Avatar billede janm Nybegynder
03. maj 2000 - 12:32 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Hvordan opretter jeg en database i SQL+

Hvordan opretter jeg en database i Oracle's sql+ ?
Jeg har oracle 8.0

Jeg har forsøgt med create database, men får fejltexten: ikke nok rettigheder
-selvom jeg har ALLE rettigheder til mit password.
Avatar billede sjensen Nybegynder
03. maj 2000 - 13:38 #1
Oracle kører stort set på samme måde som MS SQL (og access) ver. oprettelsen af databaser. Du skal bruge Administrationsprogrammet til at oprette en database og samtidig angive hvilke brugere der må hvad, hvor mange mb den max. må fylde o.s.v. o.s.v. Du kan ikke bruge SQL til det.

MEN.. Du kan oprette tables med sql og det er måske det du prøver på. Brug Create Table xxx til at oprette tabeller i den database du er logget på.
Avatar billede janm Nybegynder
04. maj 2000 - 09:40 #2
Jeg ved godt hvordan man opretter tabeller osv. Det jeg har brug for er
at oprette en Database til hvilken jeg kan oprette en ODBC adgang, men
hvordan, helt konkret, gør jeg det..?
Avatar billede kao Nybegynder
16. maj 2000 - 08:12 #3
Hvis det f.eks. er på en Nt maskine så er det lettest at bruge Database Configuration Assistent.

Ellers skal du sørge for at opsætte et environment variabel ORACLE_SID til hvad din instans skal hedde og du kan herefter starte svrmgrl programmet (ligger i $oracle_home/bin ) og hedder i nogle versioner svrmgrl30).

Det virker næsten ligesom sqlplus , men her indefra kan mounte databasen og herefter create database.

Den endelige opskrift er noget længere og afhængig af hvilke operativ system du kører. Hvis det f.eks. er en NT , så skal du også danne en service vha. programmet Oradim.

Du kan iøvrigt få en masse hjælp samt adgang til samtlige Oracle manualer på
http://technet.oracle.com , man skal registrere sig som bruger , men det er gratis at gøre.

Så svaret er - du kan IKKE oprette db i sql+
Avatar billede pnielsen Nybegynder
20. maj 2000 - 01:26 #4
Men du er på rette vej.... svrmgrl vil udgå i en af de kommende versioner.
Kao's svar er rigtigt, men i oracle8 hedder den svrmgr30!!!
Du skal iøvrigt bruge brugeren "internal" for at lave din database. Det er også vigtigt at du køre dine scripts (catalog, catproc etc.) som denne bruger!!
Avatar billede janm Nybegynder
19. oktober 2000 - 14:41 #5
Tak for hjælpen.

Janm