Avatar billede lindsepigen Nybegynder
02. februar 2002 - 22:45 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Router vs switch

hej,
TDK har lige nu en netværkspakke løsning med en switch og netværkskort og 2 netværkskort.
Hvad er forskellen på en router og en switch? Altså hvis jeg har en switch, skal nr 1 comp så være  tændt for at nr 2 comp kan være på nettet?
OG skal man vælge 1 eller 2 ip' adresser?
Avatar billede rkhdk Nybegynder
02. februar 2002 - 22:48 #1
Switch og routeren er LANG fra et samme!!

Router
enhed, der (ligesom en bridge) sammenkobler to enheder (subnet) i et netværk, og som samtidig sørger for at finde den mest optimale rute til afsendelse af data i et netværk.
Her er man ikke interesseret i fri adgang mellem netværkene, hvorfor man ofte benytter routere i forbindelse med en virksomheds forbindelse til Internettet.
Kan også sammenkoble forskellige topologier, eksempelvis Ethernet og TokenRing.
http://www.it-leksikon.dk/vis.asp?id=2042&ord=Router

switch
2) netværksenhed, der dirigerer signaler til bestemmelsesstedet. Multiport-bridge, der benyttes til at opdele et stort netværk i mange mindre del-netværk, hvor hver port (hvoraf der kan være fra 4 til 32) i switchen svarer til et del-netværk.
Switchen tager opdelingen fra bridgen et trin videre, idet switchen (ligesom hub´en) kan have mere en enkelt indgang og udgang - og den kan selv finde ud af at sende datapakkerne hen til den port, hvor derer brug for dem.
http://www.it-leksikon.dk/vis.asp?id=2238&ord=Switch
Avatar billede dex_dexter Nybegynder
02. februar 2002 - 22:49 #2
hvad sikkerheden angår skal du vælge routeren, da den fungerer som en slags firewall.
Avatar billede lindsepigen Nybegynder
02. februar 2002 - 22:53 #3
Ok men jeg har stadig ikke fået svar på om jeg kan have tændt mig computer nr 2 hvis nr 1 er slukket, og stadig være på nettet..

Ja, undskyld men jeg aner ikke hvad den der smøre fra rkhdk betyder.
Avatar billede nicklasb Nybegynder
02. februar 2002 - 22:53 #4
Men du skal stadig bruge firewall på computeren. Routeren tager ikke særlig meget..
Avatar billede lindsepigen Nybegynder
02. februar 2002 - 22:53 #5
ok husk at jeg ikk kan give point på KOMMENTARER ...
Avatar billede rkhdk Nybegynder
02. februar 2002 - 22:55 #6
en router er til at oprette en forbindelse mellem 2 netværk (internettet (WAN) og din interne netværk (LAN) )

En Switch er KUN til at samle et netværk i.. en switch gør at de forskellige PC'ere i et netværk kan snakke sammen.

Vedr. om en PC skal være tændt, er kun hvis du får et modem og IKKE en router!
Avatar billede lindsepigen Nybegynder
02. februar 2002 - 22:58 #7
Det man har muligheden for at få er 2 netværkskort og en switch..skal den så være tændt?
Avatar billede rkhdk Nybegynder
02. februar 2002 - 23:02 #8
hvis du får et MODEM med din netværks pakke.. så JA, så skal du bruge de 2 netkort og have PC'en tændt!

http://www.teledanmark.dk/menu/sm2723.htm

men der står INTET om det er router eller modem.. men vil *håbe* at det er en router, også skal du IKKE have en PC tændt!
Avatar billede nicklasb Nybegynder
02. februar 2002 - 23:04 #9
Nej, en switch deler forbindelsen mellem to led uafhængig af hinanden (de andre led)
Avatar billede tumben Novice
03. februar 2002 - 00:09 #10
hvis det er modem...somerforbundettilenswitch......som såå er forbundet til hver sin pc...så skal du IKKE have den anden pc tændt for at være på nettet, de er uafhængige af hinanden.

..men du skal lige have 2 dynamiske IP adresser

har det selv :-)
Avatar billede professoren Nybegynder
04. februar 2002 - 15:37 #11
ja, router og 2 dynamiske IP-adresser er nok bedst!
Avatar billede lindsepigen Nybegynder
28. marts 2002 - 12:21 #12
lukker
Avatar billede nicklasb Nybegynder
28. marts 2002 - 12:41 #13
Hvorfor lukker du.. Du har da fået svar på dit spørgsmål..
Avatar billede lindsepigen Nybegynder
28. marts 2002 - 13:22 #14
det var ikke nogen svar der var brugbare, jeg har fundet en tredje løsning. derfor :)
Avatar billede nicklasb Nybegynder
28. marts 2002 - 13:46 #15
okey.. hel i  orden...