Avatar billede plambo Nybegynder
02. februar 2002 - 13:59 Der er 15 kommentarer

Ga-Joler afhængighedsskabende?

Hej.
Både Ga-Jol, Läkerol, Delfol og Spunk indeholder en "phenyalaminkilde" - dem som gør at hvis man spiser mange pakker i træk, virker det som afføringsmiddel.
Er denne phenylaminkilde også afhængighedsskabende?
Hvis nogen har URL'er til steder om denne kilde, vil jeg være meget taknemmelig.
Avatar billede stupidity Nybegynder
02. februar 2002 - 14:03 #1
Underligt spørgsmål:)

Nej det er ikke afhængighedsskabende
vedmindre du tænker på lysten til flere
så er det måske
Avatar billede plambo Nybegynder
02. februar 2002 - 14:05 #2
jeg tænker _ikke på psykisk afhængihed men er der noget i gajoler, delfoler, osv. som er afhængighedsskabende (af kemiske stoffer)
Avatar billede stupidity Nybegynder
02. februar 2002 - 14:08 #3
Nej ifølge vetarinærministeriet må slik ikke indeholde
stoffer du bliver afhængig af og jeg jeg vil skyde på at de tjekker
det før produktet blive tilladt at sælge men jeg kan ikke lige finde direkte links til sider om det
men prøv at kontakte vetarinær ministeriet
Avatar billede plambo Nybegynder
02. februar 2002 - 14:11 #4
det er bare fordi jeg æder 3 pakker om dagen :-( sådan ca. :-(
Avatar billede stupidity Nybegynder
02. februar 2002 - 14:20 #5
det må være en dyr fornøjelse
Avatar billede plambo Nybegynder
02. februar 2002 - 14:25 #6
Når der tilbud 3 pakker for 15.
men jeg ryger heller ikke :o)
Avatar billede dex_dexter Nybegynder
02. februar 2002 - 14:42 #7
/me har det samme med cola....
jeg kan godt holde op, men har slet ikke lyst.
Avatar billede prodic Mester
02. februar 2002 - 14:43 #8
L-TYROSIN
* forekommer naturligt i gammel ost, øl, vin, modne bananer, avocados, marinerede sild og kyllingelever
* ved mangel på tyrosin øges kroppens behov for phenylamin

mangler du noget i din kost?
Avatar billede plambo Nybegynder
02. februar 2002 - 15:09 #9
prodic > gammel ost: intet øl: meget vin: meget modne bananer: mange avocados: mange marinerede sild: en gang imellem kyllingelever: tit

Men hvor læste du det?
Avatar billede plambo Nybegynder
02. februar 2002 - 15:13 #10
Men hvad er phenylamin egentlig?
Avatar billede ztyxx Nybegynder
02. februar 2002 - 15:15 #11
fundet på http://www.edta.dk/aminosyrer.html#phenylalanin

L-PHENYLALANIN
* forekommer naturligt i næsten alle almindelige proteinkilder: oksekød, kylling, fisk, æg, sojabønner, hytteost og mælk
* bruges af hjernen i dannelsen af neurotransmitteren noradrenalin.
* forløber for tyrosin
* bruges i behandlingen af depressioner
* fremmer indlæring, hukommelse og reaktionstid
* virker appetitnedsættende
* er smertestillende
* til dannelsen af noradrenalin bruges foruden tyrosin kobber, jern, vitamin C, vitamin B6 og ilt
* sødestoffet aspartam er dannet af en kombination af phenylalanin og aminosyren aspartatsyre
Avatar billede prodic Mester
02. februar 2002 - 15:17 #12
Fandt det her :

http://www.edta.dk/aminosyrer.html#tyrosin

ztyxx->Og så er der forskel på phenyalamin og phenylalanin - det staves bare næsten ens. :-)
Avatar billede ztyxx Nybegynder
02. februar 2002 - 15:18 #13
ups så det ikke lige, hehe, ohg jeg der selv er ansat i et medicinalfirma *DOH*
Avatar billede plambo Nybegynder
02. februar 2002 - 15:28 #14
tak for det ztyxx og prodic kan i lige droppe et svar? ;-)
Avatar billede ztyxx Nybegynder
02. februar 2002 - 16:56 #15
skal ikke have point, lav selv et svar og behold dem du ville gi´ mig :-)