Avatar billede henne Nybegynder
29. januar 2002 - 13:37 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Forskellen på "Shared permissons" og "Security"??

Hej,
På windows 2000 server, er der når man "Share" diske ell. folder mulighed for at sætte permissions op på grupper eller personer etc.
På et faneblad længere henne, kan man ligeledes sætte security op på disken ell. folderen.
Men hvad er forskellen på disse to ting ? Skal man bruge den ene eller den anden eller begge dele.

Hvad kan anbefales??
Avatar billede rune.rasmussen Nybegynder
29. januar 2002 - 14:08 #1
share permission er på selve sharet, dvs. om folk har adgang og om det er skrivebeskyttet eller fuld adgang.
security (også kaldet NTFS permissions) kan bruges på enkelte filer og mapper, så f.eks. en mappe i et offentligt tilgængeligt share kun kan læses af en bestemt gruppe brugere.
eller en bestemt fil som der kun er nogle udvalgte brugere der må læse/ændre
Avatar billede sonne Nybegynder
29. januar 2002 - 14:09 #2
det vil jeg også gerne vide - så jeg kikker lige med
Avatar billede henne Nybegynder
29. januar 2002 - 15:02 #3
Vil det sige at jeg faktisk ikke behøver at sætte noget specifikt under security. At jeg faktisk kan efterlade den blank, og styre det overordnet på permissions.
Avatar billede rune.rasmussen Nybegynder
29. januar 2002 - 15:06 #4
ja, det kan man sagtens nøjes med.

security er til at angive "yderligere" tilladelser under et share, men det er i mange tilfælde unødvendigt
Avatar billede goulduck Nybegynder
29. januar 2002 - 16:10 #5
Jeg vil nok holde mig til at sætte rettigheder i security!

Man skal ikke begynde at lave indstillinger i begge - så bliver det rodet!
Avatar billede rune.rasmussen Nybegynder
30. januar 2002 - 07:59 #6
ja, man skal nok passe på ikke at gøre det for indviklet for sig selv.
her på mit arbejde sætter vi fuld adgang på share permission og så sætter vi resten i security, men det er også fordi alle data er arrangeret i undermapper i sharet. så vi sætter security på mapperne.
Avatar billede thsn Nybegynder
30. januar 2002 - 16:01 #7
share permissions bruger man når man vil tilgå en delt (shared) resurce på en anden computer end den man sidder ved, shared permissions virker kun når man tilgår en resurce fra netværket. vi kan tage et eksembel jeg vil gerne bruge et cd-rom drev på en anden computer end min egen, jeg går hen på den anden computer og sharer cd-rom drevet, på share permissons sætter jeg everyone til fuld control og så styrer jeg permissons på det faneblad der hedder security (ntfs permissions ) fordi så skal jeg kun styre det et sted og ntfs permissions virker også lokalt dvs at hvis du logger lokalt på maskinen som cd-rom drevet sidder på vil de rettigheder du har angivet virke.
hvis du havde gjort det omvendt altså styret dette via shared permissions ville rettighederne kun virke når du tilgår cd-rom drevet fra netværket.
håber dette er forståeligt ellers kan man finde meget mere om dette emne på nettet.
Avatar billede rune.rasmussen Nybegynder
30. januar 2002 - 16:05 #8
cd-drevet er måske et dårligt eksempel da man ikke kan sætte security der på.
Avatar billede thsn Nybegynder
30. januar 2002 - 16:08 #9
ok jeg bøjer mig i støvet det havde jeg sgu ikke lige tjekket sorry......
Avatar billede rune.rasmussen Nybegynder
31. januar 2002 - 08:07 #10
bortset fra det var det jo ikke helt ved siden af :-)
Avatar billede henne Nybegynder
02. august 2002 - 13:26 #11
For lige at få det afsluttet....
Avatar billede rune.rasmussen Nybegynder
02. august 2002 - 13:39 #12
:-)