Avatar billede code0.dk Nybegynder
20. januar 2002 - 19:42 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

tjek om bruger er logget ind

jeg har lavet en lille password side - hvor brugeren taster et brugernavn og en adgangskode ind i en html form - når man så trykker på send bliver man sendt videre til en lille php side der tjekker om dette brugernavn og password findes i en fil bestående sådanne - hvis dette brugernavn findes i filen og passwordet passer med det der står deri - så kaldes en
header(\"Location: $brugernavn.php\");
det virker også fint nok - problemet er så at man jo uden videre \"hvis man kender et brugernavn\" bare kan skrive
...../brugernavn.php
hvad skal jeg sætte ind på denne brugernavn.php side for at sikre mig at dette ikke sker - kom meget gerne med et eksempel
Avatar billede lauer Nybegynder
20. januar 2002 - 19:48 #1
Du skal nok have lavet noget med nogen session eller cookies, som du så tjekker på brugerens side.
prøv at se lidt på
http://www.razor.dk/php.tutorials.sessions.php

og spørg hvis der er noget som du ikke kan finde ud af.
Avatar billede code0.dk Nybegynder
20. januar 2002 - 19:55 #2
Nja - det er så ikke så fedt i dette tilfælde da man jo så altid vil kunne sige
..../brugernavn.php?brugernavn
Avatar billede lauer Nybegynder
20. januar 2002 - 20:00 #3
hvad mener du?
du skal da også gemme password i en session, så du tjekker om begge ting passer sammen.
Avatar billede code0.dk Nybegynder
20. januar 2002 - 20:02 #4
jo det kunne jeg - jeg prøver lige at kigge på det.
Avatar billede jamal_s Nybegynder
20. januar 2002 - 22:25 #5
code0.dk < kan du bruge mysql...så kan jeg give dig et lille eks. :)
Avatar billede code0.dk Nybegynder
20. januar 2002 - 23:16 #6
JEg har desværre ikke adgang til mysql på lige netop dette site - så nej
Avatar billede lauer Nybegynder
20. januar 2002 - 23:48 #7
hva, hvordan går det, kan du få det lavet?
Avatar billede code0.dk Nybegynder
20. januar 2002 - 23:50 #8
har desværre ikke haft tid til at lave noget iaften - da jeg læser til eksamen - men ser på det imorgen - så skal du nok få et svar :)
code0.dk
Avatar billede code0.dk Nybegynder
21. januar 2002 - 00:13 #9
det link du har givet kan jeg ikke lige bruge til noget machomann>>
Avatar billede lauer Nybegynder
21. januar 2002 - 00:29 #10
hvorfor kan du ikke det?
det er på samme måder som du skal oprette sessions.
du kan også se i php manualen, på php.net
Avatar billede 3case Nybegynder
21. januar 2002 - 10:43 #11
du kan bruge php authentication i stedet. Det sikrer (næsten fuldstændig) at du !skal! være logget ind for at kunne se siden.

Kig i manualen efter authentication.
Avatar billede code0.dk Nybegynder
21. januar 2002 - 11:04 #12
jo tak - jeg har kigget på det http auth. :) men kunne ikke liiiiiige få det til at virke - kom gerne med et eksempel. Ellers så fik jeg det i nat til at virke ved at bruge .htaccess. Og jeg vil stadig ikke bruge sessions - da det er ret usikkert - når man sender passwordet med siden.
Avatar billede 3case Nybegynder
21. januar 2002 - 11:42 #13
<?php

if($PHP_AUTH_USER != \"login\" && $PHP_AUTH_PW != \"password\")
{
    Header(\"WWW-Authenticate: Basic realm=\\\"din.url.com\\\"\");
    Header(\"HTTP/1.0 401 Unauthorized\");
    echo \"You are not authorised to view this page\\n\";
    exit;
}

?>

vær opmærksom på at \"Basic realm\" afgør om brugernavn / password godtages. dvs. er du på localhost må du angive det som basic realm og ændre det når du uploader.

Du kan evt. kombinere det med udtræk af en database.