Avatar billede kenneth_l Nybegynder
29. januar 2002 - 00:06 Der er 25 kommentarer og
1 løsning

Ovalt billede i PSP 7 ?

Hvordan laver jeg et ovalt billede ud af et firkantet i PSP Pro 7 ?

Man skal IKKE kunne se andet end det ovale, ikke nogen firkantet baggrund under det ovale.

Jeg har forsøgt at læse mig til det på nettet, mener åbenbart ikke skarp nok til at forstå det. Kan nogen forklare mig det trin for trin ?

Kenneth
Avatar billede kenneth_l Nybegynder
29. januar 2002 - 00:06 #1
UPS jeg glemte at sige at jeg HAR det billede der skal laves om !
Avatar billede casm_ Nybegynder
29. januar 2002 - 00:12 #2
lav et nyt lag oven på dit billede, tegn en oval, farve ligegyldig, højreklik dit nye layer og tryk på mask...

ellers send det hertil så gør jeg det... casm_@sol.dk
Avatar billede spe Nybegynder
29. januar 2002 - 00:15 #3
I princippet kan et pixelbaseret program, som f.eks. PSP, ikke lave andet end firkantede/rektangulære billeder. Der skal forskellige løsninger til afhængig af hvad du skal bruge dit billede til. Skal du bruge det til tryk skal der en Path til som fritlægningskurve. Skal du bruge det til 3D programmer skal der en alpha-kannal til. Skal du bruge det til web (gif) skal der  en ekport af gif med transperant baggrund til. Skal du bruge det til videre bearbejdning i flash skal der en pict-fil og en alpha-kannal til. I LiveMotion skal der en eps og en alphakannal til. Så kan godt forstå hvis du ikke forstår det helt ved at læse dig til det, afhænger af hvad du skal bruge det til.
Avatar billede pspskolen Nybegynder
29. januar 2002 - 00:24 #4
Hej spe !
Du kender vist ikke meget til Psp 7,0 ????
Du kan sagtens lave et ovalt billede ....Det første du gør er at lave baggrund om til "layers" ( Promote to layers" på layer paletten. - Så går du til "selection tool" sætter den til elipse - Går under "Selections/Invert" og derefter "cut" nu har du dit ovale billede og kan gemme den som gif.

/alice
Avatar billede spe Nybegynder
29. januar 2002 - 00:34 #5
:-) Modsvare jo ikke det jeg sagde. Grunden til at det bliver ovalt , som du beskriver, er at det så er gemt som gif med en ensfarvet baggrund, der så bliver gennemsigtig. I princippet er baggrunden der stadig den vises bare ikke da det er gemt som gif med transparent baggrund, der så skal være ensfarvet for at det virker.
Fremgår jo ikke af spørgsmålet at det skal bruges som gif. Og at fjerne "baggrunde" kræver altså lidt forskelligt afhængig af hvad det skal bruges til.
Avatar billede prodic Mester
29. januar 2002 - 00:37 #6
Problemet består for så vidt ikke i at lave den ovale del af et billed.
Problemet består i, at få den rund. Et billed vil altid være firkantet.

Hvis man følger pspskolen's eksempel vil man f.eks opnå et ovalt billed inde i en firkant. Det er for så vidt også ovalt men er stadigvæk firkantet dimensions-mæssigt.

Skal det være ovalt og virke ovalt, så skal du bruge et såkaldt imagemap hvor du kan definere det klikbare område og definere det som værende ovalt.
Billedet vil stadigvæk være firkantet, man kan bare ikke klikke på andet end det ovalt område som du har defineret i mappet tidligere.
Det overskydende område kan du "fjerne" i en gif f.eks og lade det overskydende område være gennemsigtigt.
Det kan give den virkning du efterlyser.

Men pspskolens fremgangs måde er korrekt - den skal bare lige blandes lidt med spe's kommentarer omkring fjernelse af det overskydende område.

Jeg har tager udgangpunkt i at du skulle bruge det på nettet - illusionen er dog den samme uanset hvad. Billedet vil altid være firkantet, du kan dog lave selve det synlige område ovalt.
Avatar billede pspskolen Nybegynder
29. januar 2002 - 00:39 #7
Jeg svarede på spørgsmålet ......Som det blev stillet

/Alice
www.pspskole.dk
Avatar billede spe Nybegynder
29. januar 2002 - 00:49 #8
pspskolen >> :-) Nå, læste det mere som en kommentar til mit indlæg. Men du har nok langt hen ad vejen ret i at det der bliver spurgt om er til web (gif). Men det er altså rigtigt at billedet bliver ved med at være firkantet/rektangulært men sletter du alle farver fra de pixels, der ligger udenom den ovale del så kan du få gif-formatet til at fortælle browseren at den skal ignorer de pixels og ikke vise dem. Skal de klikbare område være ovalt så så er det som prodic beskriver.
Avatar billede kenneth_l Nybegynder
29. januar 2002 - 00:51 #9
Men det lyder alt sammen rigtigt ;-) men jeg kan ikke finde "selection tool sætter den til elipse " ?
Avatar billede pspskolen Nybegynder
29. januar 2002 - 00:56 #10
Du højre klikker på "selection tool" går derefter ind i tool options, og kommer nu ind i menuen, hvor du vælger hvilken form din selection skal ha´.

/Alice
Avatar billede spe Nybegynder
29. januar 2002 - 00:57 #11
Da jeg ifølge pspskolen intet kender til PSP 7.0 må jeg hellere lade være med at gøre mig klog på hvor du finder den indstilling. Men mon ikke du skal have fat i dit selektionsværktøj. Men pspskolen ved det helt sikkert.
Avatar billede pspskolen Nybegynder
29. januar 2002 - 01:01 #12
Hej spe.

Det kan godt være at min bedømmelse af din viden omkring psp ikke er særlig begrundet - Så undskyld :-)
/Alice
Avatar billede kenneth_l Nybegynder
29. januar 2002 - 01:05 #13
Hej pspskolen, det virker MEN ikke efter hvad jeg ville have. Der er et ovalt billede inden i et hvidt firkantet, og jeg ville kun have det ovale oven på den baggrund der er på sitet.
Avatar billede pspskolen Nybegynder
29. januar 2002 - 01:07 #14
Hvisdu har lavet din baggrund om til layer ......Så klik med "magic wand" på det hvide rundt om dit ovale billede, og derefter "cut" så har du transparent uden om :-)
/Alice
Avatar billede kenneth_l Nybegynder
29. januar 2002 - 01:12 #15
jeg får at vide når jeg gemmer det at billede (gif) bliver lavet om til 256 farver og single layer, og så er det ikke transp. mere ?
Avatar billede spe Nybegynder
29. januar 2002 - 01:14 #16
Helt ok pspskolen :-)

kenneth>> den del med at lave dit baggrund om til layer er helt afgørende for at det virker. Og så at du får slettet resten udenfor din oval.
Avatar billede pspskolen Nybegynder
29. januar 2002 - 01:18 #17
Du skal vælge en baggrundsfarve, som ikke findes på dit billede, derefter går du under filer/Eksporter gif .......Så skulle den være der, ellers må du sende den til mig, så skal jeg gøre det for dig :-)
/Alice
Avatar billede kenneth_l Nybegynder
29. januar 2002 - 01:21 #18
jeg leger lige lid med det....
Avatar billede kenneth_l Nybegynder
29. januar 2002 - 01:25 #19
[ kenneth>> den del med at lave dit baggrund om til layer er helt afgørende for at det virker. Og så at du får slettet resten udenfor din oval.]
Vil det sige at jeg KUN kan få et ovalt billede hvis jeg har en baggrund på min hjemmeside der er i layer ? og ikke et ovalt gif på jpg baggrund ?
Avatar billede kenneth_l Nybegynder
29. januar 2002 - 01:29 #20
YES jeg fandt ud af det ;-)))) PSP rules.
Avatar billede kenneth_l Nybegynder
29. januar 2002 - 01:31 #21
NU tror i at jeg er helt tosset.. ;-))) da jeg er rimelig ny her hvordan er det lige at jeg giver point ?
Avatar billede pspskolen Nybegynder
29. januar 2002 - 01:33 #22
Godt Kenneth .......Du vender bare tilbage, hvis du har flere psp spørgsmål :-))
/Alice
Avatar billede cdc Novice
29. januar 2002 - 01:33 #23
du vil få problemer hvsi du lægger en gif ovenpå en jpg, da farverne ikke er de samme.

Hav din bagrund som bg billed i en celle og legg din fif ind som billed i cellen.

/cdc

Avatar billede spe Nybegynder
29. januar 2002 - 01:50 #24
Du fandt ud af det..Af hensyn til andre, der måtte gå ind og læse svaret på dit spørgsmål, hvad var det så du fandt frem til?
Avatar billede kenneth_l Nybegynder
29. januar 2002 - 02:07 #25
Jeg fandt frem til at Alice havde ret, men jeg fik ikke forklaret at min BG og så skulle være et layer ;-)

hvordan pokker deler man point ud ?
Avatar billede pspskolen Nybegynder
29. januar 2002 - 09:43 #26
Hej Kenneth.

Prøv at se min første svar til dig ...Jeg startede med at skrive gør "baggrund til layer" og forklarede også hvordan du kunne det :-))

/Alice
PS. Jeg aner heller ikke noget om point systemet :-))