Avatar billede balzoo Nybegynder
12. maj 2000 - 10:59 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Jorden

Hvorfor er Jorden ikke rund??
Avatar billede stigc Nybegynder
12. maj 2000 - 11:04 #1
Den er oval, da den drejer hurtig rundt om sig selv.
Avatar billede taffy Nybegynder
12. maj 2000 - 11:05 #2
hvilken dårlig ting at spilde sine points på vil jeg nok lige sige !!
JORDEN ER RUND YOU GOOD BIIP BIG BIIIIIIP :-)
Avatar billede balzoo Nybegynder
12. maj 2000 - 11:19 #3
Ja, jeg ved godt at Jorden er oval.
Men jeg ville lige vide, om I ved HVORFOR Jorden er oval...

Jeg ved det godt...
Skulle bare se hvor kloge I er...
Avatar billede winkill Nybegynder
12. maj 2000 - 11:19 #4
taffy, hmmm...
Avatar billede design Nybegynder
12. maj 2000 - 11:47 #5
Fordi vorherre engang har givet den én på bolden.
Avatar billede morten_b Nybegynder
12. maj 2000 - 11:50 #6
Den er oval på grund af centrifugalkraften der opstår når den drejer rundt om sig selv.
Avatar billede gauntlet Nybegynder
12. maj 2000 - 12:31 #7
personligt ku' jeg godt se ulempen i en flad jord.... *bare for at bidrage til en underlig diskussion*
Avatar billede prodic Mester
12. maj 2000 - 13:15 #8
Da tyngdekrafen trækker indefra, vil der opstå den runde form/ovale form...

Det skulle eftersigende også have noget med massen af Jorden og alle de andre planeter at gøre. Astroider med mindre masse er derfor ikke runde.

Håber du fatter noget af det, for det virker mystisk.
Avatar billede design Nybegynder
12. maj 2000 - 17:38 #9
Er der nogen der har hørt om centripetalkraften? (bare for at bidrage til en underlig diskussion)
Avatar billede alt-x Nybegynder
13. maj 2000 - 03:58 #10
Som prodic  ...  svarer er det masse tiltrækningen der gør jorden rund. Hvis der falder et nyt legme (masse) mod jorden, så vil det søge at komme så tæt på centrum (hvor kraften trækker stærkest) og det tætteste volume du kan have er en kugle, så derfor er jorden rund.    ;-)  VH ALT
Avatar billede prodic Mester
13. maj 2000 - 22:04 #11
Design : er centripetalkraften mom ikke det modsatte af centrifugalkrafen?

Det vil sige den kraft der er modsat af centrifugalkrafen, og dermed er skyldig i at di ikke flyver til himmels?

Hvem ved måske rynker min gamle fysiklærer sig på næsen lige nu? Det kan godt være jeg sov lidt i hans timer.

Men mener bestemt at der er 2 krafter, hvor den ene hiver os til jorden, og den anden prøver at sende os i omløb!
Avatar billede design Nybegynder
14. maj 2000 - 04:31 #12
prodic > jeg vil tro at din gamle fysiklærer roterer i sin grav, og nu er lige ved at lette.
Avatar billede prodic Mester
14. maj 2000 - 13:14 #13
tænkte det nok. Men der er vidst nok en kraft, der virker modsat af centrifugalkarfen!

well, det er en anden diskussion
Avatar billede intenz Novice
16. maj 2000 - 23:12 #14
HAHA, de ligger og battler lidt de to kræfter?
Hvad nu hvis den forkerte vinder? bliver vi så smidt af helvedes til ud i rummer?

Som mange andre har sagt før mig:
bare for at bidrage til en underlig diskussion

- Intenz
http://igaming.cold-ice.com