Uanset hvad, kan det gøres på flere forskellige måder alt efter hvor detaljeret du skal brug det ...
Den lette måde er at smide en animation på overfladen af bølgeobjektet... dette er dog ikke specielt optimalt, og bliver næppe specielt kønt når man kommer tæt nok på...
Ellers kan du evt. lave en kasse delt op i mange segmenter, og lave nogle fractal-noise el. lign....
Men hvordan dette gøres kommer lidt an på hvilket program du bruger !
Når du bruger 3D Studio MAX, kan du, som klausd var inde på, lave en stor box, og sætte "segments" godt op (jo højere, jo pænere vand, men også mere hardware-krævende). Herefter lægger du en "noise"-modifier på, og leger med værdierne til du har noget vand du godt kan lide. (det kan sagtens tage ½ time) Nu skal du så bare animere værdierne for "phase" og én ting til, som jeg desværre ikke kan huske, og da jeg ikke har 3D Studio MAX inde endnu (har lige haft formateret), kan jeg ikke huske hvad den anden dims hedder...
Når du så laver vand-teksturen, så kan du også lægge en noise på som bump-map, for at lave prikken over i´et... På denne måde kan man lave virkelig overbevisende vand...
Må jeg foreslå at du laver èn simpel box - uden at segmenter den. Så laver du resten af animationen i materialeeditoren ved at animere et bumpmap - eg. noise el. et wave bitmap. Husk du kan også animere UVW-mappingen (Gizmo) på objektet for dobbeltkonfekt og blændende realisme!! Det er ikke altid at de bedste effekter fremmommer ved at segmenter sig ud af det - og vand er et sted hvor du kan spare dit hardware!
ckkiller>>> Jeg er ikke enig... Det bliver ikke pænt, hvis det kun er "fake"-bumpet, altså kun ved hjælp af bump-maps. Og det bliver da overhovedet ikke pænt, hvis man vil lave mere end bare meget meget små bølger i en dam...
Jeg vil stadig foreslå at man bruger en box med f.eks 25x25 segmenter, og så giver den en noise modifier på...
tjaaa I er alle sammen tæt på men, først af alt, lav en plane istedet, det spare mange af de værdifulle faces som hurtigt kan løbe op, specielt hvis do lave en box. Efter du har lavet planet i rette størrelse og med et rette antal segmenter (ca. 20x 20 per 300 units) så tilføjer du noise, husk at klikke på fraktal, det giver bedre bølger. Nå dette er gjort går du over i materiale editoren, og lave et matriale som har "cells" som bump map (cells kan vælges, ligesom bitmap),i denne Cells ligger du endnu en cells, men kun i en 1/10 del størrelse og husk at gøre borders'ne sort/grå og cellerne hvide. Disse celler kan du animere i størrelse og som I11uzion sagde animere du også noisen (husk at gøre materialet 2-sided)
Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links. Der sættes "nofollow" på alle links.