Avatar billede mikle_dk Nybegynder
03. februar 2002 - 20:12 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

unikt session id

Hej!
hvad er fordelen ved at videre føre brugerens unikke id? og hvordan gør man? nogen der har nogle gode forslag eller scripts?
Avatar billede myplacedk Nybegynder
03. februar 2002 - 21:01 #1
> hvad er fordelen ved at videre føre brugerens unikke id?
Så virker sessionen.

> og hvordan gør man?
Læs om sessioner.
Normalt behøver du ikke gøre noget, men det er en god ide at sikre sig, at sit site ikke er afhængig af cookies.

> nogen der har nogle gode forslag eller scripts?
Læs i manualen, og kig i nogle tutorials.
Avatar billede mikle_dk Nybegynder
03. februar 2002 - 21:19 #2
jeg har prøvet at kigge i manualen, og kigget lidt på razor.dk hvor der ligger en lille forklaring!
Jeg kan godt finde ud af session, bare ikke lige det med at overføre det unikke id!!!
Avatar billede Syska Mester
04. februar 2002 - 09:55 #3
Hvad vil du bruge det ID til???

Bruges unikke id har navnet "PHPSESSID"
Avatar billede Syska Mester
04. februar 2002 - 09:55 #4
Det er noget der også noget der sker automatisk, så det er ikke noget du skal bekymre dig om
Avatar billede mikle_dk Nybegynder
04. februar 2002 - 13:01 #5
hmm ja... men kun på det første link efter at session'en er startet!
Kan brugere der har deaktiveret cookies godt bruge se sessions på mine sider?
Avatar billede Syska Mester
04. februar 2002 - 14:26 #6
Sessions kører på serveren og kræver ikke noget at brugeren, så ja alle kan se de sessions værdier du laver på dine sider.

F.eks. hvis du laver bruger login, kan du sætte $login_status = "true" og så har brugeren måske afgang til mere på siden eller måske et forum,
Avatar billede mikle_dk Nybegynder
04. februar 2002 - 15:01 #7
hmm nu siger du lige $login_status = "true"

vil du ikke forklare lidt nærmere omkring det med true???
Avatar billede Syska Mester
04. februar 2002 - 15:14 #8
den kunne ligeså godt være "yes".

Hvis du havde en login form på din side, hvis han så loggede ind, ville vi bruge session til at lave en varibel der bliver loadet på hver side, og den kunne så være "yes" altså at han har logget ind, og hvis ikke så er den = "", altså hvis den så er = "" har han ikke adgang til forumet, og hvis den er = "yes" har han adgang
Avatar billede mikle_dk Nybegynder
04. februar 2002 - 17:52 #9
hmm ok...

men for at vende tilbage til mit egentlige spg. så... hvordan kan jeg overføre id'et på session'en? er det overhovedet nødvendigt?
Avatar billede Syska Mester
04. februar 2002 - 18:08 #10
nej, det er ikke nødvendigt

jeg bruger det ikke på mine sider
Avatar billede Syska Mester
05. februar 2002 - 08:41 #11
Hvis der er mere du vil vide så spørg endelig???