Avatar billede cyberesben Nybegynder
06. maj 2000 - 16:40 Der er 14 kommentarer og
2 løsninger

Hjælp jeg har opgraderet min BIOS og nu er compen død!

Hejsa

jeg skulle lige opgradere min BIOS...

Checksum var korrekt, det var det rigtige MB.

Men da jeg havde opgraderet den, bad den mig genstarte og nu er compen død.

Hvad gør jeg?

jeg har prøvet at cleare CMOS, jeg har haft alt hardware ude af computeren og prøvet at starte op med et gammelt PCI kort...

Hvad kan jeg mere gøre?

Jeg har hørt at man kan lave en ny BIOS ved at hotflashe, altså sætte CMOS chippen over i en anden PC mens den er tændt og så flashe den der, og så slukke computeren igen.

problemet er at jeg ikke har andre computere herhjemme som bruger en 256KB CMOS chip, så hvis der er nogen der har erfaringer med det, må I meget gerne skrive. DET HASTER!

Hvis der er nogen der bor i roskilde/omegn, har et MB der bruger en BIOS chip på 256KB og gerne vil hjælpe, så sig lige til, hvis jeg kan komme forbi med min BIOS chip.

MVH: Esben
Avatar billede cyberesben Nybegynder
06. maj 2000 - 16:41 #1
jeg sidder nok ikek ved computeren hele tiden men I kan ringe på 22422444 hvis i finder ud af noget
Avatar billede cyberesben Nybegynder
06. maj 2000 - 16:44 #2
jeg glemte lige at se hvad det er for en computer jeg har

MB: Aopen AX6BC (BX chipset)
CPU: Pentium III 500
RAM: 2x128 MB MCT PC100
VGA: Jeg har prøvet med et Asus AGP-V3800 Deluxe (32MB TNT2 Ultra deluxe) og et Cirrus Logic GD5436 PCI 2MB

Den BIOS jeg prøvede at sætte ind var en AX6BC version 2.53
Avatar billede fætterguf Nybegynder
06. maj 2000 - 17:10 #3
Jeg har siddet med samme problem engang....FØJ

Du kan ikke umiddelbart gøre noget. Min eneste løsning dengang var, at gå til et rep. værksted. De kunne flashe den med en ældre version af BIOS'en fra en ekstern enhed, ved at sætte ledninger på BIOS-chippen udefra.

Avatar billede cyberesben Nybegynder
06. maj 2000 - 17:28 #4
hvor var det henne?
Avatar billede x4all_dk Nybegynder
06. maj 2000 - 18:45 #5
1) HotSwap er den eneting som du kan gøre. Og det virker, meeen man skal passe lidt på. Fremgangsmåden som du beskriver er rigtig.

2) I den Blå Avis (bl.a.) kan man ofte finde en som har udstyret til at flashe BIOS´er med. Få ham til det.

3) Køb en ny BIOS-chip til dit bundkort.

Hvis jeg var dig ville jeg "låne" et bundkort og lave HOTSWAP. (det er jo lidt spændende :-) ). Jeg havde ihvertfald sved på panden. men alt virkede som forventet.

Vh. Mads Østerby
Avatar billede cyberesben Nybegynder
06. maj 2000 - 18:49 #6
x4all_dk>>har du et nummer jeg lige kan ringe til?

jeg har en ven med et Abit BH6 som bruger samme BIOS chip... tror du jeg kan hotswappe den?
Avatar billede Slettet bruger
06. maj 2000 - 19:49 #7
Jeg har sendt en mail til en, som måske kan hjælpe dig cyberesben.
Avatar billede cyberesben Nybegynder
06. maj 2000 - 20:03 #8
ok tak
Avatar billede driis Nybegynder
06. maj 2000 - 22:55 #9
Jeg har fået at vide, at man godt kan bruge et motherboard af andet mærke / model med samme type BIOS-chip til hotswap, men jeg har ingen erfaringer med det.

HotSwap er selvfølgelig den billigste løsning, men man kan jo også være uheldig og brænde motherboard eller BIOS-chip helt af.

Jeg havde præcist samme problem engang med et Abit BE6-II board. Jeg gik ned i butikken hvor det var købt og indleverede det - og det lykkedes mig at spille så tilpas dum, at det blev dækket over garantien. Så det kunne du jo også prøve, vist der stadig er garanti på motherboardet.
Avatar billede driis Nybegynder
06. maj 2000 - 22:55 #10
Ups...

vist = hvis
Avatar billede cyberesben Nybegynder
07. maj 2000 - 00:43 #11
naah

mit board er 2 år gammelt, og det er heller ikke så fedt at vente flere uger på reparation af noget så vigtigt som et MB
Avatar billede lojmann Nybegynder
07. maj 2000 - 15:32 #12
Er den 100% død??? Prøv at se om du kan boote op på en floppy, for st at flashe den om derfra...
Avatar billede cyberesben Nybegynder
07. maj 2000 - 17:23 #13
så dum jeg jeg sgu heller ikke, JA den er DØD
Avatar billede cyberesben Nybegynder
10. maj 2000 - 21:19 #14
nu har jeg fået lortet op at køre, fik et firma til at flashe BIOS'en og lave en extra for 200 kr, så jeg har en backup hvis det sker igen...

men x4all_dk, du har brugt lidt tid på at ringe til mig, så her har du nogle af pointene
Avatar billede hamsterrabis Nybegynder
22. maj 2000 - 13:09 #15
HOT SWAP ER VEJEN FREM, hvis du altså ikke vil ruineres af et PC værksted.
Køb en konbi BIOS sokkel, der er plads til 2 bios'er, der er en lille arm på sokkelen som der angiver hvilken bios der er aktiv.
boot på en bios der virker, så armen over på den anden bios, flash den, her får du nok en fejl om at det er den forkerte bios, men det gør ikke noget.

sokkelen kan købes for ca. 150 kr i helmholt elektonik i struer eller ålborg.
Avatar billede cyberesben Nybegynder
22. maj 2000 - 15:18 #16
hamstertingen>> tror du ikke lige du skulle læse det hele først? jeg HAR fået den op at køre