Avatar billede exxperten Nybegynder
10. maj 2000 - 21:11 Der er 15 kommentarer

Mac & PC Harddisk'e, er det de samme

kan jeg bruge min PC Harddisk i en mac.
Avatar billede macp Nybegynder
10. maj 2000 - 21:35 #1
det afhænger s'gu af typen ... og af om du forventer at beholde det, der ligger på PC-disken. Og af hvilken Mac du har.

SCSI-diske kan anvendes (hvis du sætter jumperne rgtigt, dvs. vælger den rigtige scsi ID) - og hvis din Mac har scsi-bus.

IDE/ATA diske kan muligvis også anvendes - muligvis.

Så du bliver svaret med spørgsmål:

Hvilken Mac? Model nummmer, evt. rev. nr., årgang, bustype (se Apple System Profil under æblemenuen).

Hvilken harddisk? Fabrikat, type, model nr. etc.

mvh P
Avatar billede steffen Nybegynder
10. maj 2000 - 23:16 #2
En moderne Mac bruger helt almindelige "PC" IDE harddiske - fx den smarte gennemsigtige mac-ting.
Avatar billede macp Nybegynder
10. maj 2000 - 23:22 #3
Ikke nødvendigvis ... min G4 blev leveret med en ret hip 2-kanal UW scsi-controller
Avatar billede steffen Nybegynder
10. maj 2000 - 23:45 #4
OK, jeg bøjer mig :-) .. men får man så hipt udstyr, ved man nok også hvad man slap 20k+ for :-)
Avatar billede macp Nybegynder
11. maj 2000 - 01:04 #5
enig
Avatar billede kmx Nybegynder
11. maj 2000 - 10:18 #6
Nu skriver jeg en kommentar bare for at gøre mig lidt bemærket i den her gruppe.

Er det ikke typisk at Mac-folket næsten ikke kan score points fordi der aldrig er nogen, der har Mac problemer... HHRRMMMPPHHH....

Bortset fra det. Svarene du har fået er ganske korrekte. Hvis din Mac har IDE port kan du sagtens bruge en IDE disk. Hvis din Mac har SCSI port kan du sagtens bruge en SCSI disk.
Stort set alle IDE/SCSI kort og IDE/SCSI diske er bagud kompatible hvilket vil sige at lige meget hvad man propper i, så tilpasser den nyeste sig til den ældste...
Avatar billede fico Nybegynder
12. maj 2000 - 22:00 #7
Jeg er ikke den store Mac freak, men en ven hjalp mig:
Det kan man p=E5 sin vis godt .. Da MAC computere som regel bruger SCSI =
harddiske. S=E5 skal du bare have en SCSI adapter i din maskine. Og =
vupti har du mere harddisk plads.

Men der er altid et MEN

Man vil ikke v=E6re istand til at l=E6se data p=E5 harddisken - Og s=E5 =
er man lige langt. Det har noget at g=F8re med den m=E5de de to =
oprativsystemer h=E5ndterer lageringsmedier (HDD, FDD) - PC'ere som =
k=F8rer Windows 3.x/9x/NT benytter enten FAT16, FAT32 eller NTFS.
Hvilket system - Eller rettere hvad det hedder p=E5 Mac m=E5 du ikke =
sp=F8rge mig om.

Hvis du skal flytte data fra PC til Mac eller omvendt kan det anbefales =
at du bruger CD-ROM'er, det er let og billigt (hvis man har en =
br=E6nder) - Du skal bare huske at br=E6nde i ISO-9660 format, s=E5 kan =
begge maskiner l=E6se dem.

Fico
Avatar billede danfoss Nybegynder
24. maj 2000 - 12:19 #8
Hej Fico

Det er lidt noget sludder du skriver, for i og med Mac kører SCSI, så skal du ikke have en scsi-adapter...  Egentlig burde vi vide hvilken mac-type der er tale om, for ellers bliver et fyldestgørende svar bare til et skud i tågen.
Ældre mac'er kan udstyres med et dos-kort, der kort fortalt kan afvikle pc-programmer på mac'en - altså to computere i et kabinet.
Fra dette kort kan du på forskellig vis sætte harddiske på - men igen, hvilken mac taler vi om???
Avatar billede wagonpbo Nybegynder
10. juni 2000 - 23:35 #9
Jeg har netop monteret en 20,4 GB IDE-disk fra Western Digital på min iMac DV 400 SE, og det fungerer ganske glimrende. Det er en stor fordel, da vi Mac-ejere så på linie med de på nogle områder heldigere wintel-ejere kan gå ind på www.edbpriser.dk og finde den billigste udbyder. Mac-forhandlerne er jo ikke ligefrem berømte for deres lave priser på udstyret - her i Danmark. Du kan evt. gå ind på Apples hjemmeside under hardware guiden, og finde ud af, hvilke producenter Apple har "godkendt".
Avatar billede dorkstar Nybegynder
27. september 2000 - 14:40 #10
Opsummering:
Alle grå Mac\'er (undtagen visse \"usle\" Performaer) køre med indbygget (På motherboardet) SCSI. I den første serie (blå/hvide) G3\'ere findes visse topmodeller med SCSI som standard, men her drives SCSI-kæden af et PCI-kort. De ny G4\'ere findes som standard kun med ATA (IDE)-diske, men bestiller man via AppleStore eller hos en aut. Mac-forhandler, kan man få maskinen leveret med SCSI-kort og disk.
Husk også, at den lille (400 Mhz single processor) G4 kommer med en halvslatten 5400 RPM disk, mens 450 og 500 MP modellerne leveres med en OK 7200 RPM disk.
Avatar billede mathis_nybo Nybegynder
21. oktober 2000 - 20:47 #11
Stort set det samme, min iMac bruger IDE og her kan den ikke bruge SCSI.
Men tag og Ring til ecommit as, deres adrsse er
www.ecommit.dk
De ved alt om det og kan sagtens sælge dig en.
Avatar billede topsy Nybegynder
27. december 2000 - 20:58 #12
Ja, det er no\'et sjovt no\'et.
De fleste Mac ejere tror jo (det gælder osse mig
selv indtil for nylig) at \'man\' skal handle hos
Mac autoriserede, når man skal ha\' f.ex. ny printer.
Forleden købte jeg 128 MB SD PC 100 Ramklods til
min G3 for skide 579 kr.
Det eneste der i princippet i en Applecomputer er
Appels eget er CPU\'en & arkitekturen. Spread the
news!!
Forleden købte jeg dog en Sony IDE brænder. Den
gik umiddelbart igang med at spille en audio CD
men fik noget hikke, da Toast skulle prøve at finde
drevet, d.v.s den gjorde det men meldte uaut.driver
Nå, men brændte gjorde den da osse, men kun een
session, de næste brændte den godt nok(disk info)
men uden symbol på skærmen, såee....der er gået
retur. Det er noget med Apples CD/DVD driver, men
hvad ved jeg ikke. Nu køber jeg et FireWirePCI kort
og arbejder den vej rundt. Tja, det var vel en kom-
mentar.
Avatar billede radisen Nybegynder
09. januar 2001 - 11:34 #13
Nu da vi er helt væk fra starten....så har jeg selv tumlet lidt med \"PC\" SCSI CDrommer på min MAC, uden alt for meget held. Man skal vist en skifte firmware (kan sikkert findes på nettet) - en MAC CDrom bliver jo først \"synlig\" når en CD lægges i - modsat PC\'en
Avatar billede styxx Nybegynder
04. marts 2001 - 19:08 #14
Ja, harddiske i PC og Mac er ens, men skal selvfølgelig formateres til de respektive systemer.
Avatar billede fleth Nybegynder
07. marts 2001 - 23:21 #15
ja