Avatar billede netsmurf Nybegynder
05. februar 2002 - 09:48 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Router eller linux som router

Jeg har tænkt mig at bestille TDC privat ADSL på 256/128 og har fire computere som alle skal være tilsluttet plus en printer. Er det bedst at bruge en router eller er det ligeså godt at bruge linux som router. Jeg har forstået det sådan at der indsættes et ATM-kort i linuxmaskinen. Kan jeg godt have ADSL-indgangskassen et sted i huset og så sætte det til ATM-kortet med et RJ45-stik et helt andet sted i huset?
Avatar billede disky Nybegynder
05. februar 2002 - 09:57 #1
Hvis du har styr på at sætte linux op som router/firewall og har maskinen til det, ville jeg klart bruge den løsning.

Det kan også konfigureres mere, men er noget mere svært hvis man ikke er linux kyndig.
Avatar billede langbein Nybegynder
05. februar 2002 - 14:15 #2
Enig med disky. Mulighetene med Linux er jo hundre ganger flere, Web server, file server, ftp, fjernstyring osv, osv, men mere komplisert.
Avatar billede karlslund Nybegynder
05. februar 2002 - 23:19 #3
Du kan bede TDC om at få din ADSL med Ethernet! Du SKAL ikke have ATM idag, så vidt jeg er orienteret.

Der findes flere "let tilgængelige" firewalls baseret på Linux, og de er mere eller mindre "point and click" installationer.

Prøv f.eks. http://www.smoothwall.org

Du får i hvert fald problemer med at sætte nogen som helst form for server op med TDCs router.
Avatar billede grinderslev Praktikant
06. februar 2002 - 04:40 #4
Avatar billede cybermike Nybegynder
07. februar 2002 - 09:07 #5
du får et adsl "modem" med tdc, der trækker du et kabel fra og hen til computeren, dette kabel må være 90 meter langt.
Du skal så køre PPPoE fra linux maskinen(hvilket kræver et netkort mere) og så sætter du det andet netkort til netværket og sætter nogle iptables eller ipchains op.