Avatar billede cyberesben Nybegynder
11. juni 1999 - 01:10 Der er 49 kommentarer og
1 løsning

Liv i rummet

Hej

Jeg ville gerne starte en debat hvor folk man komme med VELOVERVEJEDE og VELARGUMENTERE svar på om der findes liv andetsteds i rummet eller om vi er de eneste levende væsener.

Så skriv hvad du mener og hvorfor du mener det.
Avatar billede snowball Novice
11. juni 1999 - 08:19 #1
Hvorfor skulle der ikke være det ??? Universet er da så stort, at det næsten skulle være usandsynligt hvis vu var de eneste!!!
Avatar billede Slettet bruger
11. juni 1999 - 08:27 #2

Selvfølgelig er der liv i rummet.
Jeg er selv blevet bortført af rumvæsner 5 gange.

Avatar billede merrick Nybegynder
11. juni 1999 - 09:19 #3
Contact
"It would be an allfull waste of space"
Selvfølgelig er der liv. Men er det intelligent liv, og hvis på hvilket trin befinder de sig. Men hvad nu hvis livet viser sig at være mennesker som os? Under alle omstændigheder vil opdagelsen af liv revolutionere teologi, humanisme, videnskab osv.
Avatar billede helmer Nybegynder
11. juni 1999 - 09:49 #4
Det er ikke en selvfølge at der er liv i rummet, men rigtigt at det rent matematisk set er meget sansynligt at der findes liv andre steder end på jorden. Under alle omstændigheder er det både naivt at afskrive eller hårdnakket påstå at "de" findes...for hvem kan bevise det - eller ikke!!!
Avatar billede hawk Nybegynder
11. juni 1999 - 11:21 #5
Selvfølgelig er der ikke liv i rummet! Alt andet er noget opreklameret reklamebras som er frembragt af filmbranchen for at sælge flere billetter til diverse science fiction film :-)
Avatar billede snowball Novice
11. juni 1999 - 11:59 #6
Har du beviser ???
Avatar billede sirius Nybegynder
11. juni 1999 - 15:25 #7
$:-)
måske var det de samme vi blev borført af.. Dem fra x-files jeg tror at det er dem..

Jeg er en Hybrid hahahahha
idør alle sammen jeg overlever...
Avatar billede merrick Nybegynder
11. juni 1999 - 15:30 #8
Hvis der ikke er liv i rummet, vil vi med tiden bringe det med os. Så mange verdener der venter på besøg. Vi mangler bare liiiiige den rette teknologi.
Avatar billede goulduck Nybegynder
11. juni 1999 - 18:29 #9
Hawk:
Så bare fordi at filmbranchen bruger liv i rummet til noget, betyder det med det samme at der ikke findes liv i rummet?
Betyder det så også at der ikke har været nogen krige? Jeg skulle da nok mene at jeg har set i film med en krig i.
Avatar billede boomer Nybegynder
11. juni 1999 - 18:42 #10
Jeg har ikke nogen kommentar til dette emne, men vil blot gøre opmærksom på at "The Believers" i denne tråd er blevet noteret på "The Protected People" liste til når vi overtager det I kalder jorden.
Avatar billede Slettet bruger
11. juni 1999 - 20:47 #11

Sirius >
Ja, det må næsten være dem.
Gjorde de også uhyggelige ting ved dig?

Avatar billede blat Nybegynder
11. juni 1999 - 21:00 #12
Hvorfor spilde tid med at tænke på om der er liv i rummet:
Selv om der var findes vi aldrig ud af det pga. de ufattelige afstande i rummet.
Og nej, men kan ikke bare 'warpe'
hen til næste galaxe
Avatar billede boomer Nybegynder
11. juni 1999 - 21:27 #13
Hmmm, jeg kan godt se at I med jeres begrænsede teknologi ikke vil kunne komme ud af jeres galakse de første år..

Derimod har vi og flere af vores universnaboer en langt mere sofistikeret teknologi, der dels bygger på nano teknologi, dels har mulighed for at overføre materier elektronisk.
Avatar billede cyberesben Nybegynder
11. juni 1999 - 23:35 #14
kan du læse os om den teknologi i et svar?
Avatar billede boomer Nybegynder
12. juni 1999 - 00:50 #15
Øøøh, hvad?
Avatar billede merrick Nybegynder
14. juni 1999 - 08:27 #16
Hvad med store aluminiumssejl til at accelere på solvinde. Eller små transportable sorte huller til at kravle ind og ud af. Det ville kun kræve at man transportede dem til destinationen en gang, derefter ville der ikke være nogen tidsgæld.......
Jeg tror vi på et tidspunkt flikker et kæmpe rumskib sammen fylder det op med et økosystem. Sender det afsted og siger farvel for alt tid til de mennesker der er ombord.
Avatar billede cyberesben Nybegynder
14. juni 1999 - 11:01 #17
læse=lære
Avatar billede alt-x Nybegynder
20. juni 1999 - 19:55 #18
Spørgsmålet er vel nærmere om vi kommer i kontakt med det liv det findes i rummet. Hvis vi skal transportere os eller et stykke mekanik derud for at finde det ... mht til måden hvorpå, vi kan transportere os afsted på synes jeg nok at tanken om "orme"-huller er den mest lovende  ...  ellers må vi bare ride på solvinden .. så længe den er brugbar. for det kræver jo at vi (formentligt) skal til et andet solsystem ??
Avatar billede ulrik Nybegynder
06. juli 1999 - 08:58 #19
Der sku' da klart at det bliver muligt at rejse til andre planeter langt langt væk, før i tiden grinede man også af dem som sagde at det var muligt at flyve, det er bare et spørgsmål om TID!!
Avatar billede cyberesben Nybegynder
06. juli 1999 - 18:20 #20
ja, men til gengæld har men også de sidste 2-3 år hørt tåber sige:
"Om højst et år er alle skærme flade" eller "Om et år har alle en Net-PC og de almindelige computere er skrottet"

Man kan altså også komme til at være FOR optimistisk!
Avatar billede merrick Nybegynder
08. juli 1999 - 09:05 #21
På min arbejdsplads er alle skærme ved at blive skiftet ud med flade.
Det største problem er vel tiden. Vi lever stadig i Newtons univers, og kan ikke overvinde de enorme afstande.
Avatar billede overload.dk Nybegynder
27. juli 1999 - 13:08 #22
Fed, jep der findes rum i livet (ha ha morsomt - omvendt ha ha... nå ikke :(
Avatar billede goulduck Nybegynder
27. juli 1999 - 15:11 #23
Skal vi ikke lade dette spørgsmål stå åbent i 50 år, så kan vi se hvad der er sket indtil da.

Jeg har lige set et program fra Discovery, hvor der var en eller anden (sindsyg?) matematiker, som havde regnet ud at hvert år ville der komme en civilisation frem i universet, som var i stand til at sende signaler ud i rummet... Men selvfølgelig, man kan jo ikke se om den regneformel virker i det virkelige liv.
Hvis Jorden var det eneste sted i universet hvor der var opstået inteligent (hvis vi tæller os selv som inteligente, :) liv, så skulle det jo være MEGET MEGET enstående, da der jo findes mange millioner stjerner der ude, hvor der lige så godt kunne opstå liv.

Hvis vi er heldige nok, og vi får opfundet warp-teknologien, så kan vi da håbe på at der er nogen som opdager os !! (har lige set Star Trek)
Det skal lige siges at warp-teknologien er noget som er ved at blive forsket i, vi skal dog ikke regne med at vi får den at se de første par år....
Men om vi NÅR at finde liv i rummet?

Ifølge beregninger (ja, igen beregninger) skulle Jorden blive ramt af en så kaldt Killer astroide hvert 100.000 år, som ville smadre stort set alt levende på Jorden. Men sidste gang at det skete var for 65.000.000 år siden da dino'erne rendte rundt, så de beregninger er måske ikke helt rigtige...
Avatar billede boomer Nybegynder
27. juli 1999 - 16:47 #24
goulduck: Køb det forrige eksemplar af Illustreret Videnskab.

Der er et stort tillæg om liv i rummet.
Avatar billede goulduck Nybegynder
27. juli 1999 - 19:23 #25
Abonerer allerede på det!! Har gjort de sidste par år...
Avatar billede boomer Nybegynder
27. juli 1999 - 19:49 #26
Okay, men der er den dersens beregning oxo med :-)
Avatar billede cyberesben Nybegynder
28. juli 1999 - 19:48 #27
kan i ikke scanne den og putte den her ind?
Avatar billede boomer Nybegynder
28. juli 1999 - 20:40 #28
det drejer sig om 4 A4 sider...
Avatar billede cyberesben Nybegynder
28. juli 1999 - 21:01 #29
jaja, bare som store jpg billeder...
og så linke til dem
Avatar billede goulduck Nybegynder
28. juli 1999 - 21:24 #30
Hvis jeg kunne finde det, så ville jeg godt scanne det ind... jeg leder lige videre lidt endnu...
Avatar billede goulduck Nybegynder
28. juli 1999 - 21:25 #31
FUNDET !!!

Giv mig lige lidt tid til at få det ind på computeren..
Avatar billede cyberesben Nybegynder
28. juli 1999 - 21:35 #32
tak
Avatar billede boomer Nybegynder
28. juli 1999 - 22:16 #33
Kort fortalt:

N = R * f_p * n_e * f_l * f_i * f_c * L

N = Antal intelligente civilisationer
R = Nydannede stjerner
f_p = Andelen af stjerner der har planeter i bane om sig
b_e = Hvor mange jordlignende planeter i solsystemet
f_l = Andel af jordlignende planeter hvor der opstår livsformer
f_i = Andelen af planeter med intelligent liv
f_c = Andelen af intelligente civilisationer med radiogølge-kommunikation
L = Gennemsnitlig antal år en civilisation eksisterer inden den forsvinder

Den kaldes normalt for Drake-ligningen.

Resultatet skulle være 9000 intelligente civilisationer i Mælkevejen.
Avatar billede cyberesben Nybegynder
28. juli 1999 - 23:59 #34
boomer>> hvor får man så de data fra?
Avatar billede goulduck Nybegynder
29. juli 1999 - 00:26 #35
Jeg er ved at uploade siderne nu...

adressen er: http://www.mpeg.dk/illu
Avatar billede cyberesben Nybegynder
29. juli 1999 - 00:42 #36
goulduck>> den artikel er skide god, du er bare en guttermand!
Avatar billede goulduck Nybegynder
29. juli 1999 - 01:06 #37
Det er et helt ekstra tillæg på 36 sider, men jeg er bange for at Illutreret Videnskab ikke ville være så glad for at jeg lagde det hele på nettet!!
Avatar billede cyberesben Nybegynder
29. juli 1999 - 01:17 #38
tjaa *GGGGG*

har de ikke en HP?
Avatar billede goulduck Nybegynder
29. juli 1999 - 01:26 #39
www.illustreretvidenskab.dk er blevet købt af Bonniers, som udgiver bladet. Men hverken www.illustreretvidenskab.dk eller www.bonniers.dk er taget i brug... så jeg tror ikke at vi skal regne med at finde en officel hjemmeside.  :(
Avatar billede cyberesben Nybegynder
29. juli 1999 - 01:32 #40
nææ
Avatar billede goulduck Nybegynder
29. juli 1999 - 01:47 #41
*gaaab*

Kan vi ikke fortsætte dette her i morgen??

Godnat
Avatar billede ulrik Nybegynder
29. juli 1999 - 13:41 #42
Fed scanner kvalitet, hvilken scanner er det du bruger, goulduck???
Avatar billede goulduck Nybegynder
29. juli 1999 - 15:45 #43
Det er en Philips Scanner... kostede kun 500-600 kr !! Købte den i et lager udsalg.
Billederne er scannet i 300 DPI og er derefter blevet forminsket til ca. 1/3.

Den sidder til parralel porten, ´men det er ikke noget problem at installere en printer "på scanneren".

Der er kun det ved den at den brummer når man scanner noget ind i en god kvalitet. Men det er slet ikke noget kritisk.

Så sluttede den reklame... *gg*
Avatar billede cyberesben Nybegynder
02. august 1999 - 18:03 #44
det er da meget pænt, men ikke noget som min scanner ikke kunne..
Avatar billede cyberesben Nybegynder
02. august 1999 - 18:04 #45
men vores scanner brummer nu også *GG*
Avatar billede cyberesben Nybegynder
11. december 1999 - 19:44 #46
lukket
Avatar billede tommyf Nybegynder
04. juli 2000 - 18:40 #47
Efter at NASA har set Britny Spears ny musikvideo der skulle foregå på Mars, har forskerne enstemmigt vedtaget at der er IKKE intelligent liv på Mars.

Avatar billede cyberesben Nybegynder
04. juli 2000 - 21:18 #48
k
Avatar billede greendevil Nybegynder
17. juli 2000 - 10:53 #49
der er sku sikkert liv på mars. Hvis der er vand er der liv. Universet vrimler forhåbentlig med liv.
Avatar billede jakoba Nybegynder
06. juli 2001 - 19:06 #50
Lad mig starte med at stille et lidt nemmere spørgsmål:

Hvad er chancerne for at der er intelligent liv på Jorden om 1000 år?
Risikoen for at vi slår os selv ihjel med en atomkrig er godtnok mindsket lidt. Men risikoen for en global miljø-katastrofe er stadig stigende. Og hvem ved hvilke risici vi endnu ikke har opdaget/opfundet.

Det lyder ikke som en usandsynlig hypotese at sige at hvis der opstår intelligent liv etsted i universet vil det, rimeligt hurtigt, enten selvdestruere eller sprede sig til andre stjerner.

Vi vil næppe finde liv med vores slags intelligens noget sted i universet.

men regnorme og andet biologisk levende skal der nok være masser af. Hvis det ku ske her må det være sket masser af andre steder i et uendeligt univers.

mvh JakobA