Avatar billede rabech Nybegynder
20. januar 2002 - 22:38 Der er 2 kommentarer og
3 løsninger

bærbar med død skærm!

Jeg har en Dell Latitude CPx som pludselig mangler \"baglys\" på lcd skærmen, dvs. der er grafik på skærmen men man kan ikke se det umiddelbart, kun hvis man går tæt på den med en lommelygte (ikke grine). Når puteren starter er der skærmbillede (med lys) i et par sekunder og så slukker den, hvordan fanden får jeg lyset tilbage permanent??
HJÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆLP
Avatar billede olly Nybegynder
20. januar 2002 - 22:41 #1
Lytter...
Avatar billede sinom Nybegynder
20. januar 2002 - 23:12 #2
Ikke fordi jeg har forstand å det, men da jeg var i praktik hos IBM Danmark skulle vi netop udskifte en TFT skærm hvor lyset var gået eller hvad man nu siger, så... det er din labtop skal nok til reperation :(
Avatar billede dios Nybegynder
21. januar 2002 - 16:35 #3
Hvis du kan se noget i starten er det måske ikke skærmen der er noget galt med, men snarere driveren til grafik-kortet. prøv om du kan starte den op i safemode og check/reinstall driveren.
Avatar billede festkongen Nybegynder
26. januar 2002 - 20:19 #4
På mange bærbare computere sidder der en sensor der registrerer om den er klappet sammen eller den er åben. Denne sensor bruges til at slukke for skærmen når man klapper den sammen. Det er sandsynligvis ledningen til den sensor eller et slidt stik der er skyld i at din skærm slukker. Hvis du er heldig kan du løse problemet ved at fjerne et dæksel fra samlingen mellem selve computeren og skærmen, og vrikke let med ledningerne/multikablerne eller stikkene.
Problemet er ofte set på compaq maskiner.
Avatar billede rickypriv Nybegynder
27. februar 2007 - 17:57 #5
Det er din Inverter der er gået - et lille stykke print-plade.

Det er meget nemt at skifte, og koster ikke ret meget.