Avatar billede BacceDK Juniormester
01. februar 2002 - 20:33 Der er 30 kommentarer og
1 løsning

problem efter skift af bundkort

jeg har i dag skiftet det gamle kort ud med et nyt, som nu er blevet et asus kort, meen har mega probs
da jeg satte det hele i og startede den gik det finno jeg gik straks i bios og fik den til at finde mine drev, derefter safede jeg bios og computeren gik kold...!
whyyyy ?? det eneste jeg gjorde var at få den til at finde min hdd og mine cd rom skermen kan jeg ikke få tændt og den får kun hdd til lige at rotere og så sker der ikke mere :-((
tlzz helt en eller anden.
forresten det er en AMD TB 1400 mhz og kører fsb på 133
Avatar billede jnj79 Nybegynder
01. februar 2002 - 20:42 #1
Muligvis er der kommet problemer med din ram. Hvis du har flere ram klodser i, så prøv eventuelt at fjerne en af dem.

Med venlig hilsen
Jacob
Avatar billede retaxes Nybegynder
01. februar 2002 - 20:50 #2
hvis du har installeret WinXP skal du ikke regne med at det kører uden videre, det accepteres ikke af XP
Avatar billede retaxes Nybegynder
01. februar 2002 - 20:50 #3
XP skal sansynligvis installeres på ny.
Avatar billede BacceDK Juniormester
01. februar 2002 - 20:58 #4
jeg har kun en rak klods i
og nej jeg kører ikke XP
desuden ville det jo ikke have meget med sagen at gøre, da den jo ikke engang loader bios.
skermen bliver slet ikke tendt på noget tidspunkt
Avatar billede retaxes Nybegynder
01. februar 2002 - 21:06 #5
hvordan kan du komme i bios når den ikke loader bios?
Avatar billede jnj79 Nybegynder
01. februar 2002 - 21:32 #6
Det lyder meget mærkeligt. Hvis der er fejl i et stykke hardware kan det sagtens resulterer i at den går død inden bios. F.eks. ved ram, men det kan også skyldes andre hardware komponenter. Grunden til at jeg netop siger at det kan være et ram modul, skyldes at jeg netop har lavet en computer med et ASUS SCSI bundkort hvor der var samme fejl og her var det rammen. Hvad med dit tastatur har du prøvet at bytte det ud? Blot en anden ide.
Avatar billede BacceDK Juniormester
01. februar 2002 - 21:40 #7
retaxes ikke for at være uhøflig meeeen som står skrevet i selve spørgsmålet, så har jeg da det hele var sat i værret i bios og alt virkede, men da jeg gæmte bios gik alt kold, og det eneste jeg havede ændret var at jeg havede fået bios til at genkende mine diske

jnj79 som den står nu er det eneste der er i computeren et grafik kort
meen som sagt det kan jo hverken være ram eller anden hardware da den jo virkede før jeg gæmte bios.
meen jnj79
du siger at du lige har rodet med et asus kort ??
jeg har siddet og kigget i manualen, og min opfattelse af når man skal resætte chmos så skal man bare tage bateriet ud ?? er det helt korrekt ?? jeg mener bare normalt kan man flytte en jumber i 10-20 sec og så er det gjordt ???
Avatar billede BacceDK Juniormester
01. februar 2002 - 21:41 #8
hvor stor sandsyndlighed er der for at det pisse board måske har brændt cpu'en af ???
Avatar billede jnj79 Nybegynder
01. februar 2002 - 21:51 #9
Kan ikke desværre ikke vejlede dig har aldrig rørt ved chmos. Det eneste at jeg ved er at du skal passe rigtig godt på da en eventuel fejl i bios ikke kan laves selv. Derfor ville jeg droppe projektet hvis det ikke blot er hardware konflikt (Ram kan godt gå istykke fra det ene øjeblik til det andet). Find det stykke hardware som er istykker, enten bundkort, processor eller rammen, dette kan kun findes ved at prøve sig frem og have en anden AMD TB 1400 mhz og kører fsb på 133 hvor det kan testes i, en efter en.
Avatar billede retaxes Nybegynder
01. februar 2002 - 21:57 #10
nå, jeg var ikke klar over at den gik kold efter at du har været i bios.

Jeg kan fremkalde en lignende fejl hvis jeg går ind i bios og overklokker den til fuld speed.
Så skal jeg resætte bios for overhovedet at komm i gang igen.
Avatar billede jnj79 Nybegynder
01. februar 2002 - 22:02 #11
OK, nu bliver jeg forvirret.

Mine svar går på at du "indata" har en maskine der går kold inden bios?

Hvis det er som retaxes skriver en fejl efter bios, så kan jeg kun give retaxes ret i at du skal lave formaterer harddisken.
Avatar billede BacceDK Juniormester
01. februar 2002 - 22:08 #12
nej nej
som jeg har forklaret...!
1 jeg skiftede boardet.
2 jeg startede maskinen (det gik finno)
3 jeg gik i bios
4 jeg fik den til at finde mine diske
5 jeg trykkede på save & exit
6 pisset gik i sort og skermen slukkede
7 nu vil den hverken det ene eller andet

mere klart kan jeg altså ikke forklare det
Avatar billede retaxes Nybegynder
01. februar 2002 - 22:14 #13
med fare for at gentage mig selv, har du resat din bios
Avatar billede BacceDK Juniormester
01. februar 2002 - 22:18 #14
har prøvet, men har også spurgt om det var det rigtige herinde i dette spm
det jeg kan få ud af manualen er at jeg skal pille det lille flade bateri ud og smide det i igen ??? ingen kunne bekræfte det.
og hvis dette var rigtigt, så er det prøvet uden held sel.f
Avatar billede retaxes Nybegynder
01. februar 2002 - 22:22 #15
jeg har set en gang imellem at nogle bios fabrikanter råder til at batteriet er ude i længere tid, 20 minutter.
Selv foretrækker jeg at flytte den jumper der sidder lige ved siden af batteriet.
Avatar billede BacceDK Juniormester
01. februar 2002 - 22:28 #16
retaxes, der sidder slet ingen jumber, og mener også selv at det er sådan man gør det, men der er slet ikke oplysninger om nogen jumber i forbindelse med at resætte bios..! :-(( i manualen sel.f

men ud over der, så har jeg nu prøvet at sætte mit gamle board i igen og det virker heller ikke mere...!  hmm mon ik det skulle være 1 stk død cpu ???
har bare et spm ??? hvordan faen kan et bundkort brænde en cpu af uden at man ændre i volt ????
Avatar billede jnj79 Nybegynder
01. februar 2002 - 22:31 #17
God fornøjelse, jeg vil blot refererer til mit svar fra
Kommentar fra jnj79

Hvilket er skrevet ud fra det problem som du skriver fra:
Avatar billede retaxes Nybegynder
01. februar 2002 - 22:49 #18
mærkeligt med den jumper, men anyway, før du opgiver helt kan du jo, hvis du har adgang til et måleinstrument, måle om PSU kommer med de normale spændinger +5 V, -5 V, +12 V og -12 V.
Avatar billede BacceDK Juniormester
01. februar 2002 - 22:54 #19
æhhmm nu er vu dig ude et sted hvor jeg ikke er helt med ???
jeg har godt nok en fint følende måler til den slaks meen hvor og hvordan skal jeg måle det ???
Avatar billede BacceDK Juniormester
01. februar 2002 - 22:59 #20
STOOOOOP alt spikulation
jeg tror jeg har fundet fejlen, det tager dig en lille smule tid at teste men tror sku det er det
helt presis skermen der er gået på et så presist tidspunkt at man kunne tro det var noget andet
jeg har nu smidt skidtet over på en gaaaamel skerm og vupti den skerm tændte, og det var jo det den anden ikke gjorde
grunden til jeg fandt på det var at min stedmor kom forbi med en af hendes sønners computer, som jeg skulle repererer, men da jeg satte den til og den gik i fuld gang med at loade meen igen ingen skerm tændte så prøvede jeg med en anden skerm
og dahmm det virkede
såå skifter lige board igen og vender tilbage derefter
Avatar billede retaxes Nybegynder
02. februar 2002 - 00:46 #21
herligt, det vaqr jo ikke nemt at vide at skærmen var defekt.
Avatar billede BacceDK Juniormester
02. februar 2002 - 01:50 #22
nå men nu kom der jo som sagt lidt liv i den meeeen den kører langt fra
da jeg opstartede win 2000 gik der ged i den og valgte så bare at formatere mit c drev, meeen som om det var nok ? nope
når jeg så vil installere den igen læser den først alle 4 disketter og begynder derefter at kopiere fiker fra cd rom meeen så kommer der en fejl med en masse underlige tegn og en smule forklaring...! hmm
så har jeg nu prøvet med win98 og første problem er at jeg kan ikke få bios til at boote fra cd rom..! WHY det er da det eneste board jeg ikke har kunne få til det siden 486 årgangen
nå men jeg smidder så en boot disk i og derefter skriver install på mit cd rom drev
og dette vil den sku heller ikke
nu kommer den også med en fejl alla " den har fundet noget komprimeret enhedsfil, ELLER en cachelagerfunktion
og så kommer spørgsmålet så HVAD HELEVED ER DET OG HVAD GØR MAN VED DET ?????
er Asus virkelig noget så opreklameret LOR... BIIIB eller er det den vildeste mandag på en fredag aften ??
plzz kom med lidt indput inden kortet ryger ud fra 3. sal
Avatar billede retaxes Nybegynder
02. februar 2002 - 13:05 #23
rolig nu, prøv nu først at Loade Default Setup, og når det er gjort får du maskinen til at boote på din CD, sæt win2k i og start maskinen, husk at trykke på en kanpe når den siger at der er en CD i drevet, så skulle installationen gerne gå i gang.
Avatar billede retaxes Nybegynder
02. februar 2002 - 13:07 #24
på Awar bios går du ind hvor der står Bios Features Setup og finder stedet hvor der står Bott Sequence, brug Page Down til der står CD/A/C - husk Save&Exit
Avatar billede BacceDK Juniormester
02. februar 2002 - 15:18 #25
Hejsa igen alle sammen
for lige at gøre status over hvad der er sket skriver jeg lige
retaxes den måde du forklarer om bois opsætning er den standart metode næsten alle har, meeen det er slet ikke i stil med dette boards opsætning, men har dog fået den til det langt om længe
men ud over det, så har jeg værret nede og bytte kortet, da forhandleren mente der var fejl på kortet, meen det her nye gør det også :-((
jeg har nu deaktiveret alle cache's på cpu'en og det ladder dog også til at virke, meen da det gøre den langsommere end en 286 maskine kan jeg endnu ik sige om det vil lykkedes, den har nu kopieret installations filerne ind på disken oh står med et "win 2000 starter" vindue, meen den loader vist ikke rigtig noget sååå
Avatar billede retaxes Nybegynder
02. februar 2002 - 15:58 #26
du skal da ikke slå cachen fra i bios, det kommer jo til at tage en evighed at få installeret.
Avatar billede BacceDK Juniormester
02. februar 2002 - 16:33 #27
ja det fandt jeg også ud af, meeen det var det svar jeg fik af computeren,
altså at jeg skulle slå det fra.
men jeg har nu fundet fejlen
Asus har simpelthend lavet et bundkort til AMD thunderbird og duron prosessore, MEN biossen kunne ikke uderstøtte thunderbirt prosessore...!
hmm smart ikke ???
så en ny installation af nyeste bios hjalp så på problemet
meen i skal alle have tak for hjælpen.
retaxes og jnj79, gidder i lige smide et svar ?? så får i point for tolmodigheden
Avatar billede retaxes Nybegynder
02. februar 2002 - 17:29 #28
det gør vi da, og det var jo ikke nemt at vide det med Asus, som er et af mine favoritter.
Fortsat held og lykke med foretagendet ;o)
Avatar billede retaxes Nybegynder
16. februar 2002 - 12:31 #29
takker for pointene!

www.fotx.net/retaxes
Avatar billede BacceDK Juniormester
16. februar 2002 - 12:34 #30
selvtak :-))
er ved at få lukkede glemte spm ned
Avatar billede retaxes Nybegynder
16. februar 2002 - 12:38 #31
lyder godt ;o)