Avatar billede steinlein Nybegynder
30. januar 2002 - 19:49 Der er 6 kommentarer

Grafikkort / skærm i win98 anden udgave

Hej!

Jeg har et utroligt irreterende problem med win98.
Problemet er at jeg ikke kan ændre skærmopløsningen til mere end 640x480 i 16 farver (!).

Jeg har prøvet alt - det skal lige siges at det har virket før i tiden, men så fik jeg win2k og xp og derfor røg win98 ud igen. Men jeg står og skal bruge det til nogle spil så vil gerne have det tilbage igen.

Hvad har jeg prøvet ?
Jeg har prøvet gamle og nye skærmdrivere til win98. Installeret drivere til agp porten.
Drivere til bundkortet.
Drivere til mus og andet tilbehør.

Der er ingen konflikter med andet hardware. Hvis jeg ændrer skærmopløsningen kommer den tilbage til windows og siger at der er en konflikt mellem skærmkort og dit hardware.

Så det må vel være der problemet er ?

Men jeg har jo næsten prøvet alt.... :|

Jeg har ikke noget gammelt grafikkort jeg kan se om virker istedet for, hvis der er nogen der tænker på det.

Skærmkortet er et ASUS 7700 Deluxe Geforce 2 GTS.
Monitor: Targa TM4296-1 understøtter 1600x1200
Bundkort: ASUS A7pro med nyeste BIOS.

Håber der er en der kan løse det.

Med venlig hilsen

Christian
Avatar billede carbonic Nybegynder
30. januar 2002 - 20:05 #1
Hvis du har netkort i din computer eller andre ting i dine pci eller agp porte skal de ikke være lige oppe af hinnanden så hvis du har et netkort kan det hjælpe at flytte det ned på den anden nederste pciport.

Ellers kunne du prøve fjerne driveren til dit skærmkort og installere det igen og se om det er væk.
Avatar billede steinlein Nybegynder
30. januar 2002 - 20:50 #2
Virker heller ikke...

der var nok plads imellem.

Jeg kører win98 og win2k på samme maskine, men da jeg formaterede for ikke så længe siden installerede jeg win98 først for at se om jeg kunne undgå det problem her, men det lykkedes ikke.

Win98 og win2k er installeret på hver sin harddisk.
Avatar billede johnstigers Seniormester
30. januar 2002 - 21:09 #3
det er ikke skærmdriveren den er gal med - det er driveren til grafikkortet der er ikke eksisterende.
Hent denne driver så virker det: http://www.tweakup.dk/fil_arkiv/MzB0aCBKYW51YXJ5IDA1OjIwOjAx/driverlib/fisk/nvidia/23xx/WIN98_ME_2312_.EXE
Avatar billede steinlein Nybegynder
30. januar 2002 - 21:33 #4
Virker heller ikke - samme problem - den får aldrig indlæst skærmdriverne hver gang windows starter.

Ved bare ikke hvorfor den ikke gør det.

Maksimum, HVIS der er installeret nogle drivere er stadig maks. 1024x768, men hvis man vælger den så genstarter computeren og når den kommer tilbage igen så er det IGEN 640x480 i 16 farver.

Den siger at der var en konflikt med valgte oplæsning og hardware. :(
Avatar billede johnstigers Seniormester
30. januar 2002 - 22:17 #5
pst...
Det er IKKE skærmdrivere den er gal med - det er grafikkortdriverne.
Avatar billede steinlein Nybegynder
30. januar 2002 - 22:41 #6
Nå ja - som du siger - grafikkortdriverne - det er dem den aldrig får indlæst når windows starter.

:)
Men det virker stadig ikke :|