Avatar billede manon Nybegynder
15. maj 2000 - 03:26 Der er 16 kommentarer og
2 løsninger

Wan+Lan=cisco blinker ! ??

jeg har lige fået en Cisco 677 Router.

Hvad betyder det når ACT led´en blinker i Wan og i Lan ?

Jeg tror nok det er datastrømmen igennem routeren der bliver vist, men hvorfor også når min pc er slukket ?

\manon
Avatar billede kjalle Nybegynder
15. maj 2000 - 09:57 #1
ACT Led = Action led .....

Det viser når der sker noget på linjen i forma af data transmission din souter sender muligvis noget ud (eller prøver) selvom din pute rer slukket !!

//Kjalle :o)
Avatar billede maniacdog Nybegynder
15. maj 2000 - 11:52 #2
Hvad kan der mere siges om det?
Det er rigtigt nok :)

Arbejder selv med Cisco udstyr...

-Maniacdog-
Avatar billede manon Nybegynder
15. maj 2000 - 13:40 #3
men hvorfor "prøver" den at sende data ud ?
Avatar billede maniacdog Nybegynder
15. maj 2000 - 13:44 #4
Den skal holde en vis øje med inkommen trafik.

-Maniacdog-
Avatar billede kjalle Nybegynder
15. maj 2000 - 14:36 #5
Inkommen trafik + og væren vågen hvis du tæner din puter går det jo ikke der intet sker ....

//Kjalle :o)
Avatar billede kjalle Nybegynder
15. maj 2000 - 14:38 #6
shit 'hvordan er det jeg staver??'

Inkommen trafik + være vågen hvis du tænder din puter, for det går jo ikke der intet sker .... og lidt data kører der jo altid rundt i kablerne (meget små signaler) ikke nødvendigvis noget man kan bruge til noget .....

//Kjalle :o)
Avatar billede svindler Nybegynder
15. maj 2000 - 14:46 #7
Med hvilket mellemrum kommer pakkerne?
Har du adgang til at liste konfigurationen af routeren?
Det kan måske være RIP, CDP, BDPU eller andre snakkende protokoller, der kommer til eller fra routeren med jævne mellemrum.
Det kan f.eks. være den anden ende af wan-forbindelsen, der sender trafik, og hvis routeren er konfigureret som bridge, vil trafikken også blive sendt ud på lan-siden af routeren.
Avatar billede kjalle Nybegynder
15. maj 2000 - 14:54 #8
svindler >< Hvis den blinker i WAN - World Area Network og LAN - Local Area Network - kunne det jo nok tyde på der blev sendt noget fra lan-siden ....

//Kjalle .... :o)
Avatar billede manon Nybegynder
15. maj 2000 - 15:23 #9
*LOL*

Tjjaaa...i ser ud til at få noget ud af det, men jeg gør ikke - jo, spøg til side.

Jeg kører fastnet (WAN) og lokalt netværk (LAN). Dette har jeg forstand på.

At hub´en (LAN) lyser/blinker ved traffik kan jeg også forstå.

At routeren´s (WAN) LNK leddisplay også lyser grønt kan jeg også forstå.

At routeren´s (WAN) ACT leddisplay lyser når jeg har tændt min puter + at når jeg er online kan jeg også forstå.

Men at ACT leddisplayed lyser når LAN netværket + alle pc´er er slukket - kan jeg ikke forstå!

\manon
Avatar billede kjalle Nybegynder
15. maj 2000 - 15:32 #10
Blinker både din hub og router når det hele er slukket eller er det kun routeren ?? Du siger du kører fastnet ?? Du mener ikke en fast opkobling ?? For så er det jo klart der er lys i :o)

//Kjalle :o)
Avatar billede svindler Nybegynder
15. maj 2000 - 16:14 #11
manon, har du pc'en siddende direkte i 677'eren? Hvis det er tilfældet, må vi antage, at det er 677'eren eller kassen i den anden ende af adsl/atm-forbindelsen, der genererer trafikken, når pc'eren er slukket.
Hvis 677'eren er sat op som bridge, vil den måske sende bpdu'er afsted, så den kan opdage andre bridge.
Hvis den er sat op som router, kan den sende rip afsted.
Tilsvarende kan kassen hos din udbyder måske også finde på at sende pakker afsted med jævne mellemrum.
Du kan evt læse mere i manualen: http://www.cisco.com/univercd/cc/td/doc/product/dsl_prod/c600s/c677/677inop/
Avatar billede manon Nybegynder
16. maj 2000 - 14:44 #12
Tak for alles indslag.

Nu er det jo ikke fordi det er en katastrofe at noget blinker osv, men bare min egen nysgerihed der ønskes tilfredsstillet.

Når alle pc´er slukker lyser ACT i LAN ikke.

Som KJALLE skriver har jeg en fast opkopling og ved eftertanke kan du måske hænge sammen med, at min ydbyder giver mig en dynamisk ip adr. , og det skaber så den trafik med min router. Du skriver også at "det er klart at den lyser" . men hvorfor ?

Men SVINDLER, hvorfor - når jeg IKKE bruger nettet , dvs er aktiv online - hvorfor er det nødvendigt for routeren at sende pinger/rip´er afsted hele tiden ?
Er det pga. af den dynamiske ip adresering ?
Men hvorfor skulle udbyderen sende "pakker" afsted til mig ? Hvorfor og hvordan hænger det sammen?
Men tak for url´en, selvom jeg har hele brugermanualen liggende ved siden af mig.

\manon
Avatar billede kjalle Nybegynder
16. maj 2000 - 15:11 #13
manon >< Yeps det skaber selvfølgelig en smule trafik at den står og kører på nettet hele tiden (eller hvad man skal sige) og du har ret du har jo en dynamisk ip og du er jo ligesom koblet op ...... hvis jeg hjemmefra med mit isdn modem ringer op - uden at lukke browsere eller noget - ja så blinker det en smule med mellemrum - præcis som din router :o)

//Kjalle :o)
Avatar billede manon Nybegynder
16. maj 2000 - 20:33 #14

ok - så må jeg jo lære og huske det i har skrevet.

Men hvem skal - efter jeres mening - nu have point ???
Avatar billede kjalle Nybegynder
16. maj 2000 - 20:42 #15
he he tjaaa .....
Avatar billede svindler Nybegynder
17. maj 2000 - 14:52 #16
Jeg tror ikke, at 667'eren bliver pinget konstant, men det kan være, at udstyret i den anden ende checker om linien er oppe, ved at sende keepalive-trafik afsted.
Dette kan foregå på ATM, PPP eller IP-niveau.
Et typisk problem, som ses i nogle isdn-installationer er, hvis personen der sætter routeren op, enable'r cdp (Cisco Discovery Protocol). Den protocol står og checker med jævne mellemrum (60 sek. som default), om der står Cisco-udstyr i den anden ende af en linie.
Avatar billede manon Nybegynder
17. maj 2000 - 15:33 #17

jeg håber i er eninge med point fordellingen, da jeg mener at Kjalle var først og gav mig et svar, men at svindler også lærte mig noget.
Avatar billede 0412jh Nybegynder
11. september 2000 - 09:30 #18
Nej Nej og Nej
Grunden til at Routeren blinker med jævne mellemrum er, at routerer i netværk opdaterer deres informationer om hvilke netværk der eksistere på den ene og den anden side.
Dette gøres for at routere IKKE sender pakker videre der ikke har noget at gøre på et netværk.
D.v.s routere sender KUN en pakke videre til det netværk den ved har klienten med den pågældende ip. HUB\'s f.eks. sender pakker videre til alle netværkssegmenter og klienter.