Avatar billede jemt Nybegynder
16. februar 2002 - 11:40 #19
Har dog aldrig fundet ud af, hvorfor det tager så lang tid. Er det normalt ?
Avatar billede jemt Nybegynder
16. februar 2002 - 11:43 #20
Og så lige et svar :)
Avatar billede jjense21 Nybegynder
16. februar 2002 - 11:54 #21
ok, så har jeg fået shg´s fejlrapport:

Bundkortet var fejlmonteret da der var sat for mange afstandsstykker nedenunder det. Derfor var det gået i stykker og det samme var CPU'en. Begge ting er ombyttet og samlet korrekt i kabinettet og køleren er monteret!

Det kan nok være jeg kiggede lidt da jeg fik denne besked. Jeg anede ikke at man kunne montere for mange afstandsstykker. Jeg troede de allesammen skulle bruges, da de jo er med til at støtte bundkortet, så man undgår at det knækker, hvis man presser for hårdt i forbindelse med montering af ram og indstikskort.

Nå, men heldigvis skulle jeg ikke betale for en ny cpu og nyt bundkort. Kun arbejdsløn.
Så historien endte trodsalt godt.
Avatar billede jemt Nybegynder
16. februar 2002 - 12:23 #22
Jeg har da puttet alle min på..
Avatar billede jemt Nybegynder
16. februar 2002 - 12:23 #23
Den tror jeg sku ikke på.. De har givet dig noget defekt hardware, og det er så deres undskyldning..
Avatar billede jemt Nybegynder
16. februar 2002 - 12:26 #24
Der hvor "holderne" sidder, er der sørget for, at der ikke er ledende materiale eller ligende - hvordan søren skulle det så blive et problem??
Ja, jeg kan ikke se hvordan :)
Avatar billede jjense21 Nybegynder
16. februar 2002 - 12:36 #25
heller ikke mig, men sålænge de ombytter de defekte deling, så for min skyld ingen alarm.
Avatar billede rungo Nybegynder
16. februar 2002 - 13:42 #26
Afstandsstykker....? Ups, jeg anede ikke at det var nødvendigt!! Jeg har selv monteret mit bundkort (K7S5A) i kabinettet - skulle der følge afstandsstykker med, og skal jeg skynde mig at sætte dem i?

Og mest af alt: er det for sent?!??!!
Avatar billede jjense21 Nybegynder
16. februar 2002 - 13:45 #27
hvis du har sat strøm til vil jeg desværre tro det er for sent.
Bundkortet må ikke være være i direkte kontakt med kabinettet. Så kortslutter det når du sætter strøm til.
Avatar billede rungo Nybegynder
17. februar 2002 - 12:37 #28
hrmmm.....
Hvordan checker jeg om det er gået i stykker, og hvad er konsekvenserne hvis det er kortsluttet...? :-(
Avatar billede jjense21 Nybegynder
17. februar 2002 - 15:03 #29
Hvis det ikke virker, så er det nok fordi det er gået i stykker :-)
Nej undskyld, men jeg forstår ikke helt dit spørgsmål. Har du ikke prøvet dit board endnu ? Hvis ikke, så husk endelig afstandsstykkerne inden du sætter strøm til.
Avatar billede rungo Nybegynder
17. februar 2002 - 17:26 #30
Helt ok - jeg fandt selv fejlen! Det viste sig at jeg ikke havde trykket kortet helt ned i AGP-soklen - der skulle virkelig bruges magt!
Ellers tak for hjælpen!!
Avatar billede dklap3 Nybegynder
02. november 2003 - 13:05 #31
Hejsa alle. Jeg er glad for at finde denne tråd da jeg har det samme problem. Min cmp er også for nyligt købt hos SHG men jeg har problemer med at starte min skærm. Efter at have genstartet en 3-4 gange kommer der normalt liv i den (og så kører den fint nok). Hvis den bare er slukket i en halv time er der ingen problemer men hvis den har været slukket hele natten kommer problemt igen. Nogen idéer?