Avatar billede koin Nybegynder
08. maj 2000 - 22:35 Der er 29 kommentarer

Problemer med netværket

Da familien netop har købt dens anden computer, var det en naturlig ide, at lave et netværk med de to computere. Problemet er bare de ikke kan "finde hinanden". Netkort, klientprogrammer og protokoller er korrekt installeret. Hvad kan der være i vejen? Det ene netkort er et PCI mens det andet er ISA, kan det have nogen betydning? Ligeledes stiller jeg spørgsmål ved netkablet, om det har nogen negativ indflydelse på netværket, da det er 15 meter lang. Begge computere kører Windows98, dog kører den ene computer med 2. udgave af sryresystemet. Efter alt dette håber jeg der er nogen der kender svaret på dette irriterende problem.

På forhånd tak!
Avatar billede x4all_dk Nybegynder
08. maj 2000 - 22:38 #1
Mellem to compuetere skal du bruge et krydset kabel, hvis ikke du har en Hub/switch imellem. (kablet koster det samme som alm TP-kabel)

Jeg går ud fra du bruger TP-kabel.
-hvis COAX så skal du have T-stykker i begge netkort og Terminatorer i begge.

Mads Østerby
Avatar billede funstuff.dk Nybegynder
08. maj 2000 - 22:49 #2
har du husket at der skal sede et stik i enden af kablet, mener at den kalses terminator(eller sådan noget i den retning) hvis ik den er på i enderne virker det ik.. for den slutter ledningen, og så kan din com ik finde enden på kablet og bliver ved med at søge, det kan være derfor at det ik virker...

jeg havde det samme problem første gang jeg leget med et netværk..

:o)
Avatar billede x4all_dk Nybegynder
08. maj 2000 - 22:54 #3
funstuff.dk  -> se mit svar :-)
Avatar billede coolidk Nybegynder
08. maj 2000 - 22:55 #4
Der kan gå ALT muligt galt de to maskiner imellem. men...

Du siger at driver/protokoller er korrekt installereret. Er du helt sikker på at ISA-kortet er korrekt installeret. Hvis dette har en eller anden form for konflikt kan du umiddlebart ikke se det andre steder end i kontrol panel > system

Er dette ikke løsningen så kontroller hvilke protokoller der er installeret, og hvis alt andet fejler, installer en Netbeui :)

-dEnnis
Avatar billede funstuff.dk Nybegynder
08. maj 2000 - 22:57 #5
x4all_dk>>>> ja det har jeg set.. men da jeg startede med at skrive var der ik noget... men jeg var nu lidt langtid om at skrive det...

men du vinder...
Avatar billede koep Nybegynder
08. maj 2000 - 22:58 #6
I mange tilfælde skal der mange spørgsmål og svar til at få et netværk til at fungere og derfor ville det være nemmest at du kontaktede mig på ICQ eller MAIL

ICQ: 7676973
MAIL: kp@computer-service.dk
Avatar billede kren Nybegynder
08. maj 2000 - 23:03 #7
tja de har jo egentlig svaret,  men vil lige uddybe det lidt, det skulle ingen betydning what so ever ha at du kører isa/pci...    net kablet kan dog drille lidt hvis det er en dårlig kvalitet, eks. huller og lign. tjek og at stikkene er iorden, du må ikke kunne de noget "kobber"

Og som X4all sagde..  hvis det er tp skal du bruge et krydset kabel med mindre du har et hub eller switch, kører du coax skal du have en terminering i den hver ende, hver opmærksom på de kan også brænde af. så hvis det pludselig så ikk virker, kan det bare være den der er røget.

vh  //kren\\
Avatar billede wolf_ Nybegynder
08. maj 2000 - 23:27 #8
Et problem jeg har haft oplevet når 2 puterer ikke kan finde hinannen kan være at du ikke har delt drevene, hvis du ikke har delt drevene kan de ikke se hinannen.

Gå ind i Denne komputer og højre klik på dit C: drev, gå ind i deling og del drevet..
Avatar billede coolidk Nybegynder
09. maj 2000 - 00:00 #9
wolf_ Det er ikke derfor at de ikke kan finde hinanden... Derimod hvis fil og uskriftsdeling ikke er installeret kan i ikke "se" hindanden :)

-dEnnis
Avatar billede koep Nybegynder
09. maj 2000 - 00:05 #10
Under normale omstændigheder vil man altid kunne se alle computere på netværket uanset om de har noget delt eller ej
Avatar billede x4all_dk Nybegynder
09. maj 2000 - 09:55 #11
KOIN : Vi skal have mere info for at hjælpe dig det sidste stykke :-)
Avatar billede kdn Nybegynder
09. maj 2000 - 12:47 #12
Det er også en god ide hvis begge computere er tilmeldt samme arbejdsgruppe, de vil da nemmere finde hinanden.

KDN
Avatar billede kren Nybegynder
09. maj 2000 - 12:58 #13
KOIN:    Vil endnu engang  henvise til x4all, vi behøver lidt  flere oplysninger for at kunne hjælpe dig. Vi ved jo ikke præcisct hvilke kort du sidder  med, kabled og lign.
Avatar billede koin Nybegynder
09. maj 2000 - 18:14 #14
mit netkabel er ikke et krydset kabel, så jeg vender lige tilbage, når jeg har anskaffet sådan et.
Avatar billede koin Nybegynder
09. maj 2000 - 23:32 #15
da mit netkort er et gammelt ISA netkort, vil jeg stille et dumt spørgsmål, og spørge om et nekort kan blive for gammelt. Jeg bruger et coax-kabel med terminatorer i begge ender, men det virker altså ikke. Er et krydskbal en garanteret løsning?
Avatar billede koep Nybegynder
09. maj 2000 - 23:38 #16
Hvis du bruger coax kabel med terminatorer og T-stik så hjælper det ikke noget med krydskabel da det er en anden slags netværk.

Avatar billede kdn Nybegynder
10. maj 2000 - 00:43 #17
Jeg har et netkort hvor BNC-tilslutningen er "stået af", hvorimod TP-tilslutningen er OK, så hvis begge muligheder er tilstede, ville jeg nok prøve med et krydset TP, - eller også to andre kort....
Avatar billede x4all_dk Nybegynder
10. maj 2000 - 13:46 #18
BNC-stikket er nok ikke stået af, du skal bare enable det med et Konfiguratinsporgram til netkortet.

Men.... COAX er DØDT.. Få et krydset TP-kabel.

Mads Østerby
Avatar billede kdn Nybegynder
10. maj 2000 - 16:51 #19
x4all_dk>>>> Jo, det er enablet...
Avatar billede maniacdog Nybegynder
11. maj 2000 - 11:35 #20
For at finde en helt anden udvej her.

Kan du pinge den anden maskine
(Dette kan kun gøres hvis der er installeret en TCP/IP protokol)
For og bruge kommandoen "Ping" skal man først finde IP Adressen på computeren man ønsker og pinge.
Dette kan gøres ved at skrive følgende ude fra Commando prompten (man behøver ikke genstarte computeren i MS-Dos mode)

Gå ned i Start > Kør
og skriv:
winipcfg
vælg det netværkskort der er installeret og se hvad IP adresse den har.
Tag den anden computer og gå ned i:
Start > Kør
og skriv:
ping [IP ADRESSEN]
så skulle den prøve og sende 4 pakker afsted til den ip adresse. Hvis de kommer frem står der hvor lang tid den er om det og hvis de overhovedet ikke kommer frem så er det fordi der er noget galt, med eks. kablet.
(Men det kan dog være mange andre ting)

Hvis du vil ha lidt mere information så skriv det :)

MVH
-Maniacdog-
Avatar billede koin Nybegynder
11. maj 2000 - 17:47 #21
Efter en investering i et krydset kabel, kan PC1 nu se PC2. Men PC2 kan stadig ikke se PC1. Endvidere sker der det, at når PC1 går ind på PC2's computer siger den, at der ikke er adgang til computeren, og at computer- eller sharenavnet er forkert. Hvad er der i vejen.
Avatar billede maniacdog Nybegynder
12. maj 2000 - 14:20 #22
Er begge PC'er i samme arbejds gruppe?
Avatar billede koin Nybegynder
12. maj 2000 - 14:45 #23
Ja, begge pc'ere er i samme arbejdsgruppe.
Avatar billede tommyf Nybegynder
16. maj 2000 - 07:42 #24
Husk at bruge krydsede kabler som allerede sagt. Mrn har du prøvet at søge efter dem inde i start søg efter computer?
Avatar billede maniacdog Nybegynder
25. maj 2000 - 07:49 #25
Kunne du få noget svar ved og pinge den anden?
Avatar billede theguy Nybegynder
25. maj 2000 - 09:17 #26
Dette er hurtigt løst!!!!

Du skal bare investere i en lille pakke
der hedder office, der er netkort til begge maskiner, kabler, installationsvejledningen, cd osv,,,
endvidere så koster den ikke en bondegård

hvis du skulle løbe ind i som trouble
så mail mig
pkristensen@naeskom.dk
Avatar billede johannielsen Nybegynder
05. juni 2000 - 20:44 #27
All right! Tagh det lige helt køligt! Du skriver ikke om du bruger BNC eller RJ45 kabler, så jeg kommer med løsninger til begge. Hvis der i øvrigt er lys i lampen bag på netværkskortet, er det opsætningen, den er gal med.

BNC:
Der skal sidde et T-stik med terminator i hver ende. Kablerne skal sættes helt fast.

RJ45:
Hvis i har en hub, skal de kablerne bare plugges i, men har i ikke, skal kablet eller bare en del af det (hvis der er flere der er sat sammen) være af typen CROSSOVER. Ellers virker det ikke.

Hvis er opsætningen kan i prøve på den ene. Under TCP/IP ændre IP-adressen på den ene til 192.168.0.1 og på den anden 192.168.0.2. Prøv lidt af det hele. Det burde virke (jeg har rodet meget med det selv)
Avatar billede ghost10 Nybegynder
06. juni 2000 - 03:16 #28
Prøv lige at tjekke om der er installeret en bus driver så der ikke er kuk i Irq.ne har lige selv haft det problem og det hjalp
Avatar billede johannielsen Nybegynder
14. oktober 2000 - 16:39 #29
VAR DET IKKE EN IDÈ AT GIVE POINT??????????

:-( ???????????