Avatar billede wizee Nybegynder
05. februar 2002 - 09:40 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Samba som domain controller

Hejsa,

Når jeg prøver at logge på samba via en windows 98 klient, siger den at
der ikke er nogen domæne server tilgængelig. Jeg har ellers sat samba op
til det. Og selvfølgelig har jeg også sat windows 98 pc'en op til det.

Begge samba services (smbd og nmbd) kører også. Jeg har brugt "testparm"
til at teste smb.conf men den giver ingen fejl.

Hvad skal jeg gøre?
Avatar billede langbein Nybegynder
05. februar 2002 - 11:39 #1
Det betyr at du virkelig har satt opp en NT / 2000 server ved siden av eller i tillegg til Linuxserveren og konfigurert denne til å ivareta passordvalidering for eksterne klienter ??
Avatar billede langbein Nybegynder
05. februar 2002 - 11:40 #2
SAMBA SOM DOMAIN CONTROLLER står det jo faktisk i overskriften ..
Avatar billede wizee Nybegynder
05. februar 2002 - 11:42 #3
nej, jeg har ingen windows server ved siden af. Det skulle samba selv kunne klare.
Avatar billede langbein Nybegynder
05. februar 2002 - 11:46 #4
Dersom du ikke har noen extern NT / 2000 til å ta seg av saken så må samba setter til "user" eller "share" ikke til "server". Samba kan vel ikke kjøre som noen "domain controller" slik som jeg ser det. Passordvalidering i Samba er ellers ikke noen 100 % enkel sak. Det gjelder bla en spesiell problemstilling rundt kryptering / ikke kryptering av passord. For testing med et enkelt konfigurasjonsscript uten passordvalidering, se: http://www.eksperten.dk/spm/168046 Denne kan selvfølgelig "bygges" ut til å inbefatte bruker og passord validering.
Avatar billede langbein Nybegynder
05. februar 2002 - 11:51 #5
Setter man security = user så har man i utgangspunktet en bruker / passordvalidering. Da må man gjøre et valg. Enten må man kjøre ukrypterte passord og da må Registeret til windowsklienten endres til at windows kjører uten krypterte passord, hvilket den default gjør. Alternatict så kjører man med krypterte passord men da må man sette opp en egen fil med krypterte brukerpassord i Samba. Ikke så spesielt morsomt å sette opp for mange brukere og kontoer som krever vedlikehold.
Avatar billede langbein Nybegynder
05. februar 2002 - 11:57 #6
Det som står om krypterte passord gjelder i prinsipp for Win 89 / Me også, men endringene i registry for å kjøre plain text er litt annerledes: http://www.redhat.com/docs/manuals/linux/RHL-7.2-Manual/custom-guide/samba-winnt.html
Avatar billede wizee Nybegynder
05. februar 2002 - 11:59 #7
mit problem er at win98'en slet ikke kan finde nogen domain controller på netværket! Jeg har haft det til at virke, men efter jeg installere RH 7 virker det ikke. Hvad skal jeg gøre?
Avatar billede langbein Nybegynder
05. februar 2002 - 12:03 #8
Et annet problem:

Samba 2.2.0 + Win2K SP 2 or WinXP

With Service Pack 2 Microsoft have added some new
RPC calls and uses them to join the domain, the same
RPC calls are found on Windows XP Beta release.

Samba 2.2.0 does not have this new set of RPC calls
and this make problems to Win2000-sp2 and winXP.

Samba Team have yet fixed this bug in CVS tree and
it will be solved in samba-2.2.1 for both Win2000-sp2
and WindowsXP
Avatar billede langbein Nybegynder
05. februar 2002 - 12:08 #9
Domain controller ?? Dersom du legger inn scriptet som beskrevet spørsmål: http://www.eksperten.dk/spm/168046
Så skal du få opprettet en Workgroup som heter MYGROUP. Du kan selvfølgelig kalle den noe annet.
Avatar billede wizee Nybegynder
05. februar 2002 - 12:11 #10
Mit problem er at min WINDOWS 98 bemærk 98 ikke kan finde SAMBA domain controlleren på netværket...
Avatar billede Slettet bruger
05. februar 2002 - 13:46 #11
kig ind på www.suse-usergroup.goggle.dk her finder du en nøjagtig beskrivelse på hvordan du løser dit problem
Avatar billede vladimirr Nybegynder
06. februar 2002 - 00:16 #12
Ønsker du at sætte Samba op til Logon-server så kontakt webmaster.....
Avatar billede langbein Nybegynder
06. februar 2002 - 15:53 #13
Det er så vidt meg bekjendt ikke noe som heter "SAMBA domain controller". "Domain controller" relaterer slik som jeg ser det til en Microsoft teknologi basert på operativsystemene Win NT og Win 2000. SAMBA er en Linux teknologi, dvs en mulighet for Windows file server funksjonalitet i Linux. Er det du mener at du ikke kan finne eller se SAMBA serveren på nettverket via din Win 98 klient ??
Avatar billede langbein Nybegynder
06. februar 2002 - 15:59 #14
Et vanlig PC nettverk behøver ellers ingen domain controller for å fungere. Man kan godt kjøre nettverk (peer-to-peer) bare mellom Win 98 arbeidsstasjoner eller mot arbeidsstasjoner og en eller flere servere for eksempel en SAMBA server.
Avatar billede langbein Nybegynder
06. februar 2002 - 16:03 #15
Er ditt problem det at du ikke kan se noe symbol for SAMBA serveren i ditt nettverk, altså at den er "usynlig" og at det ellers ikke kan oppnås kontakt ??
Avatar billede wizee Nybegynder
06. februar 2002 - 16:29 #16
langbein: SAMBA kan udemærket fungere som en domain controller ellers ville jeg ikke lave et sådan spørgsmål som dette. Desuden har jeg fået det til at køre før, men efter en formatering af hd'en kan jeg ikke huske hvordan man gjorde.
Avatar billede wizee Nybegynder
06. februar 2002 - 16:32 #17
jeg lukker dette spørgsmål, det giver ingen mening...