Avatar billede jesperhansen Nybegynder
29. januar 2002 - 00:15 Der er 4 kommentarer og
5 løsninger

Ny harddisk -hvad skal man vælge?

Jeg skal ud og købe ny harddisk en af de nærmeste dage, men er lidt i tvivl om hvilket mærke/model jeg skal vælge. Jeg har kig på 4 diske, alle med 7200rpm, IDE100,2MB cache samt 3 års garanti.
-IBM DeskStar 120GXP 80GB 1.740,- kr.
-MAXTOR DiamondMax 80 81,9GB 2.095,- kr.
-SEAGATE Barracuda IV 80GB 1.634,- kr.
-WESTERN DIGITAL Caviar WD800BB 80GB 1.635,- kr.
priserne er hentet på www.edbpriser.dk.

/Jesper
Avatar billede casm_ Nybegynder
29. januar 2002 - 00:24 #1
-IBM DeskStar 120GXP 80GB 1.740,- kr.
den ville jeg ta...IBM holder hele vejen igennem
Avatar billede casm_ Nybegynder
29. januar 2002 - 00:25 #2
de eneste computer jeg nogensinde har ejet mit liv igennem der ikke har været problemer med, og jeg mener ingen problemer overhovedet er IBM's shit...
Avatar billede gorke Nybegynder
29. januar 2002 - 00:45 #3
Jeg ville helt sikkert vælge Seagate Barracuda IV 80 GC til 1634 ,- ... Seagate Barracuda-serie holder virkelig og de har haft en helt enorm lav fejlprocent. IBM's 60 GXP'ere har derimod været MEGET dårlige. Jeg kender ikke de nye 120 GXP'ere så godt, men personligt ville jeg ikke købe IBM det næste ½-1 år. De havde simpelthen for stor fejlprocent, hvilket måske skyldes, at de har spyttet harddiske ud på samlebånd for hurtigt - de er simpelthen ikke blevet checket godt nok. Jeg mener IBM's 60 GXP-serie havde en fejlprocent på mellem 15-20 procent, hvilket er virkelig dårligt for harddiske. Desuden er Seagate's diske enormt lydsvage, hvilket er en lækker ting, så man ikke skal høre på unødvendig støjen og så videre. Håber dette kunne hjælpe lidt i din jagt på harddiske. Sørg for, at købe et sted, hvor du kan bruge dine 14 dages fortrydelsesret, som f.eks. hos shg.dk(Har selv handlet der flere gange og de leverer til tiden)... God jagt!!!
Avatar billede zhark Nybegynder
29. januar 2002 - 02:49 #4
OK - har haft problomos med IBM, men - ikke med bytning/garanti! Og de problemer med nogle modeller SKULLE være overstået.
Kort sagt: Seagate OK, men har absolut STADIG tillid til IBM!
Mvh. zhark
Avatar billede james_t_dk Juniormester
29. januar 2002 - 06:30 #5
Der var problemer med IBM's GXP75 serie, men det er et spørgsmål om der ikke var tale om dårlige komponenter fra underleverandøre. Ikke nogen undskyldning, men IBM har fået styr på deres indgangs kontrol og på den måde fjernet fejlen.

Jeg har 5 IBM diske i 3 maskiner uden problemer.

Det kan dog være en god ide at køre DFT på en ny IBM disk, inden man installere noget, da dette lille program kan fortælle dig om disken har fået "slag" under transporten. Det kan forudsige kommende fejl og er i det hele taget super genialt til diagnosa af IBM diske:

http://www.storage.ibm.com/hdd/support/download.htm#DFT

Direkte link:
http://service.boulder.ibm.com/storage/hddtech/dft32-v230.exe
Avatar billede torbenmelander Nybegynder
29. januar 2002 - 08:06 #6
Jeg ville vælge:

-SEAGATE Barracuda IV 80GB 1.634,- kr.

da den er meget lydløs og er rimelig hurtig ... og så undgår man ihvertfald de problemer mange nogle har med IBM
Avatar billede james_t_dk Juniormester
29. januar 2002 - 20:15 #7
Nu har du vist fået at vide at du skal købe dem alle sammen..... Men her er så lige et sidste råd, hvis du vil dæmpe lyden af din maskine, så kan denne disk anbefales (Jeg anbefaler stadig IBM, men de er ikke så lydsvage som den her):

I øjeblikket kommer markedets mindst støjende harddiske fra Seagate. Ifølge firmaet selv er Barracuda ATA IV så stille, at lyden fra den ikke kan opfattes af det menneskelige øre. Det er en sandhed med modifikationer, men sikkert er det, at harddisken i Barracuda ATA IV-serien er så støjsvage, at man skal meget tæt på for at blive generet af støjen.

Dette klip er sakset fra: http://www.pcworld.dk/Default.asp?Mode=2&ArtikelID=3123&Segment=3
Avatar billede jesperhansen Nybegynder
29. januar 2002 - 20:16 #8
Jeg tror jeg køber en Seagate baracuda, da den skal sidde sammen med anden disk(maxtor) på samme IDE-controller og jeg ved af bitter erfaring at IBM-diske har problemer med dette, hvis den anden disk er et andet mærke. Desuden er IBM diskene jo ikke lydløse ;-).

Tak for svarende..

/Jesper
Avatar billede torbenmelander Nybegynder
29. januar 2002 - 22:07 #9
Tak for point :-)