Avatar billede aspwannabie Nybegynder
01. februar 2002 - 22:34 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Hub Vs Switch?

Aloha!

SITUATION:
I vores eget lille private netværk bestående af 3 computere og 1 hub har vi oplevet en del hastigheds/stabilitets problemer. Computer A kan f.eks. finde på at "fryse" under en uploadning selvom det kun er Computer B som er tændt.

SPØRGSMÅL:
Hvis man udskiftede hub'en med en switch for at undgå broadcasting, ville man opnå en fordel? Hvis ja så uddyb venligst ;-)

Rgs Me
Avatar billede rkhdk Nybegynder
01. februar 2002 - 22:37 #1
HUB => Multiport repaeater, broardcaster på alle porte! og dele forbindelsen op (eks 10 bruger på en 100Mbit hub = 10Mbit til hver bruger ca)

Switch => Multiport Bridge, broardcaster kun een gang, derefter kender den adresserne, og broadcaster ikke mere (kun ved nye PC).. og den levere 100Mbit til HVER PC hvis det er en 100Mbit Switch!
Så JA der er 99% af gangene en fordel med en Switch!
Avatar billede berg Nybegynder
01. februar 2002 - 22:38 #2
Broadcasting? hvad menes med det?

Nå, men fordelen er helt klart, at i hver især kan overføre med eks. 100 mbit. fra og til switchen, og ikke dele de 100 mbits i 3 hvis i alle overfører. I vil altså opnå en højere gennemsnitshastighed hver, såfremt mere end en overfører.
Avatar billede rkhdk Nybegynder
01. februar 2002 - 22:41 #3
Broadcast, når en node sender den samme pakke (netværktet er jo opdelt i 7 lag (OSI modellen), og hver maskine skal "samge" på pakken, og se om den er til sig eller om det er til en anden, hvis det ikke er til den selv, bliver den smidet ud på netværket igen, og den næste "samger" på den.. osv.. på den måde støjer den..

med en Switch, har du en route tabel.. efter nogle få gange ved Switchen hvilke maskiner der på netværket.. og sender pakken til den rette PC først og man undgår støj (som sløver netværket!)
Avatar billede soreno Praktikant
01. februar 2002 - 22:45 #4
Kunne du ikke låne en switch for at prøve om det kører bedre (jeg tænker på computer A), det kunne nemlig godt være et software problem, der ikke kan løses ved at bruge en switch.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
01. februar 2002 - 22:45 #5
Problemet er måske bare et defekt netkort, der "støjer". Der
er vel mere fidus i at udskifte det.

Prøv at tage ledningen fra B når A fryser.
Avatar billede soreno Praktikant
01. februar 2002 - 22:51 #6
rkhdk> frames (du kalder dem pakker..) bliver ikke sendt ud på netværket igen, hvis ikke det er korrekt modtager (jow, hvis det er token ring vi snakker om, men det tvivler jeg på..). Alle modtager framen (ethernet) og hvis den ikke den er til den aktuelle maskine smider netkortet pakken på de evige bitmarker, eller ryger den videre op gennem lagene.
Avatar billede rkhdk Nybegynder
01. februar 2002 - 22:53 #7
soremo => sådan har jeg ikke lært den!
Avatar billede soreno Praktikant
01. februar 2002 - 22:54 #8
rkhdk>hmm, du har lært forskellen på token ring og ethernet?
Avatar billede rkhdk Nybegynder
01. februar 2002 - 22:55 #9
Øhh ja.. jeg ved godt hvad token ring er.. "stafetten"

Men jeg fik at vide at den blev sendt vidre.. og ikke slettet..
Men det kommer jo an på hvilken lærer man har ;o)
Avatar billede soreno Praktikant
01. februar 2002 - 23:04 #10
fra ccna semester 1 - kap 7.3.1
Both Ethernet and IEEE 802.3 LANs are broadcast networks. This means every station can see all of the frames, regardless of whether they are the intended destination of that data. Each station must examine the received frames to determine if they are the destination. If so, the frame is passed to a higher layer protocol within the station for appropriate processing.
Avatar billede rkhdk Nybegynder
01. februar 2002 - 23:05 #11
Hmm.. er kun nået til kap. 5 i CCNA ;o)
Avatar billede soreno Praktikant
01. februar 2002 - 23:08 #12
ok ;)
Avatar billede aspwannabie Nybegynder
02. februar 2002 - 15:42 #13
Jeg tror jeg prøver at skifte til en switch - det kan kun blive bedre...suk. Takker for alle svarene jeg skal nok lige fortælle om skidtet virker bedre med en switch. l8r

Rgs Me
Avatar billede rkhdk Nybegynder
02. februar 2002 - 19:07 #14
Takker for pointz! ;o)