Avatar billede mygskys Nybegynder
22. januar 2002 - 19:19 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Internt netværk/ADSL

Jeg ved at spørgsmålet er blevet stillet en del gange, men jeg kan ikke lige hitte det rigtige svar...

Jeg har TDC ADSL 512/128 og 2 computere. Modemet er sat i uplink i min switch og de to computere er sat i port 2 og 3. Det fungerer fjong med internettet og begge kommer direkte på via LAN fobindelse. Begge kører Win 2000 prof.

Jeg har oprettet en workgroup på begge computere (der selvfølgelig hedder det samme), men de har jo ingen faste IP adresser, så derfor er mit LAN røget - dvs. de kan ikke udveksle filer mellem hinanden via LAN.

What dælen do I do?

Jeg vil jo gerne bibeholde min nuværende opsætning, men samtidig kunne udveksle filer mellem de to computere ligesom før jeg havde ADSL.

Jeg leder efter en trinvis gennemgang, altså:

Pkt. 1
Vælg egenskaber på din LAN forb. osv..

Pkt. 2
osv, osv...

Jeg har hørt at man kan forbinde via protokollen Netbeiu?

Hvis denne protokol kan gøre det ud for hjemmenetværket ville det jo være perfekt.
Avatar billede riversen Nybegynder
22. januar 2002 - 19:21 #1
ja, du skulle kunne bruge netbeui...ellers burde det være muligt at kombinere fast ip med dynamisk, da det kan gøres i win98, men har endnu ikke fundet løsningen i w2k og xp.

du skulle dog kunne koble på den anden pc ved at gå i start --> kør og skrive \\<ip-nr.>

se ipnr ved i dos-prompt at skrive ipconfig /all
Avatar billede riversen Nybegynder
22. januar 2002 - 19:22 #2
\\<ipnr> ...altså 2 \\'er
Avatar billede riversen Nybegynder
22. januar 2002 - 19:24 #3
damn...der bliver kun vist en skråstreg selvom jeg skriver to

\\\
Avatar billede mygskys Nybegynder
22. januar 2002 - 19:27 #4
øhmn... den der trinvise gennemgang?
Avatar billede riversen Nybegynder
22. januar 2002 - 19:30 #5
ih...sorry...jeg sidder ikke lige ved w2k, så jeg kan ikke lave en nøjagtig trinvis beskrivelse, men hvis du kan finde ind under netværksegenskaber skal du tilføje en protokol som hedder Netbeui.

Ellers må jeg overlade til en anden.
Avatar billede mygskys Nybegynder
22. januar 2002 - 19:31 #6
og iøvrigt... så sker der ikke en dyt når jeg i kør skriver:

\\ipnr
\ipnr
Avatar billede mygskys Nybegynder
22. januar 2002 - 19:32 #7
ja, altså også med de 2 \
Avatar billede maggie Nybegynder
22. januar 2002 - 19:38 #8
Jeg er også koblet til internettet, dog med et kabelmodem. Jeg har en HUB mellem to computere, og kunne også sagtens komme på internettet med begge computere, men de kunne ikke se hinanden. Jeg kører dog win95 på den ene og win98 på den anden. Jeg løste problemet ved at installere in ny protokol (NETBEUI), og det virkede med det samme.
Hvis du går ind i Netværk og vælger tilføj, protokol og derefter Microsoft NETBEUI, så tror jeg det lykkedes for dig.
Avatar billede mygskys Nybegynder
22. januar 2002 - 19:43 #9
det vil jeg lige prøve før jeg giver mine points...
Avatar billede maggie Nybegynder
22. januar 2002 - 20:04 #10
Du skal gøre det på begge PC'ere. Så kommunikerer de internt via NETBEUI, og eksternt med IP-adresser.
Se eventuelt denne adresse:
http://www.danbbs.dk/~duelund/pcinfo/adsltips/index.htm

Maggie
Avatar billede redbaron Nybegynder
22. januar 2002 - 23:05 #11
jeg tror du kun skal køre tcp/ip, ikke nebeui, med dhcp server aktiv. Dette vælges under egenskaber i protokollen. De to pc'er får så automatisk en adresse. Din router understøtter formentlig dhcp.
På denne måde virker både dit Internet og dit lan.
Du kan se maskinens adresse ved at skrive winipvfg i start-kør. Adresserne hedder sikkert 192.168.1.x
Avatar billede mygskys Nybegynder
23. januar 2002 - 00:14 #12
Til Redbaron:
Jeg har ingen router, men en switch.
Jeg kan ikke køre internt LAN med DHCP, uden en router.
Jeg kører win 2k, altså kan jeg ikke køre winipcfg.

Jeg prøver Maggies forslag imorgen...
Avatar billede mygskys Nybegynder
23. januar 2002 - 00:24 #13
Maggie er min helt! 130 points i skuffen til dig...

Mange tak til alle, mit netværk funger!
Avatar billede maggie Nybegynder
23. januar 2002 - 07:18 #14
Tak for point

Maggie