Avatar billede ripley Nybegynder
11. maj 2000 - 09:07 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

gennemsigtig baggrund??

Hvis man har en gif-fil med en tegning med hvid baggrund - kan man så med Paintshop Pro, PhotoShop eller Fireworks (eller et andet grafikprogram) gøre baggrunden gennemsigtig i stedet for hvid?
Avatar billede fumes Nybegynder
11. maj 2000 - 09:12 #1
Ja, du kan i Photoshop lave et nyt bille som transparent i samme størrelse som GIF billedet - så paster du hele GIF billedet over i den, og få herved et nyt layer.

Så bruger du "viskelædderet" til at fjerne al det hvide med - og voila - så er du ved at gøre billedet transparent.

Husk ikke at lave en "merge all layers" idet den så vil blive ikke transparent igen - men lav derimod en export til GIF...

Avatar billede drean Nybegynder
11. maj 2000 - 09:13 #2
I PSP kan du godt.

Der er vist nok en lille toturial til hvordan du gør det på

http://www.anything.dk
Avatar billede drean Nybegynder
11. maj 2000 - 09:14 #3
ok..havde ikke set dit svar fumes :)
Avatar billede lip Nybegynder
11. maj 2000 - 09:20 #4
du kan også benytte magic wand tool (select tool), og derefter Select similar i Select, derved vælger du alt det hvide og kan derefter klikke Crlt x, så forsvinder det du har selectet.
lip
Avatar billede lip Nybegynder
11. maj 2000 - 09:20 #5
Jeg glemte lige at sige at det er I photoshop.
lip
Avatar billede prodic Mester
11. maj 2000 - 09:28 #6
Lip's svar er næsten korrekt. Der skal bare laves lidt om på rækkefølgen.

Magic Wand, Vælg det hvide, vælg evt. similar under select. og delete så din selection.

Eksporter den så som Gif, husk du skal have Indexcolor.

Avatar billede cob Nybegynder
11. maj 2000 - 09:45 #7
Det for for så vidt rigtigt hvad der er blevet sagt - selv om der er andre bedre måder - dog skal du først og fremmest ændre den oprindeligt gif's farve mode fra indexed colors til eks. RGB....
Avatar billede azeam Nybegynder
11. maj 2000 - 10:01 #8
Det der er alt for besværligt.

du åbner din gif fil med hvide baggrund i photoshop og går i image menuen valger image mode og rgb.
dobbeltklik på dit lag og træk i den i bare i bunden af layer menuen der kommer op. nu fjerner du den hvide farve, og kan herefter trykke ctrl+alt+s og save for web. her vælger du hvor mange farver du vil gemme i og at det sakl være gennemsigtigt.

ps prosedyren er en lidt anden når men gemmer i 5.0. den beskrevede er til 5.5

/azeam
Avatar billede kmx Nybegynder
11. maj 2000 - 10:08 #9
Eller hvad med denne her...

Lav billedet om til RGB
Lav billedet til Indexed Color - Marker "transparent"
Vælg Export to Gif - Klik på baggrunden for at markere transperens - "OK"

That's it.
Virker i Photoshop 3 - 4 - 5 - 5.5 - 6B
Avatar billede swasper Nybegynder
11. maj 2000 - 11:30 #10
Photoshop
lav billedet om til RGB marker den hvide far med tryllestaven og tryk på delete.
Avatar billede kmx Nybegynder
11. maj 2000 - 11:34 #11
...det er ikke nødvendigt at slette baggrundsfarven. Tværtimod kan det give hakkede billeder...
Avatar billede prodic Mester
11. maj 2000 - 11:35 #12
hold da helt ferie en masse muligheder for så nemt et spørgsmål.
Avatar billede kmx Nybegynder
11. maj 2000 - 11:40 #13
Næh, prodic... En hurtig gennemgang viser at der faktisk kun er to, hvis man ser bort fra gentagelserne og dem der er for mangelfulde til at kunne bruges til noget.
Avatar billede prodic Mester
11. maj 2000 - 11:47 #14
jo jo, men jeg undrede mig bare over alle de ting der er blevet gentaget omkring så forholdsvis let et spørgsmål.

Ved godt jeg selv var en af dem. Men det var mest for at rette lidt i en forkert rækkefølge.
Avatar billede grinebidder Nybegynder
12. maj 2000 - 15:56 #15
I Photoshop 5+:

Tryllestav > vælg det hvide, du vil have fjernet > Vælg Similar > tryk på hjælp og derefter »Eksponer til gennemsigtigt billede«

Sådan er det i hvert fald på Mac.
Avatar billede darkwulf Nybegynder
24. maj 2000 - 14:32 #16
I Photoshop er 5.5 er der et program kaldet Imageready, Lav billedet som du vil have med transperent og send det til imageready, her kan du optimere billedet fulstændigt til Web-brug, også med transperent.

DarkWulf
Avatar billede jd Nybegynder
30. maj 2000 - 08:48 #17
i psp:

Vælg den farve der skal være gennemsigtig med dropperen, gå op under "colors" i menuen, klik "Set image transparency..." (eller noget lign ;-))
Og vælg til sidst "current background"
Gem så billedet, og så skulle det virke!! ;-)

/Jonas
Avatar billede msa Nybegynder
28. juli 2000 - 16:20 #18
PSP:

Først tager du det billede som du vil have gjort transparant Så farver du baggrundsfarven lysegrøn

Så vælger du at bruge den samme lysegrønne farve som 2. farve

Så går du op i Colors og vælger \"Set Palette Transparency\". Computeren spørge om du vil reducere billedet til én layer og farven til 250 -svar ja. Nu kommer der en dialog boks op - tryk på \"OK\". Endnu en dialog boks vælg knap nr. 2 \"Set the transparency value to the current background color\". Tryk på OK - Nu er billedet transparant
Avatar billede jd Nybegynder
28. juli 2000 - 17:12 #19
ripley->> Så gør dog noget!!!!!! -hvad med at dele nogen point ud??

/Jon@z
Avatar billede ripley Nybegynder
20. marts 2001 - 14:39 #20
kmx - dit svar var umiddelbart det mest brugbare, så nu lukker jeg spørgsmålet :-)