Avatar billede maskinen2000 Nybegynder
31. januar 2002 - 14:38 Der er 2 kommentarer og
2 løsninger

WUftp og brugere/rettigheder & "toplevel adgang"

Hej Jeg er en newbee indenfor Linux området. Jeg har en RH 7.2 med Apache og WUftpd ftpserver installeret.

Jeg har oprettet en bruger X og givet ham mappen /var/www/x

1. Jeg kan godt connecte via ftp til mappen /var/www/x men jeg kan ikke oprette mapper eller lign. Det ligner noget med at bruger "x" ikke har rettigheder til dette. Hvordan giver jeg denne bruger de rettigheder?

2. Når bruger "x" ftpér til linux maskinen. Så kan han bare bruge "parent directory" og komme helt tilbage til /  ... Hvordan sikrer jeg mig at vedkommende har /var/www/x som "øverste nivau" han kan komme til?`

Som tillæg skal jeg lige sige at wuftpd er konfigureret via KDE grafisk frontfidus. Hvis jeg skal ændre noget i en konfig fil ved jeg altså ikke hvor jeg finder denne :o)

Mvh
Michael
Avatar billede langbein Nybegynder
31. januar 2002 - 17:46 #1
1. Det har nok noe med brukerrettigheter å gjøre. Hvis dette er til hjemmebruk og sikkerheten ikke spiller all verdens rolle så kan du kjøre kommando i kommandovindu "chmod 777 filnavn" (eller var det chmod filanvn 777, husker ikke 100 % sikkert)
2. Å hindre bruker å se mer en eget dir ved bruk at wuftp er ikke helt enkelt.
chmod 777 medfører i prinsipp at alle brukere har alle rettigheter i forhold til directory og / eller filer. chmod kan kjøres både for dir og for fil(er)
Avatar billede machine Nybegynder
02. februar 2002 - 01:20 #2
Hej jeg tror ikke du kan få den til og lade være med og få den til og gå tilbage i dir'sne så skal du lave sikkerhed på alle dine mapper og det bliver noget rod ! og desunden har du meget svært ved som alm bruger og skade nogen ting!
jeg mener det er i /var/www/html apache kigger.
men vis det kun er dig der logger på den
kan du bare sige: chomd 777 /var/www/html
og så skulle X uden problemmer laver nye mappe og lægge filer ind.
og det er console du skal skrive. (vend dig til det)
Avatar billede maskinen2000 Nybegynder
02. februar 2002 - 03:14 #3
ok takker
Avatar billede clokspl Nybegynder
03. februar 2002 - 01:52 #4
Hvis du var rigtig smart droppede du det der WUftpd og så på hvad glftpd kan gøre for dig.
Jeg havde ca de samme problemer som dig, og fandt ud af hvis jeg ville have en ftp deamon på min server måtte det være noget andet end wuftpd.
glftpd conf og opsætning minder meget om de programmer der er til windows (bortset fra at den 1. ikke kan gå ned 2. det hele foregår grafisk og 3. den er MEGET advanceret)

Man kan hente et prgram der gør det lidt nemmere at styre den (fra windows).

Smut der ind og se

http://www.glftpd.org

Jeg ved ikke om det er en trøst, men jeg har fået at vide at glftpd er lavet af warez-folk, til warez-folk som skal bruge den til warez. Det fremgår da også lidt i deres readme.
Hvis der skulle gå lort i det vil jeg gerne prøve at hjælpe!

- clokspl