Avatar billede s.b.a Nybegynder
23. januar 2002 - 21:39 Der er 31 kommentarer og
1 løsning

Hjemmelavede netværkskabler!... ???

Hej alle...

I dag var jeg på frederiksberg rådhus til sådan noget Uddannelses noget hvor man kunne se på de forskellige uddannlser og de uddannelser man selv kunne tænke sig at tage... Så Gik jeg hen der ved Datfagtekniker (selvfølgelig.... :-)....jeg kan jo aldrig undgå computere! :o) )...nåå men... De spugerte så om jeg var intresseret i at lave et netværks kabel..Så lavede jeg et par stykker.. og det synes jeg var fedt.. :-)......!..Og jeg vil gerne lave sådan noget her hjemme men... Jeg ved ikke hvor meget alt det der "udstyr" koster..???...og hvor jeg kan finde hvordan man laver et krydset kabel..alså hvilke farve man skal sætte sammen ogsådan noget...???...Hvis der er nogen der har et link til et sted så ville det være fedt hvis de ville ud med det her....

På forhånd tak...

/s.b.a
Avatar billede io.h Nybegynder
23. januar 2002 - 21:48 #1
Cool... Jeg er under uddannelse som Datafagtekniker.. (hovedforløb) og jeg har stadig ikke lavet kabler.. :)
Men det kommer nok...
Avatar billede s.b.a Nybegynder
23. januar 2002 - 21:48 #2
ok...det skal jeg og så om 1 år...hvordan er det er det fedt ??
Avatar billede dex_dexter Nybegynder
23. januar 2002 - 21:49 #3
jeg laver også tit netkabler på arbjede og jeg bruger følgende:
en hobbykniv(ikke for stor)
og en tang specielt til det.
tangen koster vist omkring 500 kr & kniven er ikke særlig dyr.
har et link til netkabler somwherere finder det lige
Avatar billede dex_dexter Nybegynder
23. januar 2002 - 21:50 #4
jeg er lige færdig med grundforløb & vi skulle lave netkabel i fagmodulet....
Avatar billede s.b.a Nybegynder
23. januar 2002 - 21:50 #5
io.h>>Det er meget fedt at lave kabler... Men det kan også pisse en af nogen gange...*s*..når de forskellige farver ikke vil være der hvor man vil have dem !!... :o)
Avatar billede dex_dexter Nybegynder
23. januar 2002 - 21:50 #6
Avatar billede io.h Nybegynder
23. januar 2002 - 21:51 #7
s.b.a: det er fedt nok - og meget let hvis du bare ta'r dig sammen... Meget få lektier (ihvertfald i Roskilde) + hvis du ta'r rigelig med notater, kommer du sagtens over grrundforløbet...
Det fede er jo, at du det meste af tiden laver noget praktisk, som f.eks. at lodde eller bygger diagrammer....
Avatar billede dex_dexter Nybegynder
23. januar 2002 - 21:51 #8
det er pain in the ass og lave netkabel*gg*
jeg har engang skullet lave 60 stk 20 meters...
det er mange meter kabel & mange mange stik
Avatar billede s.b.a Nybegynder
23. januar 2002 - 21:53 #9
Er der meget med Matematik ??....for jeg er skide dårlig til matematik ! :-(
Avatar billede s.b.a Nybegynder
23. januar 2002 - 21:53 #10
60 Stk ???!!!...lol....Fedt nok...men det må da have drillet lidt med de små ledninger...?
Avatar billede dex_dexter Nybegynder
23. januar 2002 - 21:54 #11
grundforløbet er nææmt :)
men pænt kedeligt.
der er en del matematik men det går nok hvis du kan alliere dig med en klassekammerat der er god til det*g*
Avatar billede sukos Juniormester
23. januar 2002 - 21:55 #12
Jeg så en tang til at lave kabler med, for 2-300 kr. hos en forhandler på venstre side når man kommer fra nørrebrogade ind mod byen, og før nørreport station.
Og ellers har jeg kun set dem til 6-700kr.

Dertil skal jo lægges noget kabelpris, og den kjender jeg desværre ikke.

Brinck Elektronik & Handel ApS

Frederiksborggade 42
1360 København K

Avatar billede dex_dexter Nybegynder
23. januar 2002 - 21:56 #13
efter en 10-15 stks kunne jeg det ud af hovedet, i søvne, med begge ben bundet sammen omkring hovedet :p
men det giver sq hård hud på hænderne*gg*
Avatar billede s.b.a Nybegynder
23. januar 2002 - 21:57 #14
ok...Er Matematiken Svær ???...
Avatar billede dex_dexter Nybegynder
23. januar 2002 - 21:58 #15
categori 5e kabel koster ca 4 kr meteren & stik koster 6 kr stykket
Avatar billede s.b.a Nybegynder
23. januar 2002 - 21:58 #16
Dex_dexter-->> *GG*....Det vil jeg sku også prøve...:o).....Skal bare lige have udstyret først ;o)
Avatar billede dex_dexter Nybegynder
23. januar 2002 - 21:59 #17
på grundforløb er det ikke noget at snakke om.
hvis du bare tager dig 1-2 timer hjemme om ugen til lektier så går det.
Avatar billede s.b.a Nybegynder
23. januar 2002 - 22:01 #18
Tak dex_dexeter... det er en meget god side ;o)
Avatar billede dex_dexter Nybegynder
23. januar 2002 - 22:01 #19
jeg fik sådan en tang der hvor jeg arbjede :) da jeg holdt op for at studere videre
Avatar billede dex_dexter Nybegynder
23. januar 2002 - 22:03 #20
np :=)
Avatar billede s.b.a Nybegynder
23. januar 2002 - 22:03 #21
Hvordan er Matemartiken er det meget med at Dividére og + og - og den slags eller er det sådan noget hvor man laver diagrammer og sådan ??
Avatar billede dex_dexter Nybegynder
23. januar 2002 - 22:04 #22
på grundforløb er det faktisk bare 9. & 10. klasses matematik igen, men senere bliver det sådan noget.
Avatar billede tgm Nybegynder
23. januar 2002 - 22:06 #23
www.brinck.dk/patch

just some info
Avatar billede dex_dexter Nybegynder
23. januar 2002 - 22:08 #24
det med at lave diagrammer osv. det har du et helt fag til " diagram forståelse" :)
Avatar billede s.b.a Nybegynder
23. januar 2002 - 22:12 #25
ok...Det er også fedt nok...men alt det andet Matematik det er ikke lige mig..og jeg er så fucking dårlig til Matematik !!...
Avatar billede dex_dexter Nybegynder
23. januar 2002 - 22:14 #26
det går nok, det er slet ikke svært.
jeg havde det som at det var 9. klasses matematik om igen.
Avatar billede s.b.a Nybegynder
23. januar 2002 - 22:16 #27
Ok...:-)...Men der er jo Et år i nu.. :o)...Men i skal have tusind tak for jeres hjælp... !!...
Avatar billede dex_dexter Nybegynder
23. januar 2002 - 22:20 #28
det er i orden, er jo det vi er her for
Avatar billede maniacdog Nybegynder
24. januar 2002 - 09:59 #29
Det er såmænd ok at selv lave kabler ,
som en allerede har sagt så kræver det

god hobbykniv
en tang til at klemme stik på med
noget lys
tålmodighed :)

Avatar billede maniacdog Nybegynder
24. januar 2002 - 10:02 #30
hmm den er alt for stor den udfør
nå men jeg var ved at fortælle at

på arbejdet laver vi sommetider nogle små stump kabler hvor der er et RJ45 hun og et RJ45 han stik på, som vi så laver som et kryds. På den måde hvis man har et lige igennemkabel så kan man krydse det ved at sætte den stump på.

Nogen gange går der konkurrence i det med hvem der kan lave det mindste kabel ;)

Jeg har rekorden indtil videre på ca. 1 cm kabel.
Avatar billede rkhdk Nybegynder
24. januar 2002 - 10:10 #31
s.b.a => hvis det er som du ønsker at tager datafagtekniker uddannlensen, så er det MEGET tilrådeligt at du få en praktikplads først!!

Er nu ca 2 år inde i den uddannelse, og jeg har går i SKP (skolepraktik) hele tiden.. og det er det ikke værd!!
Når man ikke har en praktikplads, kommer man på skole, og tager sine praktikperioder.. og det er IKKE noget du ønsker at opleve!!
Man laver absolute INTET.. (eller retter JEG laver INTET, møde kl 7 og går hjem kl 15.. og det jeg har lavet var at sidde og se ud af vinduet hele dagen!!)

Jeg overvejer at stoppe her til sommer og tage svendebrev på IT-Supporter uddannelsen.. (en IT-Supporter/Datafagtekniker har samme uddannelses forløb de først 2½ år)
Og evt. starte på en ny uddannelse istede for (efter jeg har fået en praktikplads)
Så se at får dig en praktikplads!!
Avatar billede s.b.a Nybegynder
24. januar 2002 - 14:09 #32
rkhdk>>> ok...Mange tak for rådet...Så skal jeg lige tale med min skolevejleder :0)