Avatar billede ossi Nybegynder
08. februar 2002 - 20:00 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Netværk... Jeg vil have et større netværk!!

Hej alle netværks-eksperter,

Her i huset er vi pt. i besidelse af to PC'ere... De er forbundet, uden HUB, med netværks-kort og et kabel fra det ene kort til det andet...

Til sommer (Juni) får vi kabel-modem og i den forbindelse kommer der en masse spørgsmål da vores netværk gerne skulle udvides til noget lidt større...

Jeg har netop læst "Hjemmenettet 2.3 og 2.4" som blev bragt i PC Pro for et stykke tid siden... (Har ikke læst 2.0, 2.1 og 2.2!)

Noget lidt i stil med det kunne jo være dejligt at have her i huset...

Det jeg søger er en person med Netværk-erfaring, Linux-erfaring (til serveren) og erfaring med Firewall, Always-on internet osv.

Vores to maskiner kører pt. med Win. 98 SE som nok bliver det styresystem som de to klienter kommer til at køre med...!

Den maskine jeg sidder på nu bliver nok snart skiftet ud med noget nyere og så skal den bruges som server...!

Maskinens konfiguration er:

*) Intel Celeron 333 MHz
*) 64 MB SD-RAM
*) 32 GB IBM HDD (En 45 GB--bundkortet har bare en limit på 32 GB!)
*) 3,3 GB Quantum HDD (Den fra jeg købte maskinen)
*) 52X CD-ROM Drev
*) Netværks-kort
*) S3 Trio 3D Skærmkort

Så vidt jeg ved burde det jo være OK til en Linux-server??

Det jeg vil med serveren er flg.:

*) En Linux-baseret server
*) Fildelign med SAMBA
*) En WebServer (Apache, PHP, MySQL, Perl o.lign.) så jeg selv kan hoste sider...
*) Mulighed for adgang af op til... Lad os sige 8 klienter
*) God firewall--vi kan ikke li' hackere!!
*) Hvis maskinen kan klare det (hvad den nok IKKE kan...): En CS-Server

Det er de ting jeg gerne vil opnå med min server...

Det jeg nu er ude efter er meninger om hvor vidt det kan lade sig gøre og så en person som vil hjælpe mig, over internettet, med installation, konfigurering og lidt basal netværks viden... Jeg har heller ikke haft særlig stor success med at installere WebServer på Linux så det skal jeg nok også have hjælp til!!

Jeg vil gerne allerede i kontakt med nogle mennesker nu så jeg kan få gjort klart til sommer når vi får kabel-modem-internet...!

Den person som vil være min kontakt person vil selvfølgelig få en del Points for det...

Vedkommenden skal også gerne kunne vejlede mig mht. indkøb af ekstra-tilbehør som HUB osv... Der er jeg faktisk lidt lost...!

Med venlig hilsen
saBA
Avatar billede 1003 Nybegynder
08. februar 2002 - 22:53 #1
Hejsa. Jeg vil forsøge at besvare dine spm løbende, men linux, vil jeg overlade til de andre eksperter her på siden.

Mht.netværket, vil jeg foreslå at i køber en switch i stedet for en hub.
Da switchen vil være noget hurtigere da den kun vil "snakke" med den pc du "kalder op" du skal hvis du er helt vild opgradere dit interne netværk til 100mbit kort og switchen skal være en 10/100 mbit, dette er vigtigt, da kabelmodems kun kører 10mbit.  Men den interne traffik sagtens kan være hurtigere specielt hvis i skal spille over lokalnettet.
Kabelnettet, skal være af typen PDS og skal være mindst cat5. ellers kan du glemme alt om 100mbit traffik.
Kabel og vægudtag kan du købe hos den lokale elektrikker Helst en der i forvejen installerer meget edbnetværk, da de ofte ligger inde med rester fra tidligere opgaver, et vægudtag vil ca koste 150kr dertil skal du bruge et underlag. du skal bruge 2 udtag til hver computer+ 2 patchkabler. den billige løsning, er at købe en såkaldt crimptang koster ca 250.- og løse stik koster ca 3.-stk., trække kablerne og lægge 2-3meter til, montere stik på og montere det direkte i computeren,
du kan finde priserne på www.edbpriser.dk
Så har du starten på dit netværk.:-)
mht. firewall, findes der mange typer, Jeg selv bruger Blackice, men igen det er smag og behag, de finde også kombineret med et antivirusprogram, som jeg varmt vil anbefale, da i sikkert skal flytte mange filer til og fra internettet.
du kan
Avatar billede 1003 Nybegynder
08. februar 2002 - 22:56 #2
Fortsat: du kan skrive til mig via Email : 1003@hehe.com
eller besøge min lille side www.1003.webbyen.dk og kontakte mig derfra.

God fornøjelse
Avatar billede gellertekspert Nybegynder
09. februar 2002 - 19:07 #3
Jeg har erfaring inden for de områder du nævner. Men helt ærligt (og no offence), så ville det tage mig (og en hvilken som helst anden) en ganske rum tid at guide dig igennem. Rent faktisk så rum en tid, at de kompetente folk som bedst kunne hjælpe dig, næppe ville have nogen motivation til at gøre det gratis. Min anbefaling: Få professionel hjælp. Den rette person/virksomhed ville kunne spare dig mange timer og lærepenge. Held og lykke med det,

mvh gellertekspert
Avatar billede bo31590 Nybegynder
10. februar 2002 - 13:03 #4
Jeg er enig med gellertespert, hvis jeg var dig så ville jeg tage en ting adgangen.
Første opgave er at få delt din kabel-modem forbindelse. Det kan du enten gøre bed at sætte 2 netkort i den computer som kabelmodemmet er tilsluttet, men får at de andre computere skal kunne bruge forbindelsen skal den tilsluttede computer være tændt. Så kan du gøre som du selv foreslår, sætte en server op som skal være tændt hele tiden. Den kan fint være Linux, men den kan altså osse være win95 med winroute installeret.

At du alligevel vil sætte en Linux server op har fået dig til at ville en hel masse, og det er osse fint nok, men pas på du ikke slår et større brød op end du kan bage :)

Hvis jeg var dig så gjorde jeg noget helt tredie.
Du kan for fx. 1400 kr. købe en D-link 804 router (ikke en reklame, det er bare en magen til min egen)
Den har indbygget switch, DHCP og firewall og alt det som du skal bruge i første omgang.

Hvis du så gerne vil 'lege' med DC, Webserver, Samba ect. så tag at dloade Mandrake 8.1, den kan det du efterlyser. Plus at der er et online campus til fx at sætte Filserver, printserver webserver etc op.

Mvh. bo31590
Avatar billede 1003 Nybegynder
27. februar 2002 - 13:07 #5
fik du svar på dit spm.?
Avatar billede ossi Nybegynder
27. februar 2002 - 21:16 #6
Hej...

Jeg har fået hjælp fra en anden (ikke fra exp.dk) som vil hjælpe mig med det hele! Incl. opsærtning osv...

Trækker lige mine point tilbage...!

ellers tak!

[.:saBA:.]