Avatar billede kroger Nybegynder
04. februar 2002 - 21:00 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

gennemsnitshastighed i DK

Er der nogen der ved hvad gennemsnitshastigheden er for danskerne efterhånden... Om vi er kommet op over de 56.6 eller.....?
Jeg har været lidt ude at søge, men har ikke kunne finde nogle statistikker over det.

M.V.H.
Kroger
Avatar billede djsvend Nybegynder
04. februar 2002 - 21:03 #1
Jeg har ikke tjekket det, men prøv
www.tst.dk - telestyrelsen
eller
www.dst.dk - dansk statistik
Avatar billede kroger Nybegynder
04. februar 2002 - 21:05 #2
Jeg har både været inde på forbrugerstyrelsen, danmarks statistik, telestyrelsen, babeltech, forbrugerrådet, men der ikke rigtig noget at komme efter...
Avatar billede spil-eksperten Nybegynder
04. februar 2002 - 21:07 #3
Jeg vil helt klart mene at den er op på ADSL - 256 !!!

har ikke set det nogen stedder men det mener jeg
Avatar billede jonatand Nybegynder
04. februar 2002 - 21:09 #4
spil-eksperten: Tror jeg ikke han kan bruge til så meget...
Avatar billede xenophobia Nybegynder
04. februar 2002 - 21:09 #5
Slet ikke! Jeg mener den ligger omkr. de 100 kbit/sec.
Avatar billede xenophobia Nybegynder
04. februar 2002 - 21:10 #6
Men øjeblik så vl jeg se om jeg kan finde det....
Avatar billede djsvend Nybegynder
04. februar 2002 - 21:11 #7
Du har været omkring, hva :)

Jeg har ikke hørt om det endnu...

Prøv at spørge forsk. computerblade og netmagasiner, om de vil lave en undersøgelse/artikel :)

Go' jagt
Avatar billede kroger Nybegynder
04. februar 2002 - 21:11 #8
Det er lige det, jeg kunne godt tænke mig en ofiiciel undersøgelse, jeg ved udemærket at alle os der surfer rimelig meget hver dag, har anskaffet sig en adsl forbindelse for år tilbage, men fru hansen i sin kælder har måske ikke lige, eller for den sags skyld familien jensen...
Avatar billede xenophobia Nybegynder
04. februar 2002 - 21:14 #9
Okay, jeg kunne ikke finde =(
Men husk nu at gennemsnitshastigheden for antal solgte modemmer/routere/osv. er MINDRE end hvis du målte hastigheden for dem som var på nettet - da folk med 10 Mbit/sec er OFTE mere på end dem med 28.8 mbit/sec. =)
Avatar billede jonatand Nybegynder
04. februar 2002 - 21:16 #10
djsvend: I terorien er det en dårlig idé.
Dem der har en god forbindelse er jo dem der bruger internettet til at spille på. Så hvis man bad en spilside om at lave en undersøgelse ville gennemsnittet blive langt højere end det faktiske!
Avatar billede kroger Nybegynder
04. februar 2002 - 21:20 #11
Grunden til at jeg egentlig spørger er at jeg efterhånden er træt af at lave hjemmesider og skulle tage hensyn til 56.6 hastigheder, og hvis vi alligelvel gennemsnitligt var nået op på en vis hastighed så ville det jo være rart..
Nu vi er ved hstigheder, det er dog utrolig så langsom eksperten er blevet efter de har skiftet til det nye, jeg har svartider på 10-15 sek.!
Avatar billede xenophobia Nybegynder
04. februar 2002 - 21:27 #12
*LOL* -> de siger netop den er blevet hurtigere - men det er da dejligt at vide jeg ikk e er den enste med de svar tider! Jeg har nogle gange nogle oppe på 30-40 sek!
Men til det andet - faktsik "skal" man tage hensyn til de langsomste når man laver hjemmeside. Så optimer billederne, så skulle der ikke være de store problemer.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
04. februar 2002 - 21:32 #13
Hvis du ikke vil tage hensyn til folk medd 56 kb modem, så giver
du dem en dårligere service, og da der selvfølgelig er nogen "tilbage",
så er der nogen det går ud over. Afhængig af hvad slags sider du
laver,  skal du så overveje, om du overhovedet vil gøre det ved nogen
af dine kunder.

Men mit indlæg er egentlig et spørgsmål om du bruger komprimering
(gzip) af dine HTML-sider til de mange browsere der forstår det?
Avatar billede jonatand Nybegynder
04. februar 2002 - 21:38 #14
I eftermiddags åbnede jeg et spørgsmål, hvorefter jeg gik ud og smurte en mad. Da jeg kom tilbage var den ikke loadet endnu!
Og jeg har 256/256 - og det var skinkesalat :o)
Avatar billede kroger Nybegynder
04. februar 2002 - 21:41 #15
Selvfølgelig skal man altid tage hensyn til de langsomste, men man tager jo ikke rigtig mere hensyn til 14.4 brugere (åhh det var tider;) ), så må der jo også komme et tidspunkt hvor at 56.6 ryger ud i kulden, jeg ved godt det ikke er endu, men det ville være interresant at vide hvor langt vi er nået.
For det meste er det ikke noget problem, men nogen gange bliver man nødt til at komprimere billederne så meget at det er uacceptabelt, og jeg sider bare og glæder mig til den dag hvor man som designer ikke behøves at gå på kompromi med den slags ting (jeg ved godt jeg fantaserer....)

M.V.H.
  Kroger
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
04. februar 2002 - 21:49 #16
Jeg drømmer også om et bedre samfund :))

Jeg synes jeg kan huske et tal på antallet af private ADSL-
forbindelser på - øh - ja, under 100.000. Dertil kommer et
antal med kabelmodem osv. Så langt over halvdelen af
den danske befolkning må nøjes med max ISDN. Det synes
jeg er for mange at genere - generelt.

Selv om der er så mange med 14.4 mere (hey, jeg har da
et 14.4 modem stående - hvis nogen vil prøve), så kan
forbindelser være langsomme og overbelastede. Så generelt
skal du altid gøre hvad du kan for at minimere trafikken.

Med mindre du arbejder ppå et Intranet ...

Bruger du komprimering af din HTML ?
Avatar billede kroger Nybegynder
04. februar 2002 - 23:06 #17
har aldrig hørt om FORTÆL FORTÆL!!!, det skal dog siges at jeg bruger asp...
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
04. februar 2002 - 23:47 #18
Nu er jeg ikke den rette til at sige om man kan gøre det i
ASP - det er også ligesom lidt ligegyldigt med de nye muligheder
vi har. Men jeg benytter mig af det - sommetider - i PHP. I de
nyere versioner tilføjer man én linie i toppen af scriptet:

  ob_start ("ob_gzhandler");

Det svarer til response.buffer= true i ASP, med den ekstra finte,
at der kaldes en gzip-handler på bufferen, når scriptet er
færdigt. Den checker lige om browseren af egen fri vilje har
sagt den forstår gzip (det er en del af HTTP-headeren), og
hvis den gør, bliver det gzip-et. Det kræver så lidt, så det
burde være bestemt ved lov, at man skal gøre det. I gennemsnit
sparer man vel 50% på HTML-en, men ikke noget på billeder.

Men i ASP - aner det ikke, og er forøvrigt også ligeglad,,,,:)
Avatar billede kroger Nybegynder
05. februar 2002 - 23:37 #19
Det lyder spændende, jeg må lege lidt med det. MEn der kommer ikke rigtig flere poster til det org. spm., og der ikke har været "rigtige" besvarelser lukker jeg spm. Ellers skal i have tak for hjælpen...

M.V.H.
  Kroger