Avatar billede silas Nybegynder
11. maj 2000 - 14:29 Der er 54 kommentarer og
9 løsninger

min hardisk er fucked!

Daws...

Jeg har leget lidt med overclocking og sådan...og så da jeg skulle tænde min computer, så lige så snart den skal til at læse på harddisken (efter command.com og win98) så kommer der bare en masse bogstaver på min skærm. Så vidt jeg husker er det nogle l og j der køre hurtigt hen over skærmen. Min bios finder fint min harddisk. Hvis jeg starter min computer op med en disk, er mit c og d drev (min hd er delt op) "ugyldige drev". Fdisk kan også se dem, så jeg ved sgu ik helt hvad faen jeg gør for at redde dataerne på min hd. Alle gode ideer er velkommne da jeg ikke gidder til at starte win98 op igen og til at installere alle programmer igen...
Avatar billede drean Nybegynder
11. maj 2000 - 14:34 #1
Har du prøvet med FDISK /mbr ??
formaterer dine boot records

Det lydder som der er sket noget med dem
Avatar billede renny Nybegynder
11. maj 2000 - 14:38 #2
boot op på din bootdisk og skriv sys c:
Avatar billede gozar Nybegynder
11. maj 2000 - 14:40 #3
Start op med en bootdisk hvor der ligger sys.com på

Skriv sys a: c:

Hvis det ikke virker så prøv at skrive fdisk og tryk 4 for at vise partitions oplysninger. Hvis der ikke er et A ud for active på c drevet, skal du escape dig ud til hovedmenuen igen og trykke 2 for at Sette c: til active og prøv derefter  sys a: c: igen
Avatar billede silas Nybegynder
11. maj 2000 - 14:44 #4
der sker ikke noget med mine dataer ved at formatere mine boot records vel?
Avatar billede gozar Nybegynder
11. maj 2000 - 14:44 #5
Det efter sys a: c:

Hvis det ikke virker så prøv at skrive fdisk og tryk 4 for at vise partitions oplysninger. Hvis der ikke er et A ud for active på c drevet, skal du escape dig ud til hovedmenuen igen og trykke 2 for at Sætte c: til active og prøv derefter sys a: c: igen
Avatar billede renny Nybegynder
11. maj 2000 - 14:48 #6
der er altså kun sys c: og ikke sys a: c:
Avatar billede silas Nybegynder
11. maj 2000 - 14:56 #7
okay nu har jeg prøvet det...

den kan ikke kopier systemsfilerne over på min harddisk da det er "ugyldig drevgengivelse"

jeg har tjekket at mit c drev er aktivt...

fdisk /mbr hjalp heller ikke noget...

er det muligt at rede min harddisk overhoved?!
Avatar billede silas Nybegynder
11. maj 2000 - 15:01 #8
en anden hurtig kommentar er, at hvis jeg skriver fdisk /? kommer /mbr ikke op...?
Avatar billede renny Nybegynder
11. maj 2000 - 15:02 #9
har du brugt sys a: c: eller sys c:

du skal bruge sys c:
Avatar billede silas Nybegynder
11. maj 2000 - 15:04 #10
jeg har prøvet begge...
Avatar billede silas Nybegynder
11. maj 2000 - 15:06 #11
det har ik noget at gøre med at jeg har lavet startdisken fra en win95 maskine vel?
Avatar billede renny Nybegynder
11. maj 2000 - 15:08 #12
hvis det er win98 du har på og bootdisken er fra win 98 og den ikke understøtter store diske så kan den ikke finde den
Avatar billede renny Nybegynder
11. maj 2000 - 15:10 #13
det skulle ha været bootdisk fra win95 som ikke understøtter store diske, kan ikke læse en hd som er sat op til store diske
Avatar billede renny Nybegynder
11. maj 2000 - 15:11 #14
du kan evt. instalere win98 oveni den gamle det ændrer ikke på din nuværende opsætning og ødelægger heller ikke data
Avatar billede silas Nybegynder
11. maj 2000 - 15:14 #15
jeg har ingen adgange til mine harddiske så det bliver svært at installere win98 igen på dem...

den eneste mulighed jeg ser lige nu, er at slette mine harddiske med fdisk og så oprette dem igen...

men så mister jeg jo alt! nogle andre ideer?!
Avatar billede renny Nybegynder
11. maj 2000 - 15:22 #16
du har ikke adgang til hd hvis du ikke bruger er bootdisk fra win98 eller win95 osr2

hvis du kan boote fra cd-rom kan du starte instalationen og den finder dine hd, eller boot fra win95 og start instalationen fra cd-rom

Jeg har selv prøvet dette og fik det løst
Avatar billede snowball Novice
11. maj 2000 - 15:22 #17
Jeg har også været ude for det samme, og der hjalp alle de der fancy tricks heller ikke, så jeg lavede "bare" en format c: og startede helt forfra !!! Jeg havde så heldigvis Win2k på PC'en også så jeg kunne redde mine data ;)

Snowball
Avatar billede morten_b Nybegynder
11. maj 2000 - 15:30 #18
Det er ikke sikkert at du behøver at formattere det hele. Hvad med at prøve at starte op på Win98 CD'en og bede den om at "opdatere". Den vil herefter gå ind og reinstallere de ting som den mener er nyere på disken eller der er fejl på. Du vil godt nok miste alle de installerede programmer, men ikke data som ligger på disken. En af mine venner gjorde dette og det hjalp faktisk, selv om det lyder lidt "for nemt".
Ellers kan du prøve at gå baglæns i det der ødelagde diskene og se om du kan "gøre det om", men det har du nok allerede prøvet...
Hvis intet virker er der nok intet andet at gøre end at formattere. Dog skal du huske at du kun behøver at formattere den ene partition (den som du starter op på/windows ligger på)
Avatar billede asmodeus Nybegynder
11. maj 2000 - 15:41 #19
Kunne du ikke gå ind i fdisk og trykke 4 for "oplysning" - se lige hvilken FAT de kører med?????? Hvis der ikke står FAT32 kan du lige så godt formatere fdiske og drevene.

Mvh/
Asmodeus
Avatar billede sunesune Nybegynder
11. maj 2000 - 16:15 #20
Prøv at bruge partitionmagic til at få dine partitioner op at køre igen. Det har virket for mig før hvor jeg også fik en masse l og j'er på skærmen under opstarten. Når du har reddet dine data fra partition magic kan du i rog og mag installere windoze igen...
Avatar billede kjalle Nybegynder
11. maj 2000 - 18:01 #21
Ja ja ... bah bah .... !!!! Har du prøvet at smide din HD i en anden maskine ?? Jeg har haft præcis samme problem og jeg tog hd'en, satte den i en anden maskine(hvor der var en windows installation) satte den ekstra hd som slave og bootede ind i windows .... derfra kunne jeg gå over til den 'døde' hd og kopiere dataen over (lidt besværligt, men det var sq det værd) sørg selvfølgelig for at begge maskiner har samme fat !!

Hey jeg kender fdisk /mbr men hvorfor står den egentlig ikke under fdisk/?

//Kjalle :o)
Avatar billede gozar Nybegynder
11. maj 2000 - 19:25 #22
Når du har startet op på din boot disk og går ind i fdisk og trykker 4 hvad skriver den så??
Avatar billede kjalle Nybegynder
11. maj 2000 - 19:57 #23
renny >< hvis man vil erstatte de 'ødelagte' systemfiler på sit c-drev med de fungerende fra sit a-drev skal man skrive sys a: c: (men i tilfælde af at man står i 'a:\>' er det kun sys c:

//Kjalle :o)
Avatar billede silas Nybegynder
11. maj 2000 - 20:26 #24
Okaaay...:)

Mine drev er fat32...Burde det ikke stå under sytem? Der står der nemlig intet...Under type er min c: non-dos og d: ext dos.

jeg har ikke lige win98 cden her, det prøver jeg senere.

Jeg kan ikke formatere min harddisk da det stadig er UGYLDIGT DREVANGIVELSE...argh

Jer ser 3 løsninger nu: at fjerne alt med fdisk, at boote på win98 cden og opdatere (viste jeg sgu ik man ku), eller at flytte min harddisk over på en anden maskine...

nogen der har flere gode råd?

Jeg vil her godt sige tak til alle der har svaret og kommenteret dette!
Avatar billede silas Nybegynder
11. maj 2000 - 20:27 #25
how, glemte lige sunesune - kan partionmagik køre under dos? Desuden koster det da penge ik?
Avatar billede silas Nybegynder
11. maj 2000 - 20:31 #26
hmm, glemte lige en vigtig ting...

jeg prøver at skaffe en bootdisk fra en win98 maskine...
Avatar billede asmodeus Nybegynder
11. maj 2000 - 20:43 #27
Jeg uploader en til min hjemmeside.

http://home.worldonline.dk/~mdj1999/disk/boot.zip

mvh/
Asmodeus
Avatar billede asmodeus Nybegynder
11. maj 2000 - 20:47 #28
Den er pakket med zip og skal selvfølgelig lægges ned på en 1.44 diskette uden label.
Avatar billede kjalle Nybegynder
12. maj 2000 - 01:00 #29
Hvis du har vigtig data på din hd skal du da ikke formatere ..... sæt den dog i en anden maskine, jeg er sikker på det afhjælper problemet !!

//Kjalle :o)
Avatar billede davs Nybegynder
12. maj 2000 - 09:22 #30
Jeg har haft den fejl på en maskine jeg har lavet, det er din masterboot record der er smadret.

Det du skal gøre er følgende:

indsæt en startdisk (fra win98)

skriv:
a:\
fdisk /mbr
fdisk

fjern den/de partitioner der nu ligger der, og opret derefter en/flere nye partitioner, og formater derefter dit/dine drev.

Så kan du installere det du gerne vil, og så virker det hele fint igen.

ps. du skal lige være opmærksom på at en standard startdiskette fra M$ ikke har en format.com eller en sys.com liggende, dvs. at du heller ikke har kunnet bruge det med sys c: eller sys a: c: (begge dele virker, når sys.com filen ligger med på startdisketten).
Avatar billede davs Nybegynder
12. maj 2000 - 09:26 #31
format.com og sys.com ligger under c:\windows\command\
Avatar billede kjalle Nybegynder
12. maj 2000 - 11:30 #32
Jah men så mister han sq sin data ..... Det er ikke svært i sig selv, at få hd'en op at køre igen !!

//Kjalle !
Avatar billede asmodeus Nybegynder
12. maj 2000 - 15:03 #33
Fik du downloadet filen?

Hvordan er situationen lige nu...
Avatar billede gozar Nybegynder
12. maj 2000 - 15:51 #34
Gå ind på denne side og download en win98 bootdisk!!
Du kan dererefter executere exefilen og der bliver lavet en win98 bootdisk på a:
Derefter kan du så bruge sys komandoen!

http://www.chembook.chemusa.com/chembook/miscftp.html

Avatar billede gozar Nybegynder
12. maj 2000 - 15:54 #35
Jeg er ikke heælt sikker på at sys.com findes på den opstartdisk du kan downloade, men giv mig en mail og jeg kan sende den til dig!!
Avatar billede asmodeus Nybegynder
12. maj 2000 - 17:02 #36
øh, linket til bootdisken ligger her på siden.
Avatar billede silas Nybegynder
13. maj 2000 - 13:01 #37
hm, jeg er igang ed at l den bootdisk asmodeus lagde op...

jeg lavede selv en bootdisk (ved at kopier de nødvendige filer over på en disk) og sørme om de samme underlig tegn ikke kom frem!

kjalle: problemmet er at jeg sq ik lige har en ektra computer med så meget hd plads!
Avatar billede renny Nybegynder
13. maj 2000 - 13:12 #38
problemet er at den skjulte fil som hedder io.sys ikke ligger rigtigt i bootsectoren eller der er beskadiget, som jeg skrev allerede den 11-05 skal du bruge den rigtige boot disk og skrive sys c: og dit system kører igen
Avatar billede renny Nybegynder
13. maj 2000 - 13:15 #39
Skal jeg sende en via. snailmail
Avatar billede kjalle Nybegynder
13. maj 2000 - 13:27 #40
silas >< Nå ok !! Dvs. du er ligeglad med om du mister al din data ?? Hvis det er tilfældet, skulle du da tage at bruge en bootdisk med understøttelse af ekstra BIOS, jeg har en MaxBlast disk, som understøtter alle HD'er (det gør de ikke mere) man booter op på den og kan så kopiere system filer fra en diskette, man kan konvertere til FAT32 og formatere og det gør det i QUICK så det tager ikke andet end 20 sec. at gøre alt dette !!!! Og det er MEGET nemt !!!! Skal du have en URL ? Eller vil du have tilsendt en disk ?

//Kjalle :o)
Avatar billede silas Nybegynder
13. maj 2000 - 13:42 #41
eh...

nå lige et resume... jeg dl den bootdisk og den startede fint op og sådan... Jeg kunne se mine drev men hvis jeg gik ind på mit c drev og skriver "dir" så kommer den sædvanlige liste af bibloteker, bortset fra den er totalt fucked up...istedet for filer er der en masse underlige tegn som fylder mellem 600mb og 3gb...når den har vist dem, kommer den med "kunen ikke finde sectoren ved læsning af drev c, afbryd, forsøg igen osv" samme hvis jeg prøver at lave sys c:
Det ser ud som om mine harddisk er total væk...jeg tror jeg prøver at smide den over hos en af mine venner, og ellers må jeg bare tømme den totalt og starte forfra...

Endnu engang tak til de folk som har kommet med gode råd og ideer. Man kan ihvertfald sige at jeg har lært en masse :)
Avatar billede silas Nybegynder
13. maj 2000 - 13:53 #42
og kjalle: nu da muligheden for at jeg skal formatere så vil jeg da gerne lige have en url :)
Avatar billede kjalle Nybegynder
13. maj 2000 - 14:04 #43
Af hvilket mærke er din HD ? Quantum ? IBM ? Maxtor ? Som sagt, de nye MaxBlast bootdisks man kan downloade understøtter kun Maxtor diske (de gamle understøtter alle diske - sådan en har jeg) jeg kan sende den til dig via mail ? eller normal post ? Men hvis du skriver hvilket HD du har, finder jeg en disk du kan downloade fra nettet :o)

//Kjalle !!
Avatar billede kjalle Nybegynder
13. maj 2000 - 14:08 #44
Har du en Maxtor disk er bootdisken her: http://www.maxtor.com/downloads/pub/main/MAXBLAST.EXE

og du kan læse en masse om den her: http://www.maxtor.com/maxblast/

//Kjalle :o)
Avatar billede kjalle Nybegynder
13. maj 2000 - 14:22 #45
Her er url'en til en quantum HD .... Det er en IDE disk du har ikke ??

http://www.quantum.com/oneweb/search/useek_results.htm?qt=bootdisk

//Kjalle !!
Avatar billede silas Nybegynder
13. maj 2000 - 17:30 #46
min harddisk er en ide seagat harddisk...
Avatar billede kjalle Nybegynder
13. maj 2000 - 21:18 #47
Seagate .... Hmmm .... damn *G* Så er det jo den her du skal bruge: Disk Manager®, use when building a brand new system (Windows not installed yet)  to speed up the installation and, if necessary, help achieve full capacity of your drive by overcoming legacy BIOS limitations !!!! Dette program hentes her: http://www.seagate.com/support/disc/drivers/discwiz.html

//Kjalle :o)
Avatar billede gozar Nybegynder
14. maj 2000 - 13:52 #48
Hvis du stadig ikke har fået løst dit problem, Så skriv din adresse til mig, og så sender jeg en boot disk med the postman.

Min e-mail: Gozar@pokerface.dk
Avatar billede cool-wil Nybegynder
15. maj 2000 - 10:56 #49
jeg har selv været ude for lige præsis det problem silas sidder og kæmper med lige nu.
grunden til at den skrv j og i over hele min skærm var at harddisken var fucked up helt vildt, den var faktisk helt død, det var sq godt nok imb der tog skylden for dette, da jeg ikke havde gjort den noget, så derfor fik jeg en ny harddisk, det hjalp*ss*

cool-wil..
Avatar billede davs Nybegynder
15. maj 2000 - 11:09 #50
Det er som jeg nævte tidl. stadig den masterboot, og hvis silas følger det svar jeg gav tidl. vil problemet også være løst. Det er rigtigt at den data, som ligger på disken nu, vil blive mistet, men problemet løses.

Når nu Silas har fået sin disk op at køre vil jeg godt anbefae et program, det koster self. nogle penge, men det er godt... Det jeg tænker på er Norton Ghost. Det kan ikke redde silas data nu, men kan forebygge at der kommer dette crash igen, og hvis det sker kan disken være reddet på ganske kort tid ved at køre Ghost.

Og når nu hans masterboot record er smadret skal men aligevel ikke regne med at der kan reddes de data, med mindre man har det på et image (som f.eks. det fra ghost).
Avatar billede renny Nybegynder
15. maj 2000 - 11:34 #51
hvor kan et lille problem dog gøres stort
Avatar billede pcmagasinet Nybegynder
15. maj 2000 - 13:31 #52
Start op med en bootdisk og geninstaller Windows

Virkede for mig da J kørte på hele skærmen
Avatar billede davs Nybegynder
15. maj 2000 - 13:36 #53
Til Pcmagasinet

Det får du ikke nulstillet din masterboot record af.

Derfor skal kommandoen "fdisk /mbr" bruges.

Med den oprettes en masterboot record.
Avatar billede renny Nybegynder
15. maj 2000 - 13:38 #54
det er ikke marster boot record der er noget galt med der er io.sys
Avatar billede renny Nybegynder
15. maj 2000 - 13:41 #55
til PC magasinet

jeg har også prøvet dette flere gange, og løst det med sys c: eller som du skriver geninstalation af windows, hvis det var mbr der fejlede noget ville den ikke begynde indlæsning af command.com og win98 som der skrives i det indledende spørgsmål
Avatar billede joe13 Nybegynder
15. maj 2000 - 22:01 #56
jeg har prøvet det samme reinstaller windows og så burgte den at køre igen ??????+?????
Avatar billede kjalle Nybegynder
16. maj 2000 - 01:35 #57
joe13 >< damn du har sq fundet løsningen og den er ikke skrevet ca. 500 gange på den her side - godt gået !!!!! Så man skal reinstallere .....

//Kjalle ....
Avatar billede renny Nybegynder
16. maj 2000 - 10:46 #58
der er da ingen grund til at gøre grin med joe13, godt nok er det skrevet mange gange, men det er åbentbart svært at forstå.
Avatar billede asmodeus Nybegynder
16. maj 2000 - 11:50 #59
Se om du har lowlevel format funktion i din BIOS?
mvh/
Asmodeus
Avatar billede kjalle Nybegynder
16. maj 2000 - 14:56 #60
renny >< jeg får sq en mail hver gang der er nyt i den har sag - det joe13 skriver er IKKE NYT og jeg gider ikke skulle loade den her side op, for at glo på man skal 'reinstaller' daaaahhh

//Kjalle !!!!
Avatar billede hamsterrabis Nybegynder
22. maj 2000 - 13:02 #61
Hvis du er ligeglad med dine data gå af HEL..DE til, så gør som tidliger fortalt, FDISK hele LOR..T formater den igen og begynd forfra med din installation, surt men det virker for det meste.
Hvis det ikke virker så bør du overveje om du har virus i din bootblock, MEGA SUR RØV, men det kan fjernes.
Lån et ghost image af en eller anden, og ghost din HD, den starter af HEL..DE til når den starter, men den virker, og virussen er væk, hvis det altså er virus.

Jeg har selv prøvet det!!!!
Avatar billede grenaa1 Nybegynder
02. juni 2000 - 01:16 #62
Jeg har et lille program fra min tid i en computer butik som brugte når vi fik computer med den type fejl.
Det kan jeg da sende til dig på email hvis du eller andre kan bruge det.

Det virker hver gang.

-Grenaa email: delux@image.dk
Avatar billede moho Nybegynder
02. juni 2000 - 08:45 #63
Bare for en sikkerheds skyld: Kunne det nonsens du får på skærmen være interferens fra en anden enhed? Har du andre IDE enheder? Har du installeret nye fornylig?
Fejlen kunne også være at en enkelt "bit" er ødelagt på MBs IDE1 udgang - det vil forvrøvle al kommunikation. Jeg mener godt man kan boote fra IDE2 så prøv at flytte hardiskkablet over i stikket lige ved siden af på motherboardet