Avatar billede oasen Nybegynder
07. februar 2002 - 21:33 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Kabel?

Skal bruge ca. 65 m netværkskabel til et LAN mellem 4 pc´ere fra en hub.
http://www.brinck.dk/net.htm...

Her kan der vælges "solid" og "stranded". Hvad er forskellen, og hvad skal bruges?

Fås det meget billigere andre steder?
Avatar billede kadata Nybegynder
07. februar 2002 - 21:49 #1
Det er helt op til dig hvad du vælg, der er blot tale om "stiv" eller "blød" kabel. Vær opmærksom på at der ikke er stik på de kabler du har fundet her, dem skal du enten have monteret eller selv gøre det hvilket kræver en speciel tang. Hvis prisen er med moms er den rimelig eller ikke.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
07. februar 2002 - 21:50 #2
vælg eventuelt shielded..... Det har en ekstra skærm.

Se på www.edbpriser.dk for en god pris.
Avatar billede net_nerd Nybegynder
07. februar 2002 - 22:08 #3
Solid = en leder pr. ledning i kablet.
Stranded = 7 - 9 ledere pr. ledning i kablet.

Hvis du skal trække kablet inde i lejeligheden så vælger du Stranded Unshielded Twisted Pair (UTP)

Skal du trække i væggen eller langs 230V kabler vælger du Solid Shielded Twisted Pair (STP)

Bemærk at der findes to forskellige RJ45 stik - et til solid og et til Stranded. Vælger du UTP kabel er det lige meget hvilket stik du bruger.

Hos brink kan du købe 100m. UTP kabel til 369,- og 100 RJ45 stik til 199,- (vist nok)
Avatar billede oasen Nybegynder
07. februar 2002 - 22:36 #4
Kablet skal primært trækkes langs væggen (og andre ledninger) udendørs under taget. Så det må være "Solid Shielded Twisted Pair)...
Ellers andet man skal være opmærksom på?
Avatar billede oasen Nybegynder
07. februar 2002 - 23:02 #5
Kunne ikke finde STP-kabel i de længder i DK, men vær lige sød at kaste et blik på:

http://shop.dafix.se/dafix2/dafixhandel.nsf/fshowproduct?OpenForm&Parentunid=449368E1E27E7BFBC1256847004976B8

Skulle det ikke være det rigtige?
Avatar billede oasen Nybegynder
07. februar 2002 - 23:18 #6
Tak
Avatar billede tumben Novice
07. februar 2002 - 23:33 #7
vil du ikke have det som en fast installation ???.. dvs et underlag på væggen hvor du så sætter dine korte netværkskabler ind i...og hen til pcén
...for så behøver du ikke nogen tang,da RJ 45 stikkene (fugaserien) fås..således at farverne på de enkelte ledere bare skal lægges ind i stikket som er farvemarkerede...sådan ...så er det færdigt
Avatar billede oasen Nybegynder
08. februar 2002 - 00:03 #8
Jeg fatter ikke noget...
Avatar billede tumben Novice
08. februar 2002 - 00:11 #9
?? hvad mener du
Avatar billede net_nerd Nybegynder
08. februar 2002 - 12:51 #10
Det tumpen mener er at du kan enten trække kablerne fra switchen til computerne direkte - og så skal du bruge en crimpt tang til at sætte stik på kablerne.

Du kan også trække kablet fra switchen til en stikdåse. I det tilfælde skal du så ikke bruge en tang da ledningerne termineres i stikdåsen.

Du skal selvfølgelig så have et kabel fra stikdåsen til computeren...
Avatar billede tumben Novice
08. februar 2002 - 13:06 #11
.-) /tumben ..faste installationer er altid at foretrække...hvis du laver en løs installation...kan du komme ud for at du beskadiger kablet f.eks i midten af kablet...med et møbel el. lign...og så er det kabel dødt.
med en fast...har du en dåse i hver ende af kablet...og ledninger ligger inde i væggen eller er sat fast..så de ikke kommer til skade.
så skal du jo så bare have 2 straight trough...fra dåserne...til pcén.....så kan du også flytte rundt på pcérne...i det rum som dåsen sidder i....bare ved at købe et lidt længere netkabel...1...2 ... 3.. 5 meter..hvis det skulle blive aktuelt
...sådan gør man
Avatar billede net_nerd Nybegynder
09. februar 2002 - 16:26 #12
desværre koster stikdåser det hvide ud af øjene. Er der nogen der ved hvor man kan få en godt tilbud?