Avatar billede mindreklog Nybegynder
21. januar 2002 - 10:17 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

skifte harddisk

Hejsa

Kan man uden problemer tage harddisken fra en computer og sætte den ind i en anden computer ??

Den computer jeg sætter den over i er af ældre dato !!

På den computer jeg tager harddisken var der win. 98 og på den jeg ligger den over i havde win 3.11
Avatar billede freekyzone Nybegynder
21. januar 2002 - 10:23 #1
det kan du bare gøre uden problemer..

no problemo!!
Avatar billede freekyzone Nybegynder
21. januar 2002 - 10:23 #2
..hvis altså bundkortet på den gammel computer tillader størelsen på din hd...
Avatar billede 3case Nybegynder
21. januar 2002 - 10:27 #3
Husk, at checke om harddisken er sat til master/slave/auto alt efter hvor du placerer den på ide kablet.
Avatar billede mindreklog Nybegynder
21. januar 2002 - 10:27 #4
hvordan finder man ud af det......????
Avatar billede freekyzone Nybegynder
21. januar 2002 - 10:28 #5
prøv det!!! enten virker det, eller også gør det ikke.. Men du kan tjecke på internettet i manualen om dit bundkort om den kan klare størelsen på den hd du vil have sat i com\'en!!
Avatar billede mindreklog Nybegynder
21. januar 2002 - 10:30 #6
men hvis nu det ikke virker - så sker der ikke noget så jeg slet ikke kan bruge hd mere vel......
Avatar billede klumpen Nybegynder
21. januar 2002 - 11:13 #7
nej det er sikkert nok
Avatar billede noia Nybegynder
21. januar 2002 - 11:15 #8
Der sidder en lille jumper på de fleste harddiske - normalt bagpå, imellem IDE-stikket og strømstikket, som angiver om den er sat til Master/Slave/Auto - de fleste fabrikanter plejer at sætte en mærkat ovenpå disken med anvisninger til hvordan jumperen skal stå. Hvis disken er alene på IDE-kablet, så sæt den til Master, og sæt den i det yderste stik på kablet. Hvis der i forvejen sidder en disk på kablet, så bør du checke hvad den anden disk er sat til også. Bare husk, at der må aldrig være mere end een disk sat til master eller slave. Du kan roligt sætte dem begge til auto, men vær opmærksom på, at den disk du har siddende i i forvejen så skal sidde på det yderste stik på IDE-kablet, ellers prøver den at boote på den forkerte disk. Men lige en enkelt ting du skal huske, er at du kan sagtens flytte disken, men du kan ikke flytte styresystemet, med mindre den maskine du flytter fra, er identisk. Når du installerer styresystemet, så konfigurerer det sig selv til at passe til den maskine den bliver installeret på, så du kan ikke bare rive disken ud, sætte den i en anden maskine, og køre videre, simpelthen fordi der er forskelligt hardware i de to maskiner. Den skal bruge vidt forskellige drivere til IDE-bus, lydkort, netkort, mv. Hvis det var hvad du havde i tankerne, så kan det mildest talt ikke betale sig, at installere driverne fra begge maskiner, da det vil sløve maskinen temmeligt meget, og højst sandsynligt generere temmeligt mange fejl.

- Hvis det går helt galt, og din maskine ikke kan tage størrelsen på disken, så kan du evt. få fat i en Ontrack System Manager, som er et stykke software, der kan skrive et boot track på en disk, selvom den \"ser\" forkert ud i BIOS. Derved mister du godt nok al indhold af disken, og al den plads, der eksisterer på disken udover den mængde som bundkortet tillader, men disken virker i det mindste. Desværre er Ontrack\'s produkter ikke helt billige, så jeg ville nok overveje at skaffe en anden disk ad andre veje i det tilfælde...