Avatar billede rowbodyhot Nybegynder
03. februar 2002 - 21:35 Der er 2 kommentarer og
3 løsninger

CPU temperatur

Ved et uheld brændte jeg min CPU, AMD Thunderbird 1400 MHz, af fornylig og samtidig gik bundkortet, et QDI Kinetiz 7E.
Så jeg har nu fået en ny CPU af samme slags, men et ASUS A7V 133.
Det jeg ikke forstår er, at QDI kortet målte CPU'ens temp til højest 56-57 grader, mens ASUS kortet nu angiver at temperaturen er 10 grader højere.
Det skal siges, at CPU'en har siddet på begge bundkort, idet der gik ca 14 dage før bundkortet stod endeligt af.
Er der et klogt hoved, der kan give en god forlaring?
Mvh Rowbodyhot
Avatar billede martal. Nybegynder
03. februar 2002 - 21:46 #1
Det er sjældent at motherboardet måler temp. præcist, så det kan være de begge måler forkert, og at du derfor ser 10 graders forskel.
Avatar billede t_holst Nybegynder
03. februar 2002 - 22:25 #2
Det kommer an på hvor tæt temperatur måleren er på cpuen. Og da det er to forskellige mærker er det ikke sikkert de sidder helt det samme sted på bundkortet.
Avatar billede jytteq Nybegynder
03. februar 2002 - 23:28 #3
De måler normalt temperaturen lige under CPU. De temperaturer du har målt hvis de er i BIOS kan du regne med de passer ret godt, hvis du har målt det med et ældre ASUSprobe så viser den for høj temperatur, hent en nyere og installer den i stedet.
Avatar billede rowbodyhot Nybegynder
03. februar 2002 - 23:55 #4
Jeg har målt temperaturen på begge kort både i BIOS og med det medfølgende program og de er enige: temperaturen er 10 grader højere på ASUS kortet.
Og så er det - ASUS - begyndt at lyde som en ambulance et par minutter efter at jeg har tændt computeren. Jeg tror jeg vil have et QDI igen.
Avatar billede rowbodyhot Nybegynder
04. februar 2002 - 11:25 #5
Tak for hjælpen, vi kommer det nok ikke nærmere.
Mvh
Rowbodyhot