Avatar billede svenderik Nybegynder
29. januar 2002 - 08:44 Der er 11 kommentarer

Kan lavet et domæne i win2000 på samme måde som winnt40

Jeg har flere spørgsmål.

Vi har et nt40 netværk kørende med pdc og bdc osv. med tilhørende logscript.
Nu vil jeg lave et lukket testnetværk hjemme med en server. Findes der en skjult facilitet i win2000 server således at jeg kan lave et domæne med en pdc som i nt40.

Samme server vil jeg gerne kunne teste logon scipt  til hvor ligger logon kantaloget i win2000 server
Avatar billede rune.rasmussen Nybegynder
29. januar 2002 - 09:47 #1
man kan i hvertfald vælge det når man installerer win2000, om den skal benytte nt domæner eller win2000 active directory.
Avatar billede svenderik Nybegynder
29. januar 2002 - 10:56 #2
Ja hvis domænet eksistere i forvejen er der ingen problemmer. Men hvad hvis du vil oprette et nyt
Avatar billede rune.rasmussen Nybegynder
29. januar 2002 - 11:02 #3
jeg mener det er samme fremgangsmåde (med mindre du allerede har prøvet det)
Avatar billede svenderik Nybegynder
29. januar 2002 - 12:12 #4
det har jeg prøvet. Derfor satte jeg spørgsmålet igang
Avatar billede rune.rasmussen Nybegynder
29. januar 2002 - 12:28 #5
ok. jeg prøver at eksperimentere lidt når jeg kommer hjem
Avatar billede perhenriksen Nybegynder
29. januar 2002 - 14:59 #6
Umiddelbart tror jeg ikke du kan lave dit stunt med en PDC under Win2000.

I 2000 skal dine logon scripts ligge under C:\Sysvol\"DomainName"\Scripts
Dette kræver at du har installeret Active Directory.
Avatar billede rune.rasmussen Nybegynder
29. januar 2002 - 18:21 #7
prøvede at installere win2000 server.
kunne ikke lige få det til.

jeg prøver lige lidt mere...
Avatar billede rune.rasmussen Nybegynder
29. januar 2002 - 18:49 #8
så vidt jeg kan se skal du bare, under installation af active directory, vælge at den er den første og bla bla og vælge at den skal være kompatibel med pre-win2000 systemer.
så fortæller den dig hvad domænet kommer til at hedde for pre-win2000 systemer. jeg satte f.eks. domænet til at hedde uthaug.dk, så blev pre-win2000 domænet døbt UTHAUG (man kunne vist ændre det).
så skulle den fungere på samme måde som en nt pdc.
logon scripts skal så lægges i \\servernavn\netlogon sharet.
stien til det kan f.eks. checkes med Computer Administration, under Control Panel -> Administration

P.S.
Jeg har ikke prøvet det af, da jeg ikke lige havde en ekstra pc i nærheden, der ikke kørte win2000
Avatar billede nielsvp Nybegynder
30. januar 2002 - 00:17 #9
Windows 2000 Arbejder med noget der kaldes FSMO Roles, Flexible Single Master Operation Roles.
En af disse er en PDC Emulator, hvilket altid vil være den første server du installerer i en Forest. - Denne rolle sørger for at synkronisere user accounts/passwords m.m. med NT4 maskiner.
Logon scripts skal ligges i ->
C:\Winnt\SYSVOL\sysvol\domain.dk\scripts
Avatar billede -2000haj Nybegynder
13. februar 2002 - 23:10 #10
Det du måske kunne gøre var at melde w2k serveren ind i domænet og så hæve dens status til PDC i det eksisterende NT domæne og så lukke den ned. Så kan du tage den med hjem og teste der hjemme. og så mælder du bare serveren ud af domænet på arbejdet.

Så burde den køre et NT domæne i sig selv.
Jeg har ikke prøvet det så jeg ved ikke om det virker
Avatar billede nielsvp Nybegynder
14. februar 2002 - 00:12 #11
Hvis det er fordi du vil have interoperabilitet med NT4 BDC'er senere, så skal du bare installere 2000 serveren i Mixed mode. Så har du downlevel support.

Bestpractise for at opgradere er at tage NT4 PDC'en offline, promote en BDC til PDC, og opgradere denne maskine, hvis der skulle opstå problemer, så har smider du bare NT4 PDC'en online igen.