Avatar billede Slettet bruger
25. januar 2002 - 07:58 Der er 5 kommentarer og
2 løsninger

Linux - Partition Magic/Boot Manager

Linux – Partition Magic/Boot Manager.

Jeg er den lykkelige ejer af 2 Cd’er med Linux Mandrake 8.0, og vil selvfølgelig gerne have systemet installeret. Jeg har prøvet et par gange, men uden synderligt held. Men så fik jeg da ”ryddet op” på harddisken med et par gange ”format c:”

Nu har jeg endelig fået ghosted og rekonstrueret min HD med: Partition Magic og Boot Manager og Win98, WinME & Win2k.

Jeg kom så langt, at jeg fik installeret Mandrake med det rigtige skrivebord og det hele, men fandt aldrig Linux i min Boot Manager. Når jeg aktiverede partitionen med Linux, startede PC’en op med en oversigt (txt & sort/hvid) over installerede styresystemer, hvor jeg så fik startet Linux. Så tæt på – og så lykkedes det alligevel ikke.

Jeg installerede Linux med automatisk installation, og jeg kunne forestille mig, at det var det, som måske lavede kage i min boot fil.

Jeg har søgt forgæves på disse sider, for at finde spørgsmål om lignende problemer, men kan ikke rigtigt finde nogle.

Derfor dette spørgsmål:

Hvordan installerer jeg Mandrake, så jeg bagefter kan ”fange” den i Partition Magic’s Boot Manager?  - UDEN at risikere at skulle gentage successen med ”format c:”  og reinstallering af hele dynen, for det begynder at blive trivielt.

Hilsen
Falconi
Avatar billede Slettet bruger
25. januar 2002 - 08:00 #1
Det ser ud som om, jeg ikke skulle have brugt anførselstegn. SORRY!
Avatar billede victor44 Nybegynder
25. januar 2002 - 08:21 #2
Det er ikke et problem med LINUX det her. Det er din boot manager der skal vrides.

Når du installerer LINUX (De fleste distibutioner) så udskiftes MBR'en med LILO som så er den nye boot manager.

Så jeg vil gætte på at efter du har installereret LINUX så prøv at installere den der boot manager du godt kan lide.

Hvofor ikke bare bruge LILO ????

LuF
Avatar billede Slettet bruger
25. januar 2002 - 08:25 #3
Fordi jeg godt kan lide min bootmanager, som starter op med pænt grafisk udseende og med krav om adgangskode.

Kan det passe, at LILO ikke vises grafisk?
Avatar billede peter_m Nybegynder
25. januar 2002 - 11:02 #4
Til mandrake bruges vist GRUB som default og der er mulighed for passwd beskyttelse
Avatar billede sune_posselt Nybegynder
25. januar 2002 - 12:51 #5
Både Lilo og GRUB kan da vidst køres grafisk.
Avatar billede harpocrates Nybegynder
25. januar 2002 - 19:40 #6
sune posselt >> det er nemlig rigtigt!
- den lilo som bliver installeret som standart, med mandrake 8.0 er grafisk! "kan ikke lige huske om man lave et passwd til den" men jeg tror det... husk at installere den ude i MBR'en, når du installere mandrake..
(personligt synes jeg REDHAT er den bedste :) -- )

[harpocrates]
Avatar billede Slettet bruger
30. januar 2002 - 08:09 #7
Tak for hjælpen. Da peter_m og harpocrates har kommenteret og ikke svaret, kan der desværre ikke falde lidt points af for hjælpen.
Falconi