Avatar billede west Nybegynder
11. juni 1999 - 01:08 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

bios update

jeg har til min nr. 2 computer købt en 4,3 gb hd, som biosen kun kan finde som en 470 mb, er det en bios opdatering som skal til? og VIGTIG hvordan gør jeg det.
Min bios er en Award, maskinen er en pentium 100, jeg vil gerne have en step for step forklaring, hvis det er muligt.
Avatar billede cybles Nybegynder
11. juni 1999 - 01:11 #1
Du skal læse den tekst fil som ligger på din diskette, det er meget vigtigt at du læser at godt igennem brænder du din bios af dør dit board for altd.
Avatar billede cybles Nybegynder
11. juni 1999 - 01:12 #2
Ja det er en bios opdatering der skal til. Se om du kan finde den på http://www.award.com

Det er MEGET vigtigt at du læser tekstfilen meget godt igennem det e forskeligt fra board til board hvordan du opdatere den.
Avatar billede cybles Nybegynder
11. juni 1999 - 01:14 #3
Men normalt vil det forgå på den måde at du skal indlæse disketten, boote med den i og så 'brænde' den ny bios.
Avatar billede cyberesben Nybegynder
11. juni 1999 - 01:16 #4
hvis din BIOS brænder af kan http://www.optiuse.dk lave en ny chip for 200 kr
Avatar billede cybles Nybegynder
11. juni 1999 - 01:19 #5
Hej igen west

Du har selvfølgelig prøvet alt inde i din bios ikke ? autodetecte den, selv sætte den op med forskellige konfigurationer o,s,v ....
Avatar billede cyberesben Nybegynder
11. juni 1999 - 01:29 #6
cybles>> kan dit keyboard ikke skrive . ?
Avatar billede chruker Nybegynder
11. juni 1999 - 01:44 #7
Står harddisken til den rigtige Mode (LBA, large, normal) i BIOS ?
Avatar billede kermit Nybegynder
11. juni 1999 - 10:06 #8
Hej West!!!

Hvilket mærke er din hdd ?

Jeg ved at man til for eksempel fabrikanten Quantums hdd kan få en diskette med et lille program på... Som gør at din bios kan se den hdd større end 540 MB.

Jeg mener også IBM, Seagate & Fujitsu har det samme!

Du kan få disketten hos din forhandler...  Forhandlere får en diskette med til hver hdd de køber, men det er sjældent at de giver den til kunden, da det som regelt er forvirende!

Avatar billede bkp Nybegynder
11. juni 1999 - 11:03 #9
Det med at opdatere bios via diskette er noget bras!
Jeg kender en der ikke havde andet end bøvl ud af det, for hvis man kommer til at starte maskinen med en bootdiskette og laver lidt fix fax så er alt forbi, hvis man altså ikke er lidt ferm til det med opsætninger o.s.v.
Avatar billede bkp Nybegynder
11. juni 1999 - 11:04 #10
Min ven fik sat ny bios i maskinen hos sin forhandler for 250,- kr og så kunne maskinen se Harddisken (Maxtor)
Avatar billede bubby Nybegynder
12. juni 1999 - 01:43 #11
Hvad er det for noget pis i sidder og skriver??? Afvis svaret for satan, du går ind på motherboardetproducentens hjemmeside, finder dit motherboard, og kun der, og jeg mener KUN der skal du hente en ny fil il din bios, der følger e tekst fir med, en .rom fil og en com eller exe fil, du læser dig frem til hvad du skal skrive ude i Dos ved at kigge i tekstfilen, men husk, strømmen må ikke gå mens du omprogrammerer din chip, ellers skal du have en nyt motherboard, ring evt. på 40796002 hvis du har problemer
Avatar billede cyberesben Nybegynder
12. juni 1999 - 10:41 #12
bubby>> ja men hvis det går galt skal man ligesom have et firma til at lave en ny chip medmindre man er meget haj til at hot-flashe
Avatar billede bubby Nybegynder
12. juni 1999 - 12:56 #13
Ellers køber du bare et nyt board
Avatar billede cyberesben Nybegynder
12. juni 1999 - 14:59 #14
ja det er også MEGET billigere og MEGET smartere, ikke?
NOOOOOOOOOOOT!
Avatar billede bjarne73 Nybegynder
22. juni 1999 - 11:31 #15
Det kan ikke betale sig at opdatere bios'en på ældre bundkort. Langt den bedste løsning er at henvende sig til forhandleren der har solgt HD'en og få en diskette med op program der kan snyde bios'en til at genkende store HD'er. På den måde risikerer man ikke at miste bundkortet. Nu ved vi stadig ikke (svar dog på de kommentarer der kommer til dit eget spørgsmål!) men til Quantum og Seagate følger der omtalte diskette med disken som kan rekvireres hos forhandleren.
Avatar billede chriscom Nybegynder
27. juni 1999 - 21:59 #16
Hej west !

Jeg har også haft en P100 med Award-BIOS.
Den understøttede ikke FLASH-opgradering, så det tror jeg du må glemme.
Husk at vælge LBA-mode i BIOS.
Prøv dernæst at køre FDISK.exe før du formatterer.
FDISK.exe ligger normalt i C:\WINDOWS\COMMAND\ (på din PC nr. 1 :-))
Kopiér filen over på din bootdisk og kør den derfra. Vælg JA for understøttelse af store HD (>540 MB).
Hjælper det ikke; kan du måske prøve at fdisk'e og formattere HD'en på PC nr. 1. Afbryd strømmen til den gamle HD, så kun én HD er aktiv !

Held & Lykke !
Avatar billede mentor Nybegynder
16. august 1999 - 21:24 #17
Afhængigt af mb-fabrikant(selvfølgelig), har AWARD kunnet flashes, osse via floppy, siden DX4-100.
Besøg din fabrikants hjemmeside.
Avatar billede hanne-rk Nybegynder
02. august 2000 - 00:11 #18
tjek hjemmsiden fra dit bundkort find deres hotline, bed dem om hjælp.
hvor svært kan det være?