Avatar billede nof Nybegynder
30. januar 2002 - 22:54 Der er 4 kommentarer og
2 løsninger

Hvilken CPU-køler?

Hej,

jeg skal til at købe ny computer, men er stærkt i tvivl om, hvillken køler jeg skal vælge.

Køleren skal kunne dens primære opgave, at køle CPU'en ordentligt og så må den helst ikke larme ret meget.

Den processor jeg skal have bliver en AMD Athlon Thunderbird 1200 MHz 266 FSB, selvfølgelig socket A.

Jeg er før blevet anbefalet at købe en Thermaltake køler, men har fundet ud af at de er svære at på- og afmontere og at, hvis man er uheldig, kan komme til at smadre professoren eller bundkortet. Er der noget i dét? Hvis en Thermaltake er det bedste bud på mine ønsker er det ovenstående dog en bagatel.

/nof
Avatar billede martal. Nybegynder
30. januar 2002 - 23:23 #1
http://edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1724637917
den vidst være en af de bedste på markedet.

Der er altid en risiko for at CPU kernen bliver knust nå man sætter køler på!
Avatar billede norleaf Nybegynder
30. januar 2002 - 23:36 #2
Hej!

Jeg bruger selv en ældre model Thermaltake køler. Den er ikke længere på markedet, men er ikke så meget anderledes end deres Viking model. Den kan jeg godt anbefale. Min egen er temp. styret, og med mine to lownoise kabitnetblæsere (dvs. 2 som kører meget langsomt ift. alm. blæsere) , kører cpu blæseren ret lave omdrejninger (2700rpm) og siger næsten ingenting.

Jeg prøvede engang at sætte min TT cpu køler til at køre med 4700rpm. Der larmede den mere end en DC10'er som lander.

Alternativt og hvis du har mange penge, så køb en noisecontrol silvorado. Den er 100% lydløs og klarer selv de varmeste overclockede processorer. Den er lavet til at være let at tage af og på, da dette anbefales (læs: er nødvendigt) ved transport af PCen. Den koster ca. 560,-

Omkring det med at smadre cpu'en; da jeg i sin tid monterede min TT køler, voldte det mig noget besvær. Den smuttede for mig et par gange, og det var med krydsede fingre, da jeg tændte for PCen, men alt virkede trods min klodsethed. Jeg tror man skal være ret klodset og ret brutal for at smadre sin CPU.
Avatar billede martal. Nybegynder
31. januar 2002 - 01:21 #3
Man behøves nu ikke at være særlig brutal eller klodset for at smadre sin CPU når sætter køler på en CPU, og specielt ikke når der er tale om en AMD...!
Avatar billede segalt_2000 Nybegynder
31. januar 2002 - 11:10 #4
På AMD hjemmeside, har du deres anbefaling af coolere.

http://www.amd.com/us-en/Processors/TechnicalResources/0,,30_182_869_1039^1050,00.html

Jeg kan anbefale: Coolermaster DP5-6I11A-A1 - forholdsvis lydløs og rigtig god. Er du bange for en for varm pc (f.eks. hvis den er proppet med harddiske, brænder, cdrom etc) så installer ligeledes en kabinetkøler.
Avatar billede norleaf Nybegynder
31. januar 2002 - 13:22 #5
Martal > Det kan da godt være at jeg bare var heldig :)
Avatar billede norleaf Nybegynder
01. februar 2002 - 00:18 #6
Jeg har hørt om en cpu køler, som blot består af store spiralformede køleribber, og som alene bruger luftgennemstrømningen fra kabinetblæsere til at aflede varmen... har I hørt om sådan en blæser og hvor kan man finde nogle specs. og tests på den?