Avatar billede fafnr Nybegynder
04. februar 2002 - 17:54 Der er 7 kommentarer og
2 løsninger

Windows 95 med (mere end) 512 mb ram...???

Heysa!

Der hvor jeg arbejde har vi en gammel Scumpaq (500 mhz PIII). Vi har købte 512 ram extra til den, og smidt dem i. Her kommer det sjove så: Hvis den sidder i alene så kein boot! Tre bip... Hvis den siddder sammen med en 64 mb blok (den originale...) så POST'er den, men rebooter midt i load af Win 95! Øv øv...

BIOS er helt ny, det samme er alle andre drivere...

Nogen forslag til at få det til at du, og KAN win 95 overhovedet klare 512+ mb ram??

Jeg skal bruge et svar iaften. Derfor de mange point.
Pointne vil blive uddelt imorgen til den første med det rigtige svar.

Søren
Avatar billede hojben Novice
04. februar 2002 - 18:07 #1
understøtter MB overhovedet 512 MB blokke?
Avatar billede hojben Novice
04. februar 2002 - 18:08 #2
95 vil aldrig kunne udnytte 512 MB ;/
Avatar billede fafnr Nybegynder
04. februar 2002 - 18:19 #3
Det var ikke det jeg spurgte om. :P
512 var det bedste tilbud. Value for the money. Desuden regner jeg med at den snart får enten 98 eller XP.
MB understøtter 512 mb ram.
Avatar billede martal. Nybegynder
04. februar 2002 - 18:55 #4
95 98 og ME kører ustabilt med over 512 RAM, selvom motherboardet understøtter over 512 RAM
Avatar billede martal. Nybegynder
04. februar 2002 - 19:03 #5
Avatar billede fafnr Nybegynder
04. februar 2002 - 21:02 #6
Thx Martel, jeg tror det sidste der var lige der der skulle til... Hvis det virker, får du dine point imorgen.
Avatar billede halifax Nybegynder
05. februar 2002 - 01:41 #7
Den artikel martel linker til er mest om vcache, som gælder når Windows ER indlæst. Jeg tror ikke det hjælper her. Du har fejlen under boot. Det er noget ganske andet. Mit bud er, at 512MB ramklodsen ikke passer sammen med din Compaq. Der har været mange spm. på E.dk om det problem. Se i manualen til MOBO - eller spørg hos Compaq - hvilke ram din maskine kan/skal bruge. RAM er ikke bare RAM og slet ikke til ældre Compaq. Du får 3 beep. Hvad betyder de i din BIOS, som jeg ikke ved mærket på. Du kan måske finde ud af det her  http://www.pcguide.com/ts/x/sys/beep/

Det andet spm. om Win95 kan klare 512+ mb ram. - Ja, med indstilling af vcache i system.ini. Citat fra www.karbosguide.dk :

"Efter min overbevisning og erfaringer stammer masser afnedbrud i og andre dårlige oplevelser med Windows 95 fra denne swapfil. Dette forhold er ændret med Windows 98 og Me, hvor swapfilen fungerer meget bedre.
Hvis du fylder godt med RAM i pc'en, kan du næsten undgå swapfilen. I praksis skal man op på 256 MB eller mere, hvis man skal være sikker på, at der er nok. Jeg har selv kørt med først 128 MB og siden 256 MB og til sidst med 512 MB RAM i min centrale pc. Lad mig her endnu en gang fastslå, at Windows kan håndtere op til 2 GB RAM - der går vedvarende rygter om max 128 MB - men det passer ikke.
Efter min overbevisning og erfaringer stammer masser afnedbrud i og andre dårlige oplevelser med Windows 95 fra denne swapfil. Dette forhold er ændret med Windows 98 og Me, hvor swapfilen fungerer meget bedre.
Et andet - men beslægtet - problem er Windows 95's indbyggede diskcache. Cachen er en portion RAM, der tages fra som cache (buffer) i forhold til harddisk. Diskcachen er nødvendig, da den speeder harddisken gevaldig op. Men den bør ikke blive større end 8 eller 12 MB. Problemet er, at diskcahen rask væk æder løs af din RAM, så den gerne optager 20-25% af din RAM. Og en cache på 40 eller 80 MB, det er totalt spild af RAM.
Du skal selv begrænse cachen. Det gøres ved at dobbeltklikke på filen System.Ini, der findes i C:\Windows. Pil nedad i teksten til du møder teksten [vcache]".

Han angivelse af MIN og MAX stammer vist fra en tid med meget mindre RAM. :)  Max bør være 524288 eller mindre ved 512+ MB.
Avatar billede fafnr Nybegynder
05. februar 2002 - 18:00 #8
I får begge 100 point.
Halifax fordi han havde ret - vcache duede ikke - og martal fordi jeg har ledt efter lige netop den artikel i 100 år!

Thx... Both!

Sidste krølle på det:

Det var ikke Win 95 der var problemet. Problemet var simpelthen at Scumpaq'en ikke kunne klare 512 mb blokk! Men derimod 2 * 256... De ryger i iovermorgen, sammen med Win XP... :P

Thx!

Søren
Avatar billede martal. Nybegynder
05. februar 2002 - 21:08 #9
Selv tak.
Og tak for pointz :-)