Avatar billede morpheus Nybegynder
09. maj 2000 - 10:03 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

SUB domæne ....

Hej !

Er der nogen her der ved hvordan man opretter et subdomæne på IIS 4 ?

Eks.
www.mitdomæne.dk (<- Overordnet)
www.test.mitdomæne.dk (<- Subdomæne )

<//morpheus\\>
Avatar billede phylox2 Nybegynder
09. maj 2000 - 10:04 #1
Lige med på en lytter :)

Hvad for et webhotel har du ? eller er det egen server ?
Avatar billede fumes Nybegynder
09. maj 2000 - 10:12 #2
Hvad med DNS'en er det opsat, for det er det vigtigste - at rette det til i IIS'en er ikke noget problem...
Avatar billede morpheus Nybegynder
09. maj 2000 - 10:17 #3
Jeg har fysisk access til serveren !

DNS ER opsat
Den har egen fast IP, og kører med et domænenavn nu !
Avatar billede nej Nybegynder
09. maj 2000 - 10:22 #4
Du skal ind i DNS og lave en ny host. Og så skal IIS'en have en ny site der skal have en virtual header. Jeg har lige set en lave det i dag, så bær lig over med mig hvis det er lige afsporet ikke noget jeg har den store erfaring med, men vil da gerne prøve at hjælpe :-)

Mvh Emil
Avatar billede morpheus Nybegynder
09. maj 2000 - 10:26 #5
Kan du ikke prøve at lave en guide ?

1) Gør dit
2) Gør dat
osv...
Avatar billede fumes Nybegynder
09. maj 2000 - 10:29 #6
For at sætte et site op gør du som normalt, jeg gennemgår lige:

Du starter "Internet Service Manager" - "Management Console"
Højreklikker på dit servernavn
Går ned på "New" og vælger "Web Site"
Skriver en beskrivelse "www.test.domæne.dk" - Trykker "Next"
Vælger din IP adresse - og lader posten være på port 80
Så angiver du biblioteket hvor filerne skal ligge "d:\www\www.test.domæne.dk\"
(Husk at biblioteket SKAL være oprettet....)
Der skal være hak i "Allow anonymous access to this web site"
Næste billede
Adgang - Hvis du skal køre ASP så skal der ydeligere kryds i "Allow execute access"
Finish

Nu kommer det specielle....

Sitet står som stoppet, og du kan ikke starte det nu idet der allerede er et site der kører på den IP adresse - så nu gør du følgende:

Højreklikker på dit nye site (Skal også gennemføres på det gamle) - vælger "properties"
Ud for IP address er der er en knap der hedder "Advanced" tryk på den.
Klik på din Ip-adresse  og vælg "Edit"
Nederst er der et felt der hedder "Host Header Name" - her kal dit DNS entry stå "www.test.domæne.dk"

Det er det sidste der gør forskellen - dette betyder at dette site fastgøres til alt der kommer til DNS adressen "www.test.domæne.dk"

Husk at det skal gøres på alle de sites der kører på serveren hvis du har flere DNS navne på samme IP...

Håber det hjælper - eller kom med endnu en kommentar..
Avatar billede fumes Nybegynder
11. maj 2000 - 09:04 #7
Hmmmm - Skete der bare ikke mere i denne sag???????
Avatar billede morpheus Nybegynder
11. maj 2000 - 09:36 #8
HeY Fumes !

Jeg kan desværre ikke give dig pointene da jeg ikke har mulighed for at teste det før sidst på måneden !
...Beklager...

Men helt sikkert: DET ER DIG DER FOR DEM !

...Lige et lille ekstra spm....

Er det samme fremgangsmåde på W2K Advanced Server ?

Kan man tilføje / slette subdomæner via et webinterface ?

<//morpheus\\>
Avatar billede fumes Nybegynder
11. maj 2000 - 09:43 #9
Jeg kender ikke så meget til Advances server - gik væk fra den på grund af at jeg fandt flere bugs i IIS 5.0.

Det webinterface der følger med giver fuld rådemuligheder over din IIS (Det ligget i kataloget IISADMIN) - og jeg kan ikke se hvorfor du ikke skulle kunne administrere derfra...

Mht. første spørgsmål, så gennemgik jeg det på min egen server som står ca. 30 cm. fra mig - og det skulle ikke være til at gå fejl af !
Avatar billede nej Nybegynder
11. maj 2000 - 09:56 #10
Efter min ydmyge menning er der blevet svaret korret på spørgsmålet, så pointene kunne vel godt gives :-)

Fumes: kender du til et program hvor man styre DHCP og DNS uden fysisk adgang til serveren. Kan man installere de admin programmer på en workstastion og så sidder på en anden computer i netværket? Lige som man kan med ISS admin og Exchange admin tingen? Jeg er træt af at se EDB afdelingen rende frem og tilbage til serverrummet, hehe :-)
Avatar billede fumes Nybegynder
11. maj 2000 - 10:01 #11
Når vi taler NT - er der kun Remote Desktop programmet som kan gøre dette - Linux/UNIX kan du bare telnette til...

Remote desktop programmer kunne være:

- PC Anywhere
- ControlIT
- Remote Desktop 32 (McAfee)
- Timbuktu
- NetOp (IBM)

Men bruger du én af disse programmer, kan de jo styre ALT fra deres arbejdsplads - programmerne kan jo også installeres som klienter på brugernes PC'ere og når de så har problemer kan man også løse dem fra sin plads - mindre transporttid - mere effektivitet
Avatar billede nej Nybegynder
11. maj 2000 - 10:09 #12
Ja, selvfølgelig er der remote programmer, men de tiltaler mig bare ikke frygteligt, men det er jo en smagssag :-) Der var også en der sagde at det var en sikkerhedsrisiko?

Jeg bruger selv hyena, og lurede på om der fandtes lignende programmer til dns og dhcp sjoveren :-)

Well, tak for hjælpen :-)
Avatar billede morpheus Nybegynder
11. maj 2000 - 10:13 #13
Fumes: Du får dine point nu ! :o)

Tak for hjælpen ! :o)

<//morpheus\\>
Avatar billede fumes Nybegynder
11. maj 2000 - 10:13 #14
Du kan prøve at kigge win Windows NT Ressource CD'en - måske findes der noget - jeg ved at man kan fjernadministrere brugere og grupper, så måske der findes noget til DHCP/DNS også...

Hvis de ikke er på NT Svr Ressource, kan man jo også kigge på Backoffice Ressource CD'en...
Avatar billede nej Nybegynder
11. maj 2000 - 10:18 #15
Ja, der er egentligt nok af muligheder... tak for det :-)

Mvh Emil